Pénzcentrum • 2023. december 14. 08:16
Nehéz helyzetben vannak a magyar taxisok. Éppen, hogy sikerült kiheverniük a koronavírus-járvány okozta sebeket, elkezdtek nőni az üzemanyagárak. A folyamatosan emelkedő költségek miatt azonban egyre nehezebb fenntartani a vállalkozásokat. A HelloVidék erről és a szektor jövőjéről kérdezte az Országos Taxiszövetség elnökét, Metál Zoltánt.
Az elszálló energiaárak, és a magas infláció miatt hasonlóan a többi ágazathoz, a taxisok sincsen könnyű helyzetben. A vállalkozónak nemcsak a havi költségeit kell kitermelnie a bevételből – az aktuális tarifa használatával –, hanem abból a saját bérét, illetve a gyors jármű-amortizáció miatt a következő autójának a beszerzési árát is, legalább ötévenként újra és újra. Januárban ráadásul a taxisok, és más autósok, fuvarozók is mélyen a zsebükbe nyúlhatnak, mivel 41 forinttal emelkednek az üzemanyagárak a jövedékiadó-emelés miatt.
A kormány 3 milliárd forinttal támogatta a vállalkozásszerű személyszállításra használt elektromos autók vásárkását, amivel párhuzamosan a taxisok jelentős kedvezményeket kapnak bármilyen új autó vásárlása esetén. Azonban még mindig nem beszélhetünk hurráoptimizmusról, mivel az ágazatban dolgozók száma azóta jócskán megcsappant, és félő, hogy a jövő évi benzínáremelés csak tetézi az amúgy se könnyű helyzetet.
A szolgáltatóknak egyre nagyobb kockázatot jelent az árképzés. Még ha indokolt is, de figyelembe kell venni azt a lélektani határt, amit az utas még képes megfizetni a személyszállításért. A helyközi személyszállításban már évek óta virágzik a fekete-fuvarozás, amire egyre nagyobb igény van. Minél kevesebb piaci szereplő van egy régióban, annál könnyebben alkalmazkodik a kereslet a kínálathoz
- mondta Metál Zoltán, hozzátéve, hogy azokon a településeken, ahol bármilyen szabályozott árképzés van, ott állandó és rendszeres egyeztetésre lesz szükség. a helyzetet pedig súlyosbítja, hogy maga a gépjármű beszerzése egy kisebb vagyon, amire még rájönnek a biztosítási díjak és a karbantartási, illetve a szervízköltségek.