Pénzcentrum • 2020. július 22. 14:00
Dübörög a nyár, egyre többen kelnek útra: azonban sok sofőr félvállról veszi a fáradtságot, pedig egy idő után ugyanolyan veszélyes tud lenni, mint amikor valaki ittasan vezet. Mutatjuk, milyen árulkodó jelekre kell figyelni, mikor érdemes inkább szünetet tartani.
Tombol a szabadság-szezon, rengetegen ülnek autóba, indulnak meg a kedvelt nyaralóhelyek felé. Az idő meleg, fülledt, ami nagyon megviseli a sofőröket. Főképpen, ha kialvatlanok, fáradtak vagyunk. Hiszen az ADAC is emlékeztet, hogy fáradtan vezetni gyakorlatilag ugyanolyan veszélyes, mint részegen a volán mögé ülni, hiszen sokan szimplán nem foglalkoznak a figyelmeztető jelekkel, folytatják az utat, mindaddig, ameddig beüt a baj.
Itthon nincs pontos statisztika arról, hogy hány balesetet okoznak az elalvó sofőrök, de a német autóklub összegzése szerint náluk tavaly több mint 2000 esetben történt halálos, vagy személyi sérüléssel járó baleset azért, mert a sofőr elaludt a volán mögött - a be nem jelentett esetek száma vélhetően sokkal nagyobb, mert Németországban csak akkor jegyzik fel elalvásosnak a balesetet, ha a sofőr a rendőrségnek elismeri ezt. A szakértők szerint a sofőrök jellemzően a monoton autópályákon, főutakon alszanak el, és nagy sebességgel repülnek le az útról. Az ADAC emlékeztet, ha valaki 5 másodpercre elalszik vezetés közben, akkor 100 kilométeres sebességnél 139 métert vezet teljesen vakon, 10 másodperc szundi alatt ugyanilyen sebességgel 277,8 métert tesz meg az autó.
A Német Közúti Biztonsági Tanács (DVR) és a Német Alváskutatási és Alvásgyógyászati Társaság (DGSM) ennek kapcsán egy felmérést is készített, az 1000 megkérdezett járművezető 26 százaléka nyilatkozta, hogy legalább egyszer elaludt már a kormánynál. A férfiak 34 százaléka mondta ezt, a nőknél 16 százalékos az arány. A megkérdezettek között 353 tehergépkocsivezető is volt, 46 százalék mondta, hogy vezetés közben legalább egyszer elaludt már.
A veszélyt azonban sokan alábecsülik: a megkérdezett járművezetők 43 százaléka úgy gondolja, hogy biztonsággal meg tudja állapítani, mikor üt be már veszélyes mértékben az álmosság. Ám ezt a legtöbben rosszul mérik fel az ADAC-nak nyilatkozó alváskutató szerint:
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
- mondta. Az alvó állapot egyik pillanatról a másikra ránktörhet, úgyhogy ha érezzük a fáradtság jeleit, mindenképpen álljunk meg, tartsunk szünetet. A szakemberek szerint az alábbi jelekre kell odafigyelni vezetés közben:
- Nehezen tudod tartani a sávot, időről időre kimész belőle.
- A tekinteted leragad egy pontra az úton, egyre közelebbinek érzed az aszfaltot.
- Alig emlékszel az utolsó megtett kilométerekre, vagy az út elejére, nem tudod felidézni, mikor álltatok meg utoljára.
- Nehéz a szemhélyad, késztetést érzel rá, hogy dörzsölni kezd. A szemed akaratod ellenére lecsukódik, hosszabbakat pislogsz.
- Elkezdesz reszketni, egyre gyakrabban ásítozol.
- Csökken a koncentráció, elkezdenek kalandozni a gondolataid.
- Ingadozik a hangulatod.
Az alváskutatók szerint 17 őra ébrenlét után annyira leromlik az ember reakcióképessége, mintha 0,5 ezrelék alkohol lenne a vérében, 22 óra után ez akár olyan is lehet, mintha 1 ezreléknyi lenne a véralkohol. Ezért mindenképpen fontos, hogy csak kipihenten indulj útnak, és a szakértők szerint, ha ez lehetséges, akkor az éjszaka második felében nem szabad vezetni. Fontos, hogy ha hosszabb túrára indulsz, akkor meg kell szervezni a pihenőket, és ha többen vagytok, cserélgetni a sofőröket. Ha pedig valamilyen gyógyszert szedsz, mindenképp ellenőrizd, hogy a mellékhatások között szerepel-e az álmosság, lehet-e mellettük vezetni.