Pénzcentrum • 2023. december 12. 16:04
Jó tudni azt is, hogy amikor egy új útvonalat nyit egy légitársaság, akkor jelentősen kedvezményesebb áron kínálják azokat. Egyrészt azért, hogy piacot nyerjenek el a versenytársaiktól, másrészt azért, hogy megismertessék a márkájukat az utasokkal. Ha megérted, hogyan működik a repülőjegyek értékesítése, árazása, akkor máris sokkal nagyobb az esélyed arra, hogy lecsapj az aktuálisan elérhető lehető legjobb ajánlatokra. Olyan tippeket osztunk most meg az utazni vágyókkal, amelyeket érdemes észben tartani.
Utazni szinte mindenki szeret, de jó áron repülőjegyet venni az igazi élvezet. Ez persze nem minden esetben jön össze, hiszen hiába a látszólag remek ajánlatok, ha nem vagyunk tisztában pontosan azzal mikor és hogyan kell foglalni. Aki megérti, mi az a dinamikus árazás, az legközelebb, amikor repjegyet foglal, sokkal tudatosabban tud majd vásárolni.
Talán nem meglepő, de a légitársaságok fő árazási stratégiája nem szól másról, minthogy maximális profitot termeljenek. Ezt úgy tudják elérni, hogy a lehető legmagasabb árat kérik tőled, ami te még hajlandó vagy kifizetni. Ez magyarázza azt is, hogy két azonos típusú ülőhelyért, hogy lehet, hogy az egyik ember ennyit fizet, a másik pedig a többszörösét - osztotta meg tapasztalatait egy TikTokker.
De persze a nagy kérdés az, hogy hogyan találják ki, te mennyit hajlandó maximum fizetni. Nem is olyan rég a légitársaságoknak az árazása hasonlóan működött, mint mondjuk a buszjáratoké, azaz egy fix árat kértek el mindenkitől. Ez az árazási stratégia azonban nem hatékony, mert vagy túl alacsony árat kérnek, és akkor hamar betelik a repülőgép, vagy pedig túl magas árat kérnek, akkor pedig üres marad. Éppen ezért valahogyan mindenképpen szegmentálni kellett az utasokat.
A következő lépcsőfok az volt, hogy bevezettek három osztályt, a prémiumot, a businesst és az economyt, melyek más-más árazással és szolgáltatásokkal kerültek értékesítésre. Azonban, ha ma szeretnénk repülőjegyet foglalni, akkor könnyen össze tudunk számolni tíz, húsz, harminc, vagy akár többféle jegyet is ugyanarra a járatra. Ezt az úgynevezett dinamikus árazásnak, angolul Dynamic Pricingnak köszönhetjük. A dinamikus árazás végrehajtását és ellenőrzését egy magasan automatizált rendszer végzi, nem egy mesterséges intelligencia, ugyanis a szabályrendszereket ugyanúgy emberek állítják be, bár a szabályrendszerek igen bonyolultak lehetnek.
Ennek a rendszernek hála a légitársaságok nagyon gyorsan tudnak reagálni a piaci változásokra, nagy előnye az, hogy mindig lehet találni elérhető repjegyet, nagyon ritka az az eset, amikor egy járat betelik. Hátrány, hogy a megmaradt jegyeket általában horribilis áron kerülnek értékesítésre.
Az árazás egy igazán bonyolult és fontos problémakör a légitársaságok számára, éppen ezért egy egész részlegük van arra, hogy azzal foglalkozzanak, hogy milyen árat számítsanak fel.
Ott folyamatosan monitorozzák a foglalási görbéket, hogy eldöntsék, szükség van-e az árak leszállítására ahhoz, hogy megnövekedjen a kereslet. Az árazási modelleknek nagyon sok bemeneti paramétere van, amely folyamatosan változik, de a légitársaságok ezeket üzleti titokként őrzik. Ugyanakkor van paraméter, ami jól ismert és elég magas súlyozással szerepel:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- Az első és nyilvánvaló bemeneti faktor, a működési költség, például a felhasznált üzemanyag mennyisége és ára. Ugyanakkor könnyű észrevenni, hogy ez nem egy döntő faktor, hiszen könnyen találunk két azonos hosszúságú légi útvonalat, melyből az egyik csak töredékébe kerül a másiknak.
- A második fontos bemeneti paraméter a történelmi adatok, azaz az adott járaton tavaly és tavalyelőtt milyen áron és mennyi jegyet sikerült értékesítenünk, hogy állnak idén a foglalási adatok, és milyen valószínűséget jósolunk annak, hogy a megmaradt ülőhelyeket el tudjuk majd értékesíteni.
- A harmadik fontos paraméter pedig a versenytársak árazása.
A dinamikus árazás részeként a légitársaságok felhasználói profilokat is létrehoznak: sok ilyen profil létezik, de a legfontosabb mégiscsak az üzleti utasok és a szabadidős utasok szétválasztása. Az üzleti utasok roppant fontosak a légitársaságok számára: mivel annak ellenére, hogy az összes utazó 10-20 %-át teszik ki, mégis a bevételeik 80%-át jelentik. Pont ezért van gyakran az az érdekes jelenség, hogy egy retúr utat olcsóbban tudsz foglalni, ha egy vasárnapot is beleteszel az időszakaszba. Mert a légitársaságok tudják az üzleti utasokról, hogy ők hétfőn repülnek ki, és csütörtökön vagy pénteken pedig haza.
Jó tudni azt is, hogy amikor egy új útvonalat nyit egy légitársaság, akkor jelentősen kedvezményesebb áron kínálják azokat. Egyrészt azért, hogy piacot nyerjenek el a versenytársaiktól, másrészt azért, hogy megismertessék a márkájukat az utasokkal.
A légitársaságok az elmúlt években rákényszerültek arra, hogy a helyjegyeiket minél alacsonyabb áron értékesítsék, akár veszteséggel is, ezért helyette a profitot a kiegészítő szolgáltatásokon kívánják megtermelni, mint például az ülésdíjak, illetve a poggyászdíjak, továbbá olyan külső partnerek segítségével, mint a hitelkártya cégek, vagy éppen a hotelfoglaló cégek.
Az idő pénz
A fenti közhely ez esetben egyrészt azt jelenti, hogy hogy minél több időt fektetsz bele az utazások tervezésébe, a repülőjegyek keresésébe, annál inkább lejjebb tudod faragni a költségeidet. Ugyanakkor azt fontos kiemelni, hogy egy bizonyos pont után a visszatérülés ennek a befektetett időnek jelentősen csökkent. A másik értelmezése az idő pénzt kijelentésnek az, hogy minél inkább frekventálta az útvonal és minél hosszabb ideig tart az utazás, általában annál alacsonyabb áron kínálják.
- Éppen ezért ha túl drágának találod a direkt járatot a célállomásodra, akkor lehet, hogy érdemes feldarabolnod az utat több átszállásra. Ennek kétféle módja van, az egyik, hogy nem a végállomásod repterére utazol, hanem egy közeli reptérre, majd pedig földi transzportációval átutazol a célállomásodra. A másik módja pedig, hogy beiktatsz egy közbülső repteret, ahol átszállsz. Például, hogyha Londonba szeretnél eljutni Budapestről, akkor mondjuk átszállhatsz Amszterdamban vagy Brüsszelben, és ez néha olcsóbb utat eredményezhet.
- A kényelmes utazás többe kerül, ez azt jelenti, hogy a hajnali vagy késő esti órákban kínált járatok általában alacsonyabb áron kerülnek értékesítésre. De figyeljünk a rejtett költségekre is: elképzelhető, hogyha a késő esti órákban utazunk, akkor kénytelenek vagyunk belekalkulálni egy hotelfoglalás költségét is az otthonunkba, amire amúgy nem lett volna szükség.
- Az utazásod előtt már hónapokkal foglald el a repülőjegyed. Ez nem garantálja, hogy a legalacsonyabb áron kapod meg, ugyanakkor így is jó ár-érték aránnyal tudsz majd számolni.
- Használj modern keresőprogramokat az útvonalad megtervezésének első lépéseként. Ilyen tervezőprogramok például a Skyscanner, vagy a Google Flights. Ezek a programok képesek rugalmasan keresni több légitársaság ajánlatai között. Nem feltétlenül kell megadnod a pontos dátumot, akár több célállomást és kiindulópontot is választhatsz, illetve olyan eszközöket is használhatsz, mint árazási táblák vagy árazási grafika.
- És bár ezek a programok roppant hasznosak, mégsem tökéletesek, például nem mutatják azokat az árakat, amelyet az adott légitársaság hűségprogramjában résztvevő ügyfél elérhet. Ezért a program használata után érdemes felmenni a légitársaság oldalára és ott foglalni