Életkorhoz kötnék a jogosítványt? Újra fellángolt az évtizedes vita

Pénzcentrum2020. július 26. 11:36

Bár a statisztikák szerint nem okoznak kirívóan sok balesetet az idősek, de ismét fellángolt a vita az idősek jogosítványhosszabbításáról. Most az robbantotta az indulatokat, hogy pár napja egy idős sofőr forgalommal szemben vezetett az autópályán.

Újraindult a vita az idősek jogosítványainak meghosszabbításáról, miután néhány napja ismét a forgalommal szemben vezetett egy idős sofőr az autópályán. Bár a statisztikák szerint nem okoznak kirívóan sok balesetet, mégis, sokan gondolják úgy, hogy az idős embereknek nem kellene vezetniük. 2016-ban 2 895 balesetből a 60 és 70 év közötti elkövetők számlájára volt írható 326, a 70 év fölötti elkövetők száma pedig 210 volt - derül ki az RTL Híradóból.

A háziorvos korlátozásokat szabhat meg az idősek számára (például azt, hogy csak szemüvegben, vagy csak nappal vezethet valaki), ezek a jogosítványba is bekerülnek. A Magyar Autóklub szakértője szerint azonban ezek a korlátozások csak nehezen ellenőrizhetők, hiszen azokat nem jelzi a rendszám. A jogosítvány meghosszabbításakor nem lehet elnéző a háziorvos, mert egy egészségi állapot miatt bekövetkező baleset esetén neki is vállalnia kell a felelősséget.

A témával korábban a német autóklub is foglalkozott, témába vágó összegzésük kiemeli, hogy nem akarnak társadalmi vitát gerjeszteni, de tény, hogy rengeteg szépkorú sofőr nem gyakorol önkritikát, és rosszul méri fel a képességeit. Például az életkorral összefüggésben csökkenhet a rugalmasság, nőhet a reakcióidő, és az ember szeme is romlik. Ezeket a legtöbben óvatossággal kompenzálják, de rengeteg idős fut bele emiatt ideges, türelmetlen autóstársakba, ami csak tovább flusztrálja őket, és további hibákba sodródhatnak bele.

Az ADAC egy felmérést is ismertetett, amely szerint a válaszadó idősek több mint 80 százaléka jelentette ki, hogy szüksége van az autójára, nem akar másoktól függeni a mobilitás tekintetében. És ami még meglepőbb, 40 százlék szívesen menne vezetéstechnikai tréningekre is, hogy magbiztosabban tudjanak útra kelni.

Nem a szemmel van a baj

Rengeteg idős sofőrnek nem is a szemével van baja, hanem a látottak feldolgozásával: Duje Tadin, a Rochesteri Egyetem professzora a Telegraphnak korábban arról beszélt, hogy látványszűrésért az emberi agyban a halántéklebeny középső területe a felelős. Már korábbi tanulmányok is arra jutottak, hogy idősebbek, tudtahasadástól vagy búskomorságtól szenvedők jobban észlelik a háttérmozgásokat.

Ezek pedig megzavarhatják az embert, hiszen a professzor is arra mutatott rá, hogy az ingereket néha sokkal jobb kiszűrni, és csak az igazán fontos szituációkra koncentrálni. A probléma tehát abban rejlik, hogy az agy rengeteg kapacitást fordít a háttéringerek feldolgozására, ám ez az idő múlásával elkopik, így pedig több időbe telik realizálni például az igazán komoly veszélyhelyzeteket.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Sokba fáj a hosszabbítás

A magyar hatóságok másképp is igyekeznek kiszűrni azokat, akik már tényleg nem alkalmasak az autóvezetésre. Ezt szolgálja az a szabályozás is, amely szerint 40 éves korig tíz, 40-60 év között öt, 60-70 között három, 70 év fölött pedig két évre szól a B-kategóriás vezetői engedély. A hosszabbításhoz pedig orvosi vizsgálaton kell átesni. Kivételes esetekben, ha az életkor vagy a betegség indokolja, egyetlen évre adnak ki jogsit, utána megint kontrollra kell menni.

Ugyanakkor a jogosítvány meghosszabbításához elég egy szemvizsgálaton, vérnyomásmérésen és vizeletvizsgálaton átesni. A vizsgálat díja kategóriánként csökken, hiszen a kor előrehaladtával gyakrabban kell arra elmenni. A díjak az alábbiak szerint alakul:

  • 50 éves korig 7200 Ft
  • 50 és 60 éves kor között 4800 Ft
  • 60 és 70 éves kor 2500 Ft
  • a 70. év betöltése után 1700 Ft

A papírral el kell ballagni a kormányablakba, ahol ügyintézés díja 4000 Ft, illetve 1500 Ft abban az esetben, ha az adott személy az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy az orvosi alkalmassági vélemény egy évnél rövidebb ideig érvényes.

Ha valakit nem minősítenek alkalmasnak, lehetőség van felülvizsgálat kérésére. Ezt írásban kell kérvényezni a vélemény kézhezvételét követő 15 napon belül. A másodfokú vizsgálat díja:

  • 40 éves korig 10800 Ft
  • 40 és 60 éves kor között 7200 Ft
  • 60 és 70 éves kor között 4800 Ft
  • a 70. év betöltése után 3200 Ft

Címkék:
utazás, jogosítvány, idősek, vezetés, társadalmi mobilitás, magyar autóklub, vezetői engedély, reakcióidő, me too,