Horváth Zsolt Benjámin • 2021. szeptember 15. 18:01
Hiába a budapesti repülőtér által jelzett jelentős utasszám-növekedés, hazánk légiforgalma még mindig durván elmarad a járvány előtti szinttől. Az Eurostat által publikált legfrissebb jelentésből az is kiderült, hogy bár mindenhol kicsit más ütemben áll helyre a légiközlekedés, alig van ország, ahol már helyreállt a korábbi rend. Augusztusban a kereskedelmi repülőjáratok száma egyetlen államban haladta meg a pandémia előtt szintet.
A koronavírus járvány terjedését világszerte keményebbnél keményebb korlátozásokkal igyekeztek megfékezni. Ezek a korlátozások igen gyorsan a légiközlekedésbe is begyűrűztek és hatalmas csapást mértek a szektorra. Az ez által okozott drámai nagyságú károkat az óvatos becslések szerint is évekbe telik kihevernie a légitársaságoknak és reptereknek.
A Budapest Airport legutóbb idén júliusra vonatkozóan közölt adatokat. Eszerint a légiközlekedés már éledezik Magyarországon. Januártól júniusig 604 ezer utas fordult meg a repülőtéren, a júliusi, vagyis egyetlen nyári hónap utasszáma ennek a 89 százalékát tette ki, a júliusi több mint félmilliós utasszám a júniusban mért adatok duplája, de a forgalom ezzel még mindig csak 2019-es év júliusi forgalmának 34 százalékát érte el. A közleményben kiemelték, az év első harmadában napi 2000-3000 utas, júniusban már naponta átlagosan mintegy 10 000 utas fordult meg a budapesti repülőtéren, júliusban pedig 18 000.
Ennek tükrében meglepő lehet, de a légiforgalomban tapasztalt visszaesés mértéke hazánkban európai szinten továbbra is igen magas. Az Eurostat friss adataiból kiderül tovább az is, mely országok légi szektora szenvedte meg a legkevésbé és a legjobban a pandémia hatásait.
Az unióban sehol nem állt talpra a légiközlekedés
Bár az előző évhez képest 2021 augusztusban az Európai Unióban is látható volt egy komoly előrelépés (48 százalékkal több menetrend szerinti járat indult), ez még mindig durván elmarad a pandémia előtti szinttől.
2019 augusztusához képest ugyanis még mindig 31 százalékkal kevesebb gép szállt fel a múlt hónapban.
Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy 2021 augusztusában 479 ezer járat indult el, míg 2020 augusztusában csupán 325 ezer. De két évvel ezelőtt ez a szám még havi 696 ezer volt.
A legdurvábban egyébként Finnországban esett vissza a járatok száma. Az észak-európai országban pontosan 60 százalékkal csökkent a menetrend szerinti utak száma. De hasonlóan nagy mértékben gyérült a légiforgalom Írországban (54,5 százalékkal) és Szlovéniában (53,5 százalékkal) is. EU-s szinten ezekben érvényesül még a legnagyobb mértékben a pandémia hatása.
Ahogy a fenti ábrán látszik, az egyes országokat igen eltérő mértékben érintette a szektor válsága. Az mindenesetre sokat, hogy az EU-n belül minden, és a kontinensen is egy kivételével az összes országban elmarad még a légiforgalom a két évvel ezelőttihez képest.
A fekete bárány Albánia, ahol a nyári hónapokban úgy kilőtt a légiforgalom, hogy mostanra a 2019 augusztusi állapotot is túlszárnyalták 23 százalékkal.
Az Európai Unión belül a jelenleg a 2 évvel ezelőtti szinthez legjobban teljesítő ország Görögország, ahol augusztusra már csak 7,1 százalékos volt a 2019 azonos hónapjához viszonyított visszaesés. Egy számjegyű változást egyetlen másik tagállam sem könyvelhetett el.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Igaz ez Romániára (18 százalékos visszaesés) és Törökországra (18,3 százalékos visszaesés) is. De még így is ez a két nemzet követi a félszigetet, ha a légiközlekedési válság legyűrésének gyorsasága alapján rangsoroljuk az országokat.
Magyarországon pedig sajnos EU-s szinten is nagy még a visszaesés.
Hazánkban a légiforgalom még 44,2 százalékos elmaradásban van a két évvel ezelőtti szinttől. Ez 13 százalékpontos eltérést jelent a 31,2 százalékos európai uniós átlaghoz képest. De a 2019-es évhez mért deficit jóval magasabb, például a Bulgáriában (31,8 százalékos visszaesés), vagy az Észak Macedóniában (27,1 százalékos) mértnél is. Tehát nem csak az EU tagállamokhoz képest kiugró szám.
Régiós szinten egyébként a hazánkéhoz hasonló arányok jellemzők. Bár Ausztria a menetrend szerinti járatok számában a 2019-es évhez mért elmaradást augusztusra leküzdötte 35,2 százalékosra és Romániában a változás már csak 20 százalékos, a régiónk többi országában igen erős még a járvány hatása.
A leglesújtóbb a helyzet Szlovéniában, ahol a nyár utolsó hónapjában még mindig 53,5 százalékkal elmaradt a légiforgalom 2019 azonos hónapjához képest. De hasonlóan gyér a légi közlekedés egyelőre Csehországban is, ahol 52,3 százalékos, illetve Szlovákiában, ahol 50,8 százalékos az elmaradás a két évvel ezelőtti állapothoz képest.
Évek kellhetnek még a kilábaláshoz
A légitársaságok és a szakág szakértői sem hisznek abban, hogy egyik napról a másikra helyreállnának a járványidőszak előtti állapotok. között a Wizz Air vezérigazgatója is úgy véli, hogy bár az emberek mobilitási igénye vissza fogja állítani az utazási kedvet, de sokkal inkább bízik a hosszú távú talpra állásban, mint a rövid távúban, úgy véli, a légiközlekedési iparág talán 2024-25-re jut újra a 2019-es szintre.
A válság hozta változásokról Váradi József néhány hónapja azt is elárulta: bár tavaly azt mondta volna, hogy a légitársaság soha nem fog cargózni és Amerikába repülni, ehhez képest tavaly március-áprilisban csak cargóztak és Amerikába repültek. A jelzett periódusban a cég 130 cargójáratot hajtott végre csak Magyarország és Kína között, egész Kelet-Európának ők szállították a maszkokat és a lélegeztetőgépeket, és jelentős szerepet játszottak az Egyesült Államokban rekedt magyarok hazatelepítésében. A légitársaságok sem csupán a menetrend szerinti járatok újraindulására alapozták tehát túlélésüket.