Pénzcentrum • 2023. július 21. 09:13
Hiába olcsó, ha folyamatosan késik, kényelmetlen és megbízhatatlan a magyarországi vonatozás. Gyors megoldás nincs, de a Telexnek nyilatkozó szakértő szerint tűzoltást azért lehetne végezni, de jelenleg semmi sem mutat pozitív irányba.
Az elmúlt hetekben rendre érkeztek a hírek, amik a MÁV különböző összeomlásairól szóltak, a felsővezeték leszakadásától, az embereket megsebesítő felforró és kilövellő vonat hűtővízig. Utóbbi üggyel kapcsolatban Andó Gergely közlekedésmérnök arról beszélt a portálnak, hogy Magyarországon többnyire Bz motorkocsik vannak szolgálatba, mám ezeket a járműveket az 1970-es hőmérsékleti viszonyokra tervezték. A felsővezetékek állandó meghibásodásáról is beszélt a szakértő, mint mondja, „a felsővezeték egy feszített rendszer, meleg hatására pedig már nem annyira feszített”, és ha ez meglazul akkor azt már könnyebben leszakítja a vonat áramszedőj.
Andó Gergely kitért arra is, hogy látva a megannyi problémát szerinte nem jó irány, ha még olcsóbban adják a szolgáltatást. Szerinte ugyanis a vonat kettő feltétel teljesülése esetén versenyképes: ha minőségi a szerelvény, és ha jó az eljutási idő. E kettő kritériumnak pedig nem sok hazai vonal és szerelvény felel meg. A vasúti szakértő szerint a MÁV egyetlen esélye most az, ha a csehektől vesz „lepattantó járműveket”. A csehek ugyanis most százas nagyságrendben dobnak ki motorkocsikat, ezeknek a megvásárlása pedig Andó szerint a MÁV számára megváltás lenne.
A problémák tetőzését egyébként mi sem bizonyítja jobban, hogy a Közlekedő Tömeg Egyesület csütörtök esti értesülései szerint tíz vasútvonalon szűnne meg a személyszállítás augusztus elsejétől. Ezek a következők lennének:
- 38 Nagyatád - Somogyszob
- 47 Godisa – Komló
- 78 Balassagyarmat – Ipolytarnóc
- 89 Miskolc – Tiszaújváros
- 98 Abaújszántó – Hidasnémeti
- 103 Karcag – Tiszafüred
- 114 Mátészalka – Csenger
- 121 Mezőhegyes – Újszeged
- 125 Mezőhegyes – Battonya
- 146 Lakitelek – Kunszentmárton
Az értesülésben foglaltakat a Közlekedő Tömeg Egyesület döbbenetesnek tartja, nem értik, hogy az előző nagy vonalbezárási hullám után tizenöt évvel még mindig vasútvonalak bezárásában látja a jövőt a kormányzat. Azt is írják, hogy a mellékvonalak bezárásával aligha enyhíthetőek a MÁV-csoport problémái és akut járműhiánya: az említett vonalak bezárásával kevesebb, mint tíz jármű szabadul fel az egész országban. Úgy vélik, a MÁV dízelüzemű vonalait érintő krízis megoldása egyszerű lenne: a pályaállapotok javítása karbantartással és bontott anyagból, a járműállomány rendbe hozása karbantartással és használt járművek beszerzésével a fővonali projektekhez képest századannyi forrásból megvalósítható.