Pénzcentrum • 2020. március 12. 14:32
Nem olcsó mulatság manapság a jogosítvány megszerzése. Azok, akik évekkel ezelőtt szerezték a vezetői engedélyüket, mindig elcsodálkoznak az árakon, főként természetesen a végösszegen, hogy KRESZ-vizsgával, kötelező és pót órákkal, vizsgadíjjal, okmányirodázással együtt mennyire jön ki a jogsi. Merthogy régen sokkal kevesebbe került. A Pénzcentrum most annak járt utána, hogy mennyibe is kerültek a korábbi években a vezetői tanfolyamok, és ahhoz képest mennyi volt az átlagkereset. Ez alapján arányaiban a jogosítvány megszerzése keveset részét vinné el a havi fizetésnek jelenleg, mint akár 10 éve. Természetesen az sem mindegy, hogy az ország melyik felében végezzük a tanfolyamot.Pénzre van szükséged? Nézz szét a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorában (x)
Természetes, hogy a vezetői tanfolyamok ára évről évre emelkedik, hiszen kevés az olyan termék és szolgáltatás, amelynek az ára ne emelkedne az infláció következtében. Azonban éppen az ilyen kiadásoknál, amelyek viszonylag nagyobbak, és sokan konkrétan emlékeznek a végösszegre, amennyiért megszerezték a jogosítvány, gyakran felmerül az emberben, hogy milyen nagy eltérés mutatkozik akár 3-5 év viszonylatában.
Érdemes azonban figyelembe venni, hogy nem csak az árak nőnek: nőtt a vásárlóerő és az átlagos nettó bér is. Tehát hogyha a vezetői tanfolyamok éves átlagos díját összevetjük azzal, mennyi volt az adott évben az átlagkereset, akkor kirajzolódik egy éves index, ami alapján látható, mekkora anyagi teher valójában a tanfolyam ára.
Látható, hogy míg 10 évvel ezelőtt a vezetői tanfolyamok éves átlagára megközelítőleg egy havi teljes nettó fizetést tett ki, addig 2019-ben már csak a fizetés 78,5 százalékát. Tehát arányaiban a jogosítvány megszerzésének egyik jelentős kiadása, a tanfolyam ára az átlagfizetéshez képest folyamatosan csökkent arányaiban, bár az árak viszont évről évre emelkedtek.
Természetesen a Kresz, egészügyi vizsgálat, a vizsgadíj, az okmányirodai költség ebbe nem számolódik bele, viszont egy jogosítvány megszerzésének költségét nagy százalékban a tanfolyam ára teszi ki. Magának a tanfolyam díjának emelkedése azt hozta egyébként maga után, hogy a pótórák is többe kerülnek, de az már teljesen az egyéntől függ, hány pótórára van szüksége a vezetői engedély megszerzéséhez.
Mivel a nettó átlagkereset - kedvezményeket ide nem számítva - megyénként eltérő, így a vezetői tanfolyam árának arányában számolt index is eltérően alakul. Budapesten a nettó átlag kereshet viszonyítva 62,8 százaléka fedezné a tanfolyamok átlagos díját (2019-es éves adatok szerint). A legjobb helyzetben lévő megye Győr-Moson-Sopron megye, ahol a nettó átlagfizetések a legmagasabbak: itt 74,2 százaléka az egyhavi bérnek fedezte a tanfolyam költségét. Borsod, Nógrád, Békés és Szabolcs megyében viszont egy havi fizetés sem lenne elég csak a tanfolyam fedezésére.
Autósiskolából viszont egyre kevesebb van
Hiába szerezhetnek évről évre egyre többen jogosítványt - az alapján, hogy többen engedhetik meg maguknak a tanfolyamot a fentiek alapján - mégis 2012 óta kisebb megszakításokkal folyamatosan csökken az autósiskolák száma Magyarországon. Viszont az árbevétel és a létszámadatok nem azt sugallják, hogy aggódniuk kéne a cégeknek.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
2016-ban 640 olyan vállalkozás működött, melynek fő tevékenysége járművezető oktatás volt, 2018-ra ez a szám 608 darabra csökkent. A szektor árbevétele ugyanakkor a 2016-os 14,6 milliárd forint körüli összegről 2018-ra 18,5 milliárd forintra emelkedett. Az ágazat jövőjét továbbra is a szakoktatók és az iskolavezetők számának alakulása fogja elsősorban meghatározni, mert
Mivel az ilyen tevékenység elindításához viszonylag magas induló tőke kell, hiszen nem elég a szakoktatói képzés sikeres elvégzése, hanem megfelelő műszaki állapotú gépjármú beszerzése és annak átalakítása is szükséges, továbbra is kérdéses a megfelelő számú utánpótlás biztosítása.
Az állam is farag a költségekből
Tavalyelőtt nyáron kezdte el a kormány azt a programot, amellyel a 20 év alattiakat támogatja a jogosítvány megszerzésében. Az állam 25 ezer forint értékben kifizeti a vezetői engedélyhez szükséges KRESZ-vizsga és az ahhoz kapcsolódó e-learning vagy tantermi tanfolyam díját, amennyiben a fiatal ezzel kapcsolatos kérelmet nyújt be a Magyar Államkincstár Nyugdíjfolyósító Igazgatóságához.
A kedvezmény 2018 júliusi bevezetése óta már több mint 43 ezer fiatal vette igénybe a támogatást, tavaly csaknem 34 ezer fiatal került összességében kevesebbe a jogosítvány megszerzése.