Szánthó Péter • 2020. szeptember 17. 11:01
Kizárólag hibridként lehet megvásárolni az új Honda Jazzt, ami sokakat eltántoríthat tőle, főképp a magasabb árcédula miatt. Ám aki mégis belevág, nem fogja megbánni: ennél praktikusabb autó nemigen van a piacon. A Pénzcentrum a fullextrás Jazz Crosstart tesztelte, alább kiderül, mennyire áll jól neki a szörfgatya-kék, illetve, hogy miért nem baj, ha a gyerek telibeönti az ülést a kedvenc üdítőjével.
Vélhetően a legtöbben ismerik, de legalábbis láttak már Honda Jazzt: a japán kisautó elég népszerű a hazai használtpiacon, pedig semmi különöset nem tud - azon kívül, hogy jó. Az előző generációk külseje megosztó, de van, amit nem lehet elvitatni: a Jazzek jellemzően megbízható autók, és ahhoz képest, hogy kívülről milyen kicsinek tűnnek, belül meglepően tágasak, és hihetetlen, mennyi cucc elfér bennük! A szomszédnak is van egy 1,2-ese, két gyerekkel vígan eljár vele, ha pedig egyedül rohangál a városban, akkor 4,5 liternél több benzint nem kér.
Szóval nagyvonalakban ezért szeretik annyira a magyarok a Jazzt, és egyébként ez az árcimkén is meglátszik: a használtpiacon 650 ezer - 700 ezer forint körül válogathatunk a kínálat legaljából, 13-15 éves példányok mennek ennyiért. És akkor nézzük a legújabb generációt: a Honda 2020-ban kétfajta Jazzt is piacra dobott, egy simát, illetva az általunk tesztelt Crosstar-modellt. Kívülről érdemi különbséget a hűtőrácsokban, illetve a kerekek méretében találunk - illetve a Crosstar minden lényeges paraméterben 3-4-5 centivel nagyobb, szélesebb, magasabb, mint a mezei Jazz. Emellett előbbiben gyár tartozék a fényezett tetősín, bár jól néz ki, de ezt akár hibaként is felírhatnánk neki: konkrétan nincs szíve az embernek bármit rágumipókozni, mert összekarcolódik. A Crosstar kasztnija körbe van műanyagozva, ami egyfelől nem szúrja a szemet, másrészt egy-egy parkolási baki után sem kapunk szélütést - a múanyagot egy fokkal könnyebb cserélni, mint lefényezni az elemet, amivel elkaptuk a kocsitároló tartóoszlopát az Auchan parkolójában.
De lássuk az árakat: az alap Jazz 7,2 millióról indul, a fullextrás verzió már 8,3 millió forint. Aki pedig Crosstart akar, csak ezzel az Executive-nak nevezett felszereltségi szinttel veheti meg, durván 8,8 millió forintért - a tesztautónk ezen felül kéttónosú fényezést is kapott, ami plusz 300 ezer forint, így pedig jócskán 9 millió forint fölé száll az ára. Azt mondjuk nem lehet vitatni, hogy elég pofás ezzel a fekete - szörfgatya kék kombinációval (és az ezüst tetősín is dob az összképen), de azt is meg lehet érteni, aki tud úgy létezni, hogy csak egyszínű a Jazz Crosstarja.
Mielőtt folytatnánk, vessünk egy pillantást a versenytársak, nagyjából hasonló méretű modelljeinek árcéduláira: a KIA Rio 4,6 millióról indul, de az egyel nagyobb Stonic indulóára is csak valamivel több, mint 5 millió forint. Sőt, a Suzukinál immár csak hibrid hajtáslánccal lehet autót venni, de még így is egy fullextrás Swiftet kb. 2 millióval kevesebbért vehetünk, amennyibe az Executive Jazz kerül. Hyundai i20-asból 6,7 millióért már fullextrásat kapunk.
Ha csak egy kicsi kell...
Nyilván nem lehet mindenkinek a zsebében többmillió forint, mondjuk egy új autóra. Akinek már csak egy kevés hiányzik a vételárból, mert mondjuk eladta a korábbi családi járgányt, de nem akar lízinghez nyúlni, annak jó választás lehet az autóhitel is, amihez még önerő sem kell - ráadásul év végéig tart a THM-kedvezmény is! Most a Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, hogy mit ajánlanak a bankok annak, aki 2 millió forintot venne fel 72 hónapos futamidőre - addig azért bírja már ki az autó, nem?
Az összeget erre a futamidőre a THM-plafon után 7,23 százalékos THM-el veheted fel az UniCredit Banknál, a törlesztő pedig havi 34 193 forint lesz 2021-től. Érdemes megnézni a CIB Bank ajánlatát is, itt jövőre 7,93 százalék lesz a THM, a törlesztőrészlet pedig 34 875 forint. Az MKB Banknál kétmillió ezer forintot 72 hónapra 35 015 forintos részletre lehet felvenni (2021-től), a THM pedig 8,07 százalék lesz a plafon vége után.
Megnéztük, 5 millió forintot mennyiért lehetne felvenni ugyanilyen futamidőre: a THM-plafon után a kölcsönt szintén 7,23 százalékos THM-el veheted fel az UniCredit Banknál, a törlesztő pedig havi 84 482 forint lesz 2021-től. A CIB Bank jövőre 7,93 százalékos THM-et ad, a törlesztőrészlet pedig 87 187 forint. Az MKB Banknál ötmillió forintot 72 hónapra 87 537 forintos részletre lehet felvenni (2021-től), a THM pedig 8,07 százalék.
Ezért vaskos az árcédula
Hogy a Jazz miért ilyen drága a többi, hasonló méretű autóhoz képest? Nos azért, mert a Honda valóságos dömpingbe kezdett: 2022-ig hat olyan modellt is piacra akarnak dobni, amely részben, vagy teljesen elektromos meghajtású. Ennek esett "áldozatásul" a legújabb Jazz is, amit sima benzinmotorral nem is lehet megrendelni, csak az e:hev-nek nevezett, hibrid hajtáslánccal - aminek előállítása nyilván valamivel drágább, mintha csak a benzinmotort pakolnák be a kocsiba.
Ráadásul az e:hev-rendszer nem is egy, hanem két villanymotorból áll, plusz a másfél literes benzinmotor. Ezek összességében 109 lóerőt tudnak leadni 253 Nm nyomatékkal. Nem tudom, hogy egy ilyen autónál fontos-e, de az illendőség kedvéért említsük meg, hogy a Crosstar így 9,9 másodperc alatt van 100-on (a sima Jazznek 9,4 alatt megy ez a sprint). Ugyanakkor a villanymotoroknak hála elég dinamikusan lehet kigyorsítani vele, a szériatartozék e-CVT automataváltó elég pontos, egyáltalán nem érezni, mikor váltogat az elektromos-hibrid-benzines meghajtás között.