Biró Attila • 2021. január 22. 16:48
Magyarországon, 9,8 millió lakosa, és mintegy 8 000 kilométernyi vasúti pályája ellenére, a harmadik legtöbb vonatbaleset történt 2019-ben az EU-ban. Ezzel olyan országokat előztünk meg, mint Franciaország, Románia vagy Olaszország. A balestek száma pedig olyan magas, hogy 2019-ben 2 és fél naponta történt egy szerencsétlenség Magyarországon. Ezek többsége gázolás vagy valamilyen vasúti átkelőhelyi incidens volt, a vonatütközések és kisiklások száma alacsony.
2010-2019 között a vasúti balesetek száma jelentősen csökken az Európai Unióban: 2019-ben összesen 1 516 balesetet jelentettek, ami 713-al volt kevesebb, mint amennyi 2010-ben történt - derült ki az Eurostat legfrissebb jelentéséből. Az adatokból az is kiderül továbbá, hogy a vonatbalesetek leggyakoribb típusa az, amikor a jármű elüt olyan valakit, aki illetéktelenül a sínekre téved.
2019-ben összesen 795 ilyen esetet regisztráltak, ami az összes balesete több mint felét, 52,4 százalékát jelenti. A balesetek másik fő kategóriája a vasúti átjárókkal volt kapcsolatos, ide értve minden olyan szerencsétlenséget, ami járművel vagy gyalogossal történt. Ebbe a kategóriába 432 baleset tartozott, az összes baleset 28,5 százalékát tették ki 2019-ben.
Magyarország a tragédiák melegágya
2019-ben az Európai Unióban a legtöbb vasúti baleset Németországban történt, számszerűen 298. A második helyen Lengyelország végzett 214 balesettel, ám a harmadik helyen sajnos Magyarország áll.
A top ötben ezzel a számmal úgy vagyunk benn, hogy a másik négy ország (az első kettő mellett Franciaország és Románia) lakossága 19, 38 67, illetve 83 millió főt számlál. A tíz millió fő lakos alatti országok közül tehát
A tendencia azonban változatlan, zsinórban három évben is Magyarország végzett az EU harmadik legrosszabb helyén. Mindez tavaly azt jelentette, hogy hazánkban
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ehhez képest a lista túlsó végén végzett, 4,9 millió lakost számláló Írországban 2019-ben összesen két darab vasúti baleset történt, azaz fél évente 1. Csak érdekességképpen: az ír vasútvonal hossza 3 237 kilométer, a magyaré 8 000 kilométer. Ami azt jelenti, hogy míg hazánkban a teljes vasúthálózathoz mérve megközelítőleg 56 kilométerenként történt egy baleset 2019-ben, addig Írországban 1 618 kilométerenként.
Mi történik a síneken?
Az Eurostat adataiból kiolvasható, hogy hazánkban, akár csak az egész EU-ban általában véve a legtöbb vasúti balestet gázolás okozza. Az uniós átlag azt mutatja, hogy az összes balesetek 52 százalékáért ez a típus a felelős, ez Magyarországon is hajszálpontosan így van. A második legtöbb balesetért idehaza, megintcsak ahogy az egész EU-ban átlagosan, valamilyen vasúti átkelőhelyen bekövetkezett szerencsétlenség felelős, Magyarországon a vasúti balestek több mint egy negyede ilyen átkelőkön történik.
Ahogy a statisztikákból is látszik, a vonatütközések, illetve a vonatkisiklások együttesen sem érik el az összes vasúti balesete 5 százalékát. Előbbiből 2019-ben 3, míg utóbbiból 4 történt 2019-ben.