Pénzcentrum • 2023. április 28. 10:04
Őrült szezonra készül a turizmus: szinte sosem látott az érdeklődés a külföldi utak iránt, mindenki utazni akar - ezt több utazási szakember is megerősítette. Az egyik legnépszerűbb európai úti cél Görögország és Olaszország mellett egyértelműen a horvát tengerpart, ahol komoly változásokra kell felkészülniük a magyaroknak. Január elsejétől ugyanis nem csak a schengeni övezethez csatlakozott, de az euró lett a hivatalos fizetőeszköz. Hogy mindezeknek milyen hatásuk lehet a nyaralásainkra és tengerparti árakra, arról Ivana Herceg, a Horvát Idegenforgalmi Közösség igazgatója beszélt a Pénzcentrumnak.
Pénzcentrum: Általánosságban elmondható, hogy 2022 és 2023 között szállodai árak nagyjából 20%-kal emelkednek világszerte, mi a helyzet Horvátországban?
Ivana Herceg: A horvátországi szállodai árak a szálloda típusától, a szállodák által végrehajtott beruházások mértékétől és a keresletnek megfelelően emelkedtek, ez utóbbi egyébként idén Horvátországban nagyon magas. Minden minőségi beruházás, amely aztán magasabb árat eredményez, indokolt áremelkedés. Ezzel szemben az indokolatlan áremelések - amikor a nyújtott szolgáltatás nem felel meg a vendég által fizetett (túlzott) árnak - hosszú távon semmi jót nem hoznak a szolgáltatónak, és a piac végül úgyis szabályozza az ilyen helyzeteket.
Horvátország egész évben magas színvonalú turisztikai szolgáltatások nyújtására törekszik, és az új szállodai kapacitásokba történő számos beruházás, különösen az olyan új és világszerte elismert márkák érkezése, mint a Hyatt Regency (Zadar), Marriott Riva's Hotels & Resorts (Ičići), Mövenpick (Split), egész évben hozzájárul a horvát turizmus minőségéhez.
De persze összességében elmondható, hogy a szállásárak emelkedése globális tendencia, és ez alól Horvátország sem kivétel. Ez nagyrészt a rekord inflációnak köszönhető, amely nemcsak nálunk, hanem globálisan is erős tényező.
Jelenleg nem állnak rendelkezésre olyan kutatási adatok, amelyek arról szólnának, hogy Horvátországban emelkedtek-e és milyen mértékben a szállásárak, de még ha rendelkezésre is állnának ilyen adatok, azokat nem lehetne leválasztani az inflációs mutatóról. Az ország nagy hangsúlyt fektet a turizmus fejlesztésére, ami számos szálláshely felújítását eredményezte, ez nyilvánvalóan az árak emelkedéséhez vezetett, ugyanakkor a minőség is javult.
Hogyan változtak az éttermi árak és a kiskereskedelmi árak az euró bevezetése óta?
Az áremelkedés Horvátországban ugyanúgy bekövetkezett, mint a legtöbb európai országban, de az euró hivatalos pénznemként való bevezetése Horvátországban viszonylag csekély hatással van az áremelkedésre. Vegyük példának Magyarországot, amely nem váltott pénznemet, ennek ellenére szinte minden termék és szolgáltatás esetében jelentős áremelkedés volt tapasztalható.
A horvát hatóságok számos intézkedést vezettek be az indokolatlan áremelkedések elkerülése érdekében, többek között egy viszonylag hosszú időszakot jelöltek ki, amely alatt a kettős árakat kell feltüntetni.
Emellett az üzleti költségek is nőttek, ami magasabb árakat eredményezett, de Horvátország a nyújtott szolgáltatás minőségére törekszik, és amíg a minőség igazolja az árat, és a vásárló elégedett azzal, amit kapott, addig az áremelés indokolt.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Milyen szezonra készül Horvátország?
Az idei idegenforgalmi szezont a schengeni határrendszer részeként üdvözöljük, ami további motivációt jelenthet az Európai Unióból érkező vendégek számára, hogy ellátogassanak hozzánk. Figyelembe véve, hogy az európai vendégek a teljes horvátországi turistaforgalom közel 90%-át teszik ki, a kisebb forgalom a határátkelőkön és Horvátország jobb megközelíthetősége még versenyképesebb célponttá tesz bennünket.
Horvátország schengeni csatlakozásával és az euró bevezetése két nagyon fontos összetevője a horvátországi turizmus további fejlődésének.
Nagy az érdeklődést Horvátország iránt, nőtt a külföldi turisták vendégéjszakáinak száma, és a magyar piacon is növekedés tapasztalható a tavalyi évhez, valamint a 2019-es rekordévhez képest. A húsvéti ünnepek a teljes turisztikai szezon szempontjából is jó indikátornak számítanak, idén 25%-kal több vendéget fogadtunk a magyar piacról, mint tavaly, amikor a húsvéti időpont későbbre esett.
Az eddigi eredmények újabb remek turisztikai szezont vetítenek elénk, és az év végén bemutatjuk a horvát turizmus új kommunikációs ernyőkoncepcióját és szlogenjét, amely a jelenlegi Croatia Full of Life helyett egy új, a turizmusunk számára teljesen új arculatot hozó rebrandinget hoz.