Biró Attila • 2021. június 18. 14:02
Hiába a drasztikus közúti balesetek számának csökkenése Magyarországon, a magyar utak még mindig a 11. leghalálosabbnak számítottak 2020-ban az Európai Unióban. Kérdés ugyanakkor, hogy a pandémia hatását 2020-on túl sikerül-e a továbbiakban is kihasználni, vagy visszatér a sokkal több halálos közúti balesetek tendenciája. Bárhogy is legyen, az útnak induló magyaroknak nem árt vigyázni akkor sem, ha a környező országokba mennek, legtöbb szomszédunknál ugyanis legalább annyira vagy még halálosabbak a közutak, mint Magyarországon.
Sokáig tartott, de végre megérkezett a nyár, ami a 24. héten már 35 fokos kánikulát is magával hozott Magyarországra. Ezzel párhuzamosan pedig, a jó időnek hála, egyre többen indulnak útra, foglalnak le nyaralásokat. A magas vakcinázottságnak köszönhető a környező országok szinte bármelyikébe magyarok milliói is eljuthatnak, aki viszont nem, vagy egyszerűen csak 2021-ben inkább még csak idehaza nyaralna, annak marad a temérdek hazai desztináció.
Bárhogy is legyen, bárhová is menjen az ember, ha kocsival teszi mindezt, akkor fokozott körültekintéssel járjon el. Már csak azért is, mert az Európai Unióban 2020-ban
a magyar utak a 11. leghalálosabbak voltak.
Az előzetes adatok szerint, hazánkban egészen pontosan 46 halálos kimenetelű közúti baleset jutott 1 millió lakosra 2020-ban. És bár ez az Európai Bizottság adatai szerint 25 százalékos csökkenés 2019-hez képest, még mindig az EU éllovasai között tartja hazánkat. Hasonló drámai csökkenés azonban nem csak nálunk volt megfigyelhető, hanem az EU szinte összes tagállamában. Ezt a zuhanást ráadásul egyértelműen a koronavírus-világjárvány okozta, nem pedig belső, „közlekedési-reform” tényezők. Adina Vălean, az Európai Bizottság közlekedésért felelő biztosa úgy fogalmazott:
2020-ban csaknem 4000-el kevesebben haltak meg közúti katasztrófában az EU-ban, mint 2019-ben, ezzel az EU útjai egyértelműen a világ legbiztonságosabbjai között vannak. Ennek ellenére lemaradtunk az elmúlt évized célkitűzéseitől, és rendkívül erős, közös fellépésre van szükségünk ahhoz, hogy a COVID előtti szintre való visszajutást megakadályozzuk.
A statisztikán jól látszik az is, hogy Magyarország mellett Horvátország (a magyarok egyik kedvenc külföldi üdülő desztinációja) is előkelő helyen szerepel a halálutak listáján. Ott a tavalyi évben egészen pontosan 1 millió lakosra 58 haláleset jutott, ami az EU 6. legrosszabb eredménye. De a hazánkkal környező országok között ott van Románia is, ami messze a leghalálosabbnak számít ezen a téren az EU-ban az 1 millió lakosra jutó 85 halálesetével. Nem sokkal jobb a helyzet a hazainál északi szomszédunknál sem. A szlovák közutak ugyanis a 12. leghalálosabbak az EU-ban, 1 millió lakosra ott 45 haláleset jutott 2020-ban.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ezek egytől-egyik mind az EU-átlag feletti eredmények, amik alá szomszédjaink közül csupán Ausztria és Szlovénia tudott beférni. A két országban 1 millió lakosra egyaránt „csak” 38-38 közúti haláleset jutott a tavalyi évben.
Halálos közúti balesetek 10 éves távlatban Magyarországon?
Azt az adatokból egyfelől látjuk, hogy 2020-ban durván megcsappant Magyarországon az egy millió lakosra jutó közúti halálesetek száma. Ám ez a drasztikus esés teljes mértékben a koronavírus-járványnak volt köszönhető. Előtte ugyanis, ha megnézzük a magyar számokat, akkor azt látjuk, hogy a 2010-es évek elején bár csökkentek a halálos kimenetelű balesetek számai, de a 2013-as mélypontról fölfelé vezetett az irány, ami aztán 6 évig gyakorlatilag stagnált.
Érdekes egy pillantást venni az EU-átlag alakulására is ezen a téren, már csak azért is, mert 2011-ben az még a magyar átlag felett volt, utána azonban 2013-ra jóval nagyobb mértékben esett vissza, mint a hazai adat. Ráadásul ez stagnálni is tudott ezen a szinten egyetlen növekedést produkáló év nélkül gyakorlatilag 2020-ig folyamatosan.
Ahogy az európai számokból látszik, egy világjárvány méretű katasztrófa rendesen be tudja szakítani a közúti halálesetek számát. Ez azonban egy olyan faktor, amire hosszú távon nem lehet számítani. A cél tehát a folyamatos csökkenés lenne a közúti halálestek számát illetően, amit Magyarországon az elmúlt 10 évben nem igazán sikerült elérni. Kérdés, hogy a viszontagságos 2020, illetve 2021 eleje mennyire hagy maradandóa nyomot a magyar közutakon, a közlekedők fejében.