Pénzcentrum • 2022. július 27. 17:00
A külföldi nyaralások az infláció és a gyenge forintárfolyam együttes hatása miatt tavalyhoz képest alaphangon 20-25 százalékot drágultak. Jó hír viszont, hogy az utasbiztosítások alig drágultak az elmúlt egy évben. A Netrisk.hu vezető biztosításközvetítő portálon a nyár első felében értékesített utasbiztosítások napi átlagdíja 622 forint volt, ami a járványt megelőző, három évvel korábbi 607 forintos szintet is mindössze néhány százalékkal haladja meg.
A nyári átlagos napidíj összege eleve mintegy 100 forinttal marad alatta az év más részeiben tapasztalható szinttől. Ilyenkor ugyanis megnő az Európán belüli, autós utazások aránya, amelyek biztosítása számos fedezetet (pl. repülőgépes térítések, télisport-balesetek, stb.) eleve nem tartalmaz.
Cseh Anett, a Netrisk.hu termékfejlesztési vezetője szerint bár lehet számítani néhány százalékos átlagdíj-emelésre az év hátralévő részében, de a díjak jelentős megugrására az erős piaci verseny miatt továbbra sem kell számítani.
Repülőtéri káosz, visszatérő covid
Az idei nyári szezonban két egyedi tényezőre különösen érdemes figyelni. A nyár első felében a Netrisk.hu oldalán biztosítást kötő utazók 38 százaléka választotta a repülőgépes utazást. Ugyanakkor egyre több olyan hír lát napvilágot, hogy a repülőtéri munkaerőhiány miatt jelentős késésekre, sőt, járattörlésekre kerül sor, amelyekről ráadásul az utasok csak az utolsó pillanatban értesülnek ezekről az eseményekről. A kiszolgáltatott helyzetbe kerülő utasok ilyenkor gyakran csak jóval drágább alternatív járattal tudnak eljutni a célpontjukba, gyakran a kinti tartózkodásukat is meg kell hosszabbítaniuk egy, vagy akár két éjszakával is. Gyakran emiatt lecsúsznak olyan programokról is, amelyeket már előre kifizettek. Ez utóbbiak esetén ráadásul esély sincsen arra, hogy emiatt a légitársaságtól kártérítést kapjanak.
Bár az egyes utasbiztosítások szolgáltatásai ezen a területen is jelentősen eltérnek egymástól, általában a járatkésésre, illetve -törlésre vonatkozó szolgáltatások legalább hatórás késés esetén térítenek. Ez a térítés jellemzően a járat késése vagy törlése miatt felmerült, elengedhetetlenül szükséges fogyasztási cikkek (pl. étel, ital, tisztálkodószerek) és szolgáltatások (pl. szállás-, szállítás stb.) költségeire terjed ki az adott termékben található összeghatárig. Léteznek olyan módozatok is, amelyekben a Magyarországot érintő (oda érkező vagy onnan induló) járatokat kizárják a térítési körből, vagy alacsonyabb limiteket állapítanak meg rájuk.
Egyes utasbiztosítást kínáló biztosítóknál még a prémium csomagban sem található fedezet repülőgépjáratok törlésének vagy késésének esetére. Más biztosítóknál azokban már az alapcsomag is tartalmaz olyan fedezetet, amely legalább a kárenyhítésre elegendő. Az utasbiztosítás megkötésekor tehát mindenképpen célszerű előre tájékozódni arról, hogy az adott termék tartalmaz-e egyáltalán ilyen szolgáltatást, és ha igen, az milyen limitig térít
– hívja fel a figyelmet a szakértő.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A koronavírusról az idei szezonban viszonylag kevés szó esik, pedig az elmúlt hetekben a világ több részén, köztük Európa számos országában is aggasztó módon növekszik a fertőzöttek száma. Biztosítónként igen eltérő, hogy milyen feltételekkel térítenek a koronavírussal kapcsolatos károkra, és az is, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat nyújtanak. Vannak biztosítók, amelyek védettségi igazolványhoz kötik a károk megtérítését, és előfordulhat, hogy egyes fedezetek csak az oltottakra vonatkoznak. Szintén nem egységes, hogy a Covid-fedezet a világ mely országaiban érvényes, és a kártérítés maximális összege is függhet a biztosítótól. Ezért a biztosítási termék kiválasztása előtt célszerű ebből a szempontból is figyelmesen összehasonlítani a lehetőségeket.
Horvátország a nyári favorit
Június elseje és július 15-e között az online alkuszcég adatai alapján a legtöbben Horvátországot célzó útra kötöttek biztosítást, arányuk meghaladta a 22 százalékot. A nyár második felében akár a 30 százalékot is elérheti ez a ráta, amit az is támogat, a repülőtereken tapasztalható káoszhelyzet hatására várhatóan az utazni vágyók további csoportja választ majd inkább rövidebb autós utat a nyári kikapcsolódás szervezésekor. Olaszországot közel 17 százaléknyian választották, míg a népszerűségi lista következő helyeit Görögország 8, Ausztria 6, Spanyolország pedig 5 százalékos aránnyal foglalja el. Az Európán kívüli összes célpont aránya 3-4 százalék között mozgott, ami kissé elmarad a covid előtt ilyenkor mért 5 százalék körüli mértéktől.
A többség az utolsó pillanatban köt
A Netrisk.hu-nál az idei nyár első felében megkötött utasbiztosítások 55 százalékát az utazást megelőző napon, vagy az elutazás napján kötötték meg. Két dologra is érdemes odafigyelni, ha az utolsó pillanatban kötünk utasbiztosítást:egyrészt a biztosítási fedezet értelemszerűen csak az adott nap hátralévő részére vonatkozik. Másrészt szerződéskötés pillanatában még Magyarország területén kell tartózkodni.
Mivel ilyenkor már jellemzően igen kevés idő marad a hosszas mérlegelésre, érdemes olyan összehasonlító oldalon tájékozódni, ahol könnyen áttekinthető felületekkel segítik a leginkább testre szabott biztosítási módozat gyors kiválasztását.