Pénzcentrum • 2021. január 13. 16:48
Megérkezett az igazi tél: havas, csúszós utak nehezítik a közlekedést, éjszakánként pedig kemény mínuszok repkednek. Ilyenkor a közlekedőknek is körültekintőbbnek kell lenni, hiszen a téli vezetés veszélyes üzem. Adunk pár tippet, amelyekkel balesetmentesen átvészelheted a hideg időszakot.
Január közepére beköszöntött a tél Magyarországon, nap közben is alig kúszik fagypont fölé a hőmérő higanyszála: vezetni pedig különösen veszélyes fagypont körüli hőmérsékleten, hiszen az utak állapota gyorsan megváltozhat. Még a tapasztalt sofőrök is találkozhatnak komolyabb kihívásokkal. Alább az ADAC összeszedett pár tippet a téli vezetéshez, hogy mindenki biztonságban hazaérjen.
- A nulladik lépés, hogy teljesen tisztítsd meg az autót a jegesedéstől, a hótól. Ez nem csak a kilátás miatt fontos, hanem azért is, mert az autóról lehulló jégdarabok, hótömbök veszélyeztetik a többi közlekedőt is.
- Fontos, hogy legkésőbb, ha beüt a fagypont alatti hőmérséklet, szereld fel a téligumikat.
- Mindig haladj biztonságos sebességgel, és tarts nagyobb követési távolságot a szokásosnál.
- Alkalmanként végezz rövid fékpróbát a nyílt úton, amikor nem veszélyeztetsz másokat. Így kitapasztalhatod az útviszonyokat és a féktávolságot a csúszós úton. Nullára lassítani az ADAC szakértői szerint akár ötször hosszabb is lehet, mint száraz aszfalton!
- Gyakorold a vezetést télies körülmények között, amikor leesik az első hó, tanácsos például egy áruház üres parkolójában menni pár kört. Egy vezetéstechnikai tréningen pedig profiktól lehet megtanulni, mit kell tenni bizonyos helyzetekben.
- A legfontosabb, hogy bármi is történik, ne rángasd a kormányt! Ha a jármű megcsúszik, ne ess pánikba, vedd le a lábad a gázról, és ne tégy hirtelen kormánymozdulatokat. Az ESP segít stabilizálni az autót.
- A modern automataváltós autókban az elektronika általában nyújt bizonyos mértékű tapadást. Ha csúszós felületen indulsz, különösen óvatosnak kell lenni a gázzal. Régebbi automata autókban a lágyabb fékezés érdekében állítd N állásba a váltókart, hogy a kerekeken ne legyen meghajtás.
- Ha az autó kanyarban csúszik meg, ne próbálkozz hirtelen manőverekkel, röviden és határozottan lépj a fékpedálra, és igyekezz finom mozdulatokkal korrigálni. Általában néhány kilométeres sebességcsökkentés is elegendő ahhoz, hogy újra irányítható legyen az autó.
- Ha fagypont körüli ingadozik a hőmérséklet, az útfelület folyamatosan változhat, szóval ilyenkor különösen körültekintően kell vezetni.
- Ha az utat tükörjég borítja, például ónos eső után, csak egy megoldás van: állj félre, vagy útnak se indulj, várd meg, ameddig megtisztítják az utat - javasolja a német autóklub. Hiszen ilyenkor a tapadás gyakorlatilag nulla. Ráadásul sötétben a jegesedést sokkal nehezebb észrevenni, ez az úgynevezett "fekete jég".
- A havas és csúszós utakon gyakran alakulnak ki hosszú dugók, úgyhogy érdemes hosszabb menetidőre számolni,
Megejgyezték azt is, hogy ha netán hóláncra lenne szükség, tudnod kell, hogyan kell őket szakszerűen felszerelni. A legjobb, ha otthon gyakorolsz, a neten pedig videókat is találsz, ha elakadnál a szereléssel.