Nem elég kitartóak a magyar utasok: így sok pénztől eshetnek el

24.hu2019. június 28. 10:01

250 eurót kaphatnak kártérítésként a Wizz Airtől azok az utasok, akiknek a gépe több mint egy nap késéssel érkezett meg Budapestre Londonból. Azonban ehhez egy hosszadalmasnak tűnő procedúrát kell végigcsinálniuk. Más esetekben is vonakodnak a légitársaságok kárpótolni utasaikat a hasonló esetben, pedig nem adnák fel jogos kárigényüket idő előtt, akkor járna az összeg. 

A tegnapi napon éjfél után szállt csak le a ferihegyen a London-Budapest járat, amely menetrend szerint nem tudott elindulni kedden 20:25-kor a Gatwick repülőtérről, mert technikai okokra hivatkozva a járatot törölték, és nem is tudtak minden utast elszállásolni. Ezek után még a szerdai indulást is eltolták. 

Amint túl vannak az utasok a dühöngésen, benyújthatják kártalanítási igényüket

- mondta el Salamon András ügyvéd, utazásjogi szakértő a 24.hu-nak. Az utasokat 250 euró, azaz 80-81 ezer forint illetné meg ilyen esetben, mivel a London-Budapest távolság 1500 kilométernél kevesebb - ennél nagyobb távolságok esetén pedig 400 euró lenne a kárpótlás összege. Azok pedig, akik lemaradtak valamilyen programról, kiestek a munkából, vagy a hazajutásuk vált problémássá, költségesebbé - tehát ha bármilyen anyagi kár érte őket a csúszás miatt -, még magasabb összegre is igény tarthatnának. A károsultaknak ezért érdemes megőrizniük a számlákat, hogy bizonyítani tudják, mennyi plusz költség terhelte így őket. 

A szakértő szerint azonban a Wizz Air a 250 eurós kártalanítást szinte biztosan el fogja utasítani.
A társaság technikai okok miatt törölte a járatot. Bevett gyakorlat a fapados légitársaságoknál, hogy ilyen esetekben arra hivatkoznak, hogy nekik a biztonság a legfontosabb, így nem terheli őket felelősség a késés miatt. Ez azonban nem igaz, hiszen a gép megfelelő műszaki állapotáért nekik kell kezeskedniük

- mondta Salamon András. Pedig hasonló esetekben a légitársaságoknak kellene kezdeményezniük a kifizetést, állítja Bolyó Anikó, a Flight Refund kft. ügyvezető igazgatója, viszont erre nem igazán van példa. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon kevés társaság látja be, ha hibázott, és kártalanítja magától a pórul járt utasokat. A jogaikat persze ők is megpróbálhatják érvényesíteni, de gyakran már a kapcsolatfelvételnél elakad a folyamat.

Hitelre van szükséged? A Pénzcentrum kalkulátorával könnyen megtalálhatod a legolcsóbb megoldást!

A keddi esetben a Wizz Air is elismerte közleményében, hogy műszaki hiba történt, tehát jár a kártérítés - nem úgy, mint amikor az időjárás teszi lehetetlenné a gép felszállását, vagy vagy amikor a kifutópályán egy kiálló betondarab miatt lyukad ki a gép gumiabroncsa, ahogy a közelmúltben történt. Ha nem születik megegyezés a légitársaság és az utasok között, a kártérítésről a bíróság dönt: 

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Bolyó Anikó elmondása szerint 3-4 hónap alatt zárul le egy ilyen ügy, de rosszabb esetben 1-2 évig is húzódhat.

Salamon András úgy véli, hogy éppen azért nem fizetnek rögtön a légitársaságok, mert a kártalanítási procedúrát, a bírósági folyamatot kevesen csinálják végig. Példaképpen elmondta, hogy: 

2017-ben Budapest helyett Pozsonyban rakta le utasait a Ryanair. A társaság alkalmazottjai szóban biztosították az utasokat, hogy akár légi, akár földi közlekedéssel, de haza fognak jutni, ennek ellenére nem segítettek nekik, az utasok végül saját költségen jutottak haza. A 150 utas először úgy gondolta, hogy közösen lépnek fel a Ryanair tisztességtelen eljárásával szemben, de a végül csak öt utas perelte be a céget. Ez egyébként az általános statisztikai arány, az utasok ritkán fordulnak ügyvédhez ilyen esetekben.

A szakértő szerint elvileg a légitársaság felajánlhatja, hogy későbbi utazásoknál felhasználható Wizz Air pontokkal kompenzálja utasait, de ezt ők nem kötelesek elfogadni, és ragaszkodhatnak a pénzbeli kártérítéshez.

Címkék:
biztosítás, utazás, nyaralás, repülő, nyár, fapados, késés, penzcentrum, utas, wizzair, kártérítés, repülőgép, járat, fapados járat,