Pénzcentrum • 2023. december 12. 12:02
Karácsony Gergely budapesti főpolgármester szerint a HÉV-vonalak járatritkítását tervezi az állam.
Januártól több HÉV-vonalon is járatritkítást tervez az állam Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-bejegyzése szerint. A poszt tájékoztatása szerint a MÁV-HÉV arról tájékoztatta a fővárost, hogy járműhiány miatt több vonalon is ritkítják a menetrendet.
Frissítés: pontosítás érkezett a MÁV-tól
Cikkünk megjelenése után a MÁV az alábbi pontosítást küldte:
Első az utasbiztonság!
Változások a HÉV-menetrendjében.
H5 HÉV: Több járat csúcsidőben, de ritkább követés csúcsidőn kívül;
H6 HÉV: A reggeli és délutáni órákban egy-egy járattal kevesebb vagy kisebb kapacitású járat közlekedik, de a kínálat igazodni tud az utasigényekhez.
A MÁV-HÉV járműállománya mára jócskán túlteljesítette azt az élettartamot, amelyre tervezték, ezért a vállalat a tulajdonosi jogokat gyakorló Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) felügyeletével 54 új HÉV szerelvény beszerzését készítette elő. Ezt a beszerzési folyamatot lassította, illetve visszavetette az a tény, hogy Magyarország nem jut hozzá az uniós források azon részéhez, amelyből ezek a közlekedésfejlesztési célkitűzések finanszírozhatók.
További kihívást jelentett a HÉV gördülőállományának, hogy a jelenlegi piaci körülmények között az alkatrészellátás akadozóvá vált, bizonyos alkatrészek tekintetében pedig teljesen megszűnt, az alternatív szállítói láncok viszont – épp a járművek életkora és az általuk képviselt, korábbi technológia miatt – nem állnak rendelkezésre vagy csak nehezen kiépíthetők.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
E két tényező együttes hatása átmeneti járműhiányt eredményezett a MÁV-HÉV-nél: tartósan több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyi az összes járat forgalomba adásához szükséges volna. Magyarországon ugyanis csak olyan HÉV közlekedhet, amely az utasok biztonságát nem veszélyezteti.
A helyzet kezelésére a MÁV-HÉV szakemberei egy olyan átdolgozott menetrendre tettek javaslatot, amely az utasoktól a lehető legkevesebb alkalmazkodást követeli meg, miközben a rendkívül nagy forgalmat, 99,8%-os pontosság mellett bonyolító HÉV-szolgáltatás a 2024-es évben is kiszámítható, ütemes menetrend mellett garantálható.
Ez a H5-ös szentendrei és a H6-os, ráckevei HÉV egyes járatait érintő, január 8-tól életbelépő, kismértékű változtatásokkal biztosítható a következő menetrendi időszakban is.
A szentendrei HÉV-et illetően az összkép az utasok számára kedvező, hiszen a követési távolság növelése a csúcsidőn kívül nemcsak az eddig tapasztalt utasigényekhez alkalmazkodik: az indulási időpontok újragondolt elosztása lehetővé teszi azt is, hogy a 8:00-9:00 közötti időszakban még emeljük is a követési gyakoriságot, azaz sűrűbben járjanak a HÉV-ek.
A H6-os, ráckevei HÉV esetében a járműhiány miatt valóban szükség van kismértékű kapacitáscsökkentésre, ugyanakkor az utasszámok alapján a kínálat itt is tudja majd a fedezni az utazási igényeket: bizonyos járatok a korábbinál jobb szerelvénykihasználtsággal közlekednek, de nem kell tartani trendszerű utaslemaradástól, azaz mindenki azzal a járattal juthat el az úticéljába, amellyel szeretett volna.
A fenti intézkedésekkel biztosítható, hogy az idei évben további változtatás nélkül legyen fenntartható a HÉV-szolgáltatás megszokott volumene és alapvető menetrendi kínálata.