Népszava • 2020. május 11. 14:17
Egyre elkeseredettebben próbál pénzt kicsikarni az orosz Metrovagonmasból a BKV - írja a Népszava. A lap szerint a cég csak a kárigény alig 5 százalékát ismerte el.
A BKV 2019 február elején perelte be az M3-as metróvonalon közlekedő kocsikat felújító orosz Metrowagonmast (MWM), mivel a cég nem volt hajlandó megfizetni a fővárosi közlekedési cég által követelt kötbért. Az M3-as kocsik felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozott az orosz gyártó.
A BKV kárigénye az újabb hibák észlelése, illetve a javítás idejére kieső járművek után felszámolható kárátalány okán március végére - kamatok nélkül - meghaladta a 23 millió eurót, ami a jelenlegi 350 forintos euró árfolyamon számítva 8,1 milliárd forint plusz a kamatok, amibe még nincs benne a kieső reklámbevétel.
Korábban felmerült, hogy" természetben fizetnének" a légkondicionálók utólagos beszerelésével.A BKV és a városvezetés 6,8 milliárd forintnak megfelelő kötbér megfizetését kéri a perben. A jogvita azonban nem halad előre. A BKV így új fogást keresett az orosz gyártón. A cég a 2015-ben aláírt vállalkozói szerződés értelmében jótállási biztosítékot köteles adni.
A bankgaranciák jelenlegi értéke csaknem 11 millió euró (3,8 milliárd forint), amelyből a közlekedési cég az 1,6 milliárd forint értékű járműállási kárátalányt lehívhatónak találta. A Népszava értesülése szerint az ügyvédi vélemények alapján a kárátalány jótállási biztosítékból való lehívása kockázatos vállalkozás lenne, mivel az orosz gyártó perben követelheti vissza az összeget, sőt további kárigénnyel is felléphet és a bankgarancia lehívása esetén megromolhat a kapcsolat az MWM-mel így a cég lehet, hogy nem teljesítené a jótállási kötelezettségeit, így például a rozsdásodásból eredő javításokat és cseréket.