Világgazdaság • 2022. június 15. 10:45
A tavalyinál átlagosan 10 százalékkal többért meghirdetett nyári utak árait februárban állapították meg, a háború kitörése előtt, amikor még stabil volt a forint, azóta viszont az euró 10-11 százalékkal drágább, a svájci frank 13 százalékkal, a kanadai dollár pedig többnyire majdnem 20 százalékkal. Mindezt tetézte a buszsofőrök átlagosan 20 százalékos éves bérnövekedése, és a buszbérleti költségek körülbelül 15 százalékos drágulása, illetve az 50 százalékkal megemelkedett üzemanyagárak.
Egyelőre várnak az áremeléssel, de további forintgyengülés esetén a cég stabil anyagi helyzete mellett sem finanszírozható tovább a több forrásból táplálkozó költségnövekedés, ami bőven meghaladja az idei évre kalkulált mértéket – nyilatkozta Ribi Péter, a Fehérvár Travel utazási iroda ügyvezető igazgatója a VG-nek, aki szerint az eredetileg tervezett eredmények eléréséhez további 10-15 százalékos áremelésre lenne szükség, hogy az időközben keletkezett drágulást teljesen kompenzálni lehessen.
A keresleti oldalon egyelőre biztató a helyzet, Ribi Péter tapasztalatai szerint a kereslet nem csökkent, az elmúlt két évben elhalasztott utazásokat sokan most akarják pótolni. Eddig a 2022-es katalógus egyetlen csoportját sem kellett lemondani a minimális létszám hiánya miatt (az oroszországi utazások kivételével). A népszerűségi toplisták nem változtak, egyedül az Ukrajnával és Oroszországgal szomszédos országokba, konkrétan a Lengyelországba és a Baltikumba, valamint az Észak-Erdélybe meghirdetett utak körében kellett egy-egy akciót hirdetni, hogy felpörgessék a keresletet, ellenben beindultak újra a pandémia alatt leállt tengerentúli destinációk.