Pénzcentrum • 2023. február 26. 11:53
Friss részletek derültek ki az új megyei tömegközlekedési bérletekről. A MÁV tételesen leírta, mi mindenre kell figyelni!
Május elsejével vezeti be Magyarország kormánya az új vármegye- és országbérleteket, amelyekkel egyszerűen és megfizethető áron lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV helyközi járatain - közölte a MÁV.
A harmincnapos érvényességű, teljesárú vármegyebérletet 9450 forintért, az országbérletet pedig ennek duplájáért, 18900 forintért lehet majd megvásárolni – elővételben várhatóan már április utolsó hetétől, a MÁV appon keresztül.
A tanulók természetesen ezúttal is élhetnek a megszokott 90 százalékos kedvezményükkel, ám a két új bérlettípusnak köszönhetően azt már nemcsak az állandó lakóhelyük és az oktatási intézményük közötti utazáshoz vehetik igénybe, hanem korlátozás nélkül az adott vármegyében vagy akár az egész országban.
Az új, egyszerűen elérhető és nagyon kedvezményes árú bérlettermékekkel a közösségi közlekedési szolgáltatók (MÁV-START, Volánbusz, MÁV-HÉV és GYSEV) helyközi járatait használhatják majd az utasok.
Kizárólag harmincnapos érvényességű vármegye- és országbérleteket bocsátanak ki a szolgáltatók: a teljesárú vármegyebérlet 9450 forintba kerül majd, míg az országbérletért ennek kétszeresét, 18900 forintot kell fizetni.
A diákigazolvánnyal rendelkező nappali és esti tagozatos tanulók mindkettőt 90 százalékos kedvezménnyel vehetik meg, azaz 945 forint, illetve 1890 forint lesz az újfajta diákbérletek ára.
Az új bérleteket mindenkinek érdemes lesz megváltania, aki havonta ma ennél többet költ vasúti vagy buszos közlekedési jegyre, bérletre vagy üzemanyagra. Az ország- és vármegyebérletek révén több ezer, de akár több tízezer forinttal csökkenhet a családok havi közlekedési ráfordítása, amennyiben a szülők és a gyerekek is rendszeresen ingáznak a munkahelyük, illetve az iskolájuk és az otthonuk között.
Az országbérlet a hosszabb távolságokra vagy a legalább két megyén át ingázók számára kínál új és versenyképes alternatívát. Az új bérletnek köszönhetően a hosszabb távolságú, például családlátogatási, kirándulási célú utazások is könnyebben tervezhetővé, olcsóbbá válnak, így a MÁV-Volán-csoport új bérletkonstrukciói várhatóan a hazai idegenforgalom élénküléséhez is hozzájárulhatnak.
A vármegye- vagy országbérlet bevezetése egyszerűbbé teszi a jegyváltást is. A jövőben elég lesz hónapról hónapra egyetlen – helyközi buszokra és vonatokra, továbbá Csongrád-Csanád vármegye esetében még a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosokra is érvényes – harmincnapos bérletet váltani.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A MÁV app használata esetén ráadásul még ez az egyetlen bérlet is sorbanállás nélkül és papírmentesen lesz elérhető.
A vármegye- és az országbérlet növeli és egyetlen esetben sem szűkíti az utasoknak kínált bérletválasztékot: minden jelenlegi jegy- és bérlettípus május elsejét követően is megmarad, így mindenki a számára legkedvezőbb megoldást választhatja.
Fontos tudni, hogy a megszokott kedvezmények az új bérlettípusok esetében is igénybe vehetők, azaz a kedvezményes viszonylati bérletek vásárlására jogosult utazók az ország- és a vármegyebérleteket is kedvezményesen vásárolhatják meg.
Néhány kivétellel azonban számolni kell:
- A vármegye- és országbérlettel a helyjegyköteles (feláras) vonatok nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémium szakaszban sem lehet majd az új bérletekkel utazni – még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem.
- A félreértést sokak számára az okozta, hogy a feláras és nem feláras kocsikat egyaránt továbbító vonatok (például a Napfény, Békés, Bakony, Göcsej és a kaposvári InterCityk) nem feláras kocsijaiban a vármegye- vagy országbérletekkel is lehet majd utazni.
- Az újfajta bérletek nem lesznek érvényesek a településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon.
Ugyanakkor a helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk.
Ebben az esetben azonban ugyancsak fontos tisztában lenni azzal, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK jegyekre vagy Budapest-bérletekre is.
Az utasoknak mindig arra a területre érvényes bérlettel kell rendelkezniük, amely vármegyében a kiindulási- és a célállomásuk van. Ugyanakkor egy vármegyére szóló bérlet is elég lesz, ha a busz vagy vonat ugyan két megyét is érint, de a célállomás ugyanabban a vármegyében van, mint az indulóállomás és az utas nem száll le a járműről a másik vármegyében.