Népszava • 2020. március 10. 10:01
Jövő héten indul a közforgalmi hajózási szezon a Duna fővárosi szakaszán, de hét hajóból hatra még nem talált üzemeltetőt a BKV. Hiába áldoztak csaknem félmilliárd forintot tíz évvel ezelőtt a menetrend szerinti fővárosi hajózás fejlesztésébe, az ágazat ismét a megszűnés felé sodródik.
A hét hajóból álló flottából hatra - Budavár, Várhegy, Lágymányos, Lánchíd, Pestbuda és Hungária hajókra - néhány nappal a kezdés előtt még nem sikerült üzemeltetőt találni - tudta meg a Népszava. A hetedik hajó a 125 éves Hófehérke elsősorban nosztalgiahajóként működik. A hajók Kopaszi gát-Rómaifürdő közötti vonalon március 15. és augusztus 31. közötti menetrendszerinti, napi 10-11 órás üzemeltetésére február elején írt ki három tendert a BKV, de a három pályázatból kettőre egy ajánlat sem érkezett. A Budavár és a Várhegy üzemeltetésére jelentkezett ugyan egy vállalkozó, de végül ezt a tendert is érvénytelennek kellett nyilvánítani, mivel a cégtől hiába kérték a hiányzó dokumentumok pótlását.
- tudatta a BKV. Az új pályázatokat hamarosan újra kiírják, viszont a hajóknak már a jövő héten szolgálatba kellene állniuk, hiszen a március 15-től induló tavaszi szezonban elvileg a teljes flottára szükség van. A BKV pedig nem rendelkezik saját hajózási személyzettel, csupán hajókkal, ezért az üzemeltetést külsős cégekre bízzák. A BKV elismerte, hogy a jelenlegi hajópark átlagéletkora 41 év, de a BKV szerint ez hazai viszonylatban nem rossz. Sőt a BKV flotta az egyik legkorszerűbb motorokkal rendelkezik a Duna budapesti szakaszán, mivel a járművek főgépeit az elmúlt években korszerűbbre, erősebbre és jobb környezetvédelmi paraméterekkel rendelkezőre cserélték. Különféle korszerűsítésekkel az utaskomforton is igyekeznek javítani.
- állapítottam meg korábban a BKV. A helyzet viszont tovább romolhat jövőre, mivel az egész éves közlekedés csak 2020-ig garantált a kikötők fejlesztésére kapott EU-s támogatási szerződés alapján. Utána akár le is állíthatja ezt a szolgáltatást a kevésbé forgalmas téli, tavaszi, őszi időszakokban a folyton forrásszűkében lévő BKV, illetve a cégtől a szolgáltatást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Különös tekintettel arra, hogy két évvel ezelőtt a BKV turisztikai ágazatának vezetője azt mondta, hogy a költségek alig 30 százalékát fedezi csak a jegyeladásból származó BKK-bevétel, a többit a főváros adja. (Hétköznap bérlettel is utazhatunk a hajókon, hétvégén 750 forint egy jegy.)