Jön az igazi káosz a magyar vasúton: mától tényleg a feje tetejére áll minden

Jön az igazi káosz a magyar vasúton: mától tényleg a feje tetejére áll minden

Pénzcentrum2023. október 27. 13:33

Ma megkezdődik a győri fővonal pályarekonstrukciójának újabb szakasza, a munkálatok már egyidejűleg érintik mindkét vágányt, ezért három héten keresztül teljesen szünetel a vonatközlekedés Biatorbágy és Szárliget, illetve Tatabánya, éjszakánként pedig Szárliget és Budaörs között.

Október 27-én legnehezebb fázisához ér az Budapest-Győr-Hegyeshalom (1-es számú) vasúti fővonal Biatorbágy és Szárliget közötti szakaszának felújítása. Ekkor ugyanis az alépítményhibák javítása és a talaj stabilizációja átmenetileg mindkét vágány kizárását szükségessé teszik.

Ez azt jelenti, hogy a november 17-ig tartó 3 hetes időszak alatt vonat egyáltalán nem közlekedhet a munkálatokkal érintett, mintegy 30 kilométeres szakaszon. A teljes pályazár idején a MÁV-VOLÁN-csoport a személyforgalmat pótlóbuszokkal szolgálja ki, míg a tehervonatok számára alternatív útvonalat jelöl ki.

Az 1-es vasútvonal Magyarország legintenzívebben használt tehervonati összeköttetése: mind a belföldet érintő export-import forgalomban, mind a balkáni országokat érintő tranzitforgalomban kiemelt szerepet játszik. A vasúttársaság ezért arra törekszik, hogy a tehervonatok az átmeneti forgalmi rend ideje alatt is zökkenőmentesen és teljeskörűen közlekedhessenek, hiszen esetükben az áru közúton történő szállítása nem reális megoldás.

A tehervonatok egy része Szlovákián keresztül, illetve Székesfehérvár és Veszprém felé tud kerülni, nagyobb részük azonban – a vágány lezárásához kapcsolódó technológia részeként – a Kelenföld–Székesfehérvár–Komárom útvonalon (és vissza) fog közlekedni, Székesfehérvár és Komárom között dízelvontatással.

A MÁV által kialakított, rendkívüli forgalmi rend és technológia talán legfontosabb eleme az, hogy a Székesfehérvár-Komárom (5-ös) vasútvonal végpontjaira rendelt, nagy teljesítményű dízelmozdonyok segítségével a tehervonatok – lehetőség szerint az eredeti vonatok megbontása nélkül, azaz a villamos vontatójárművükkel együtt(!) – leközlekednek, Komáromtól, illetve Komáromig pedig az eredeti közlekedési rendjük szerint folytathatják útjukat.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A MÁV ebből a célból 8 darab dízelmozdonyt biztosít a vállalkozó vasúti társaságok részére, amelyeknek a költségét a vágányzári kerülőútirány költségei között magára vállalja.

Ez a megoldás biztosítja a kerülőútirányként kijelölt vonal maximális kapacitáskihasználását, illetve azt, hogy a két végponton – Székesfehérváron és Komáromban – az állomási vágányok ne telítődjenek, az egyéb irányú közlekedés pedig ne lehetetlenüljön el az állomás túlterhelése miatt.

A mai napon a rendkívüli forgalmi rend részleteiről a MÁV tartott tájékoztatást a vasútvállalatok és egyéb érintettek számára a társaság budapesti székházában. A tájékoztatón a felek - megértve egymás igényeit - konszenzusos megoldásnak ítélték a MÁV szakemberei által felvázoltakat. Az 1. számú vonali vágányzárral összefüggésben kiemelték a folyamatos személyes és online kommunikáció jelentőségét, hiszen ha kölcsönös az információval való ellátottság, a vasúti szereplők előtt álló nehezebb hetek is áthidalhatóvá válnak, állapították meg a találkozó résztvevői. 

Címkék:
utazás, MÁV, felújítás, máv-start, forgalom, székesfehérvár, járatkésés, mávinform,