Világgazdaság • 2023. február 14. 08:54
A rendőrség szerint a KRESZ-ben nincs olyan, hogy elektromos roller, így a helyzet tisztázásához KRESZ-módosításra van szükség, melyről a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak kell(ene) döntenie - írja a VG. Az e-rollerek rohamos elterjedése óta sürgeti egyre több szervezet és hatóság a kérdés rendezését, de hiába: azóta számos szabálytalanság, baleset történt, viszont az e-roller kérdés továbbra is csak lóg a levegőben.
A rendőrségnek megvan kötve a keze az e-rollerekkel elkövetett szabálytalanságok büntetésében, ugyanis egy közlekedési eszköz jármű mivoltát és azt, hogy az mely járműkategóriának minősül, kizárólag a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet, vagyis a KRESZ fogalommeghatározásai alapján kell és lehet megítélni – utóbbi viszont nem ismer ilyet, így bizonyos műszaki jellemzőik alapján sorolják be ezeket a KRESZ-ben. Műszaki paramétereik alapján így lesz belőlük segédmotoros kerékpár, bicikli vagy motorkerékpár. Vagyis azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell ezekkel közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető – csakhogy a rollereken nincs ülés, így jogilag nehezen nevezhető iránymutatónak az Európai Unió vonatkozó rendelete. Egyelőre tehát senki nincs tisztában a szabályokkal, noha a változás mindenkinek az érdekét szolgálná.
Az ilyen jellegű, kereskedelmi forgalomban kapható helyváltoztatásra használt közlekedési eszközök jogszabályi háttér hiányában a statisztikában sem jelennek meg, vagyis nincs adat az ilyen eszközökkel való közlekedési balesetek jellegéről, számáról, az egyéb velük kapcsolatos tapasztalatokról – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata. Tavaly szeptemberben még Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár foglalkozott az üggyel: akkor módosították azt a módosító KRESZ-javaslatot, amely az e-rollerek mellett a gördeszkák és a segwayek közlekedését is szabályozná. Az államtitkár akkor azt remélte, még 2022-ben, de legkésőbb 2023 első felében elfogadják a csomagot, amelynek legfontosabb célja a balesetek elkerülése és a kulturáltabb közlekedés kialakítása – erről azonban továbbra sincs hír.