Pénzcentrum • 2021. november 8. 20:02
Maradandó hatást gyakorolt a fővárosi közlekedési szokásokra a koronavírus-járvány – derül ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) legfrissebb, őszi kutatásából. A felmérés szerint ugyanis érezhetően kevesebben veszik igénybe a közösségi közlekedést és a taxitársaságok szolgáltatásait, miközben elégedettek a közlekedési szolgáltatók a járványhelyzetre adott reakciójával. Nem növekedett tartósan más közlekedési eszközök, pl. az autó, a robogó vagy a kerékpár használata sem a Budapesten közlekedők körében. A változás a válaszok alapján várhatóan járvány után is tartós lesz.
A koronavírus-járvány a budapesti közlekedésre gyakorolt hosszú távú hatását vizsgálja BKIK legújabb kutatása. A felmérés során a megkérdezetteknek a járvány előtti utazási szokásaikat kellett összehasonlítaniuk a harmadik hullám lecsengését követő időszakkal, amikor az utazási szokásokat közvetlenül már nem befolyásolta a megfertőződéstől való félelem. A felmérés eredményei szerint a koronavírus-járvány hosszú távú hatásai leginkább a tömegközlekedési és a taxizási szokások változásában érthetők tetten.
A közösségi közlekedéssel naponta utazók aránya jelentősen csökkent és megnőtt azoké, akik a BKK járatait teljesen elkerülik a fővárosban. Ez a trend azonban nem hozta magával más eszközök (autó, kerékpár, robogó) használatának növekedését, ami azt jelenti, hogy az emberek összességében kevesebbet közlekednek Budapesten. A kutatás megállapításai szerint ez elsősorban az otthoni munkavégzéssel töltött munkanapok emelkedő számának köszönhető. A válaszolók harmada úgy vélte, a járvány teljes lecsengése után is kevesebbet fog közlekedni a fővárosban, legyen szó akár saját eszközről, akár tömegközlekedésről, a változás tehát tartósnak ígérkezik.
Mobiljegyet a megkérdezettek negyede vásárolt már. Ez a megoldás a fiatalok körében a legelterjedtebb: a 16-18 évesek 39%-a, a 19-28 évesek 37%-a, a 45 év felettieknek viszont csak a 14%-a váltott ilyen jegyet. A BKK Futár azonban 90%-os ismertségével és 72%-os használati arányával minden korosztályban népszerű, a 45 évnél idősebbeknek is a 66%-a követi itt a menetrendet és annak változásait.
Csökkent a taxival utazók aránya, amely érzékenyen érintheti a taxitársaságokat. A taxikat legalább havonta igénybe vevők aránya (11%) nem változott, azonban az alkalmanként taxizók közül többen már egyáltalán nem használják ezt a szolgáltatást.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A felmérés rákérdezett a legmodernebb közlekedési eszközökkel kapcsolatos szokásokra is. Ezek használata egyelőre mérsékeltnek mondható: a Budapesten közlekedők ötöde vett már igénybe autómegosztó-, és negyede bicikli-, roller- vagy robogómegosztó-szolgáltatást. Ezen szolgáltatások iránt a fiatalok körében a legnagyobb az érdeklődés, várhatóan a jövőben egyre többen és egyre gyakrabban veszik igénybe ezeket a közlekedési módokat, különösen akkor, ha azok olcsóbbak lesznek, kibővül a szolgáltatási terület, illetve egyszerűbbé válik a szolgáltatás igénybevétele.
A Budapesten közlekedők többsége úgy véli, a fővárosi közlekedésben leginkább érintett szereplők, azaz a BKK, a taxitársaságok, a MÁV, a Fővárosi Önkormányzat és a járműmegosztó szolgáltatók jól reagáltak a pandémiára, az általuk hozott intézkedések megfelelőek voltak.