Pénzcentrum • 2019. április 23. 14:30
Rengetegen nem tudják, miként kell tárolni a gumiabroncsokat: a rosszul elrakott kerekek élettartama jelentősen csökkenhet, és balesetveszélyesek is lehetnek. Most összeszedtük a fontosabb tudnivalókat, és az is kiderül, hogy érdemes-e nyárra fent hagyni a téli gumiabroncsot. Tényleg lehet így spórolni?
Eljött a jó idő, mostmár alig-alig megy hét fok alá a hőmérséklet, ideje hát átcseréltetni a téli gumikat nyárira a kocsin - ha még nem tetted ezt meg. Node mi legyen az épp nem használt kerekekkel? Sokan rosszul tárolják őket, ami jelentősen csökkentheti élettartamukat sőt, bizonyos esetekben akár tönkre is mehet az abroncs a következő szezonig.
Az első és legfontosabb, ha tetszik, a mínusz egyedik lépés, hogy tárolás előtt, és után ellenőrizd le a kerekeket. Nézd meg, vannak-e sérülések, repedések az abroncson: különösen veszélyes lehet, ha a perem környékén vannak mély repedések, vagy a profil (a futófelület) alján. Emellett a kerék vállán és az oldalfalán sem jó, ha repedések vannak.
Amennyiben már leszedted a kerekeket, tárolás előtt fontos, hogy megtisztítsd őket, koszosan nem szabad elrakni a gumikat, mert az is károsíthatja az anyagukat. Emellett ajánlatos a szükségesnél kb. fél bárral túlfújni a kerekeket - ha felnin tárolod őket -, mert a tárolás során kieresztik a nyomást.
Ha felnin van a kerék, akkor egymásra rakva kell őket tartani, a már említett túlnyomással. A szimpla gumiabroncsokat pedig állítva, egymás mellett ajánlatos tárolni. Az ADAC külön megjegyzi, hogy bizonyos időközönként érdemes forgatni is őket, hogy ne ugyanaz a felület érintkezzen végig a talajjal.
Az sem mindegy, hová teszed el a gumikat a következő szezonig: ajánlatos száraz, hűvos helyen tárolni őket. Fontos, hogy ne érje őket semmilyen vegyi anyag, főképpen oldószerek és olajok, hiszen ezek is tönkre tehetik őket. Van olyan lehetőség is, hogy a gumisod tárolja a kerekeket a következő szezonig: ennek ára jellemzően 1-2 ezer forint kerekenként egy szezonra.
Meddig jó egy kerék?
Bár örök daraboknak tűnhetnek, a gumiabroncsokat sem lehet a végletekig tárolni: még ha a futófelület mélysége még a minimális, 1,6 milliméteres határt, akkor sem szabad 8-10 évnél tovább használni őket. Addigra már telejen elhasználódik az anyaguk, így pedig nem tapadnak úgy, ahogy kellene, és könnyebben kapnak defektet, szálszakadást.
Sokan nem tudják, hogy a gyártás dátumát a kerék oldalán található DOT-szám alapján állapíthatjuk meg. A DOT szám alapján könnyedén megállapítható, hogy mikor állították elő az abroncsot. A 2000 után gyártott abroncsok esetében ugyanis a szám négy számjegyből áll, amelyek közül az első kettő az év adott hetét a második kettő az évet jelöli. Például, ha a kerekeden a 1715-ös van, az 2015 17. hetét jelenti.
Ebből az adatsorból nem csak a gyártás éve, hanem annak helye is kiderül. A kódot számos oldal segít értelmezni, például ez is.
Halálos tévhit terjed a neten
Korábban a Pénzcentrum többször belefutott a Facebookon olyan okfejtésekbe, hogy nem éri meg lecserélni a téli abroncsokat nyárra, mert azok keményebbek, tovább bírják. Állítólag kibír két évet is így a téli kerék, nem kell újakat venni.
- reagált egy gumiszerelő, amikor erről kérdeztük. "Ha kidobós gumiról van szó, ami már nem nagyon bírná ki a következő szezont, akkor még csak-csak fenn lehet hagyni nyárra is. De jó téli kereket használni egész éven, na az minden, csak nem spórolás. Sőt, balesetveszélyes.."
Ugyanis - folytatta - ha végig is bírja a nyári körülményeket a téli abroncs, annyira károsodik, hogy a következő telet már nem lehet biztonságosan végignyomni vele. Ugyanis nemcsak elkopik, de az anyaga is elfárad, nem tud megfelelő teljesítményt nyújtani.
Kommandósok csaptak le a felelőtlenekre
A Pénzcentrum is beszámolt róla: tavaly nyáron a Nyárigumi Kommandó 200 autósra csapott le. Kiderült, az autósok csupán 65 százaléka váltott nyári abroncsra, harmaduk (33%) télivel autózik még, a négyévszakos abroncsot használók aránya pedig 2 százalékos. Az előző években, 2016-ban és 2017-ben a mérések egy fokkal jobb eredményt mutattak, mindkét évben 26 százalékos volt a júniusi téligumi-használók aránya - írja közleményében a a nonstopgumi és a Használtautó.hu.
Nyárias körülmények között nem csupán nem ajánlott, de kifejezetten veszélyes is téli gumival közlekedni. Már városi,
A felmérést végző csapat tesztautója 60 km/óráról indított fékezésnél 16,1 méter különbséget mutatott a nyári abroncs javára, ami több mint 3 autóhossznyi, egy teljes zebrányi többlet fékutat jelent.
Téli gumival autózni nem csupán azért nem ajánlott, mert balesetveszélyes, hanem azért is, mert az alacsonyabb hőmérsékletre tervezett abroncs normál üzemben is megég, felkeményedik az autón, egy vészfékezés esetén pedig nem csak növeli a fékutat, de az abroncs extrém módon torzulhat, lamellái össze is sülhetnek. Mire beköszönt a téli szezon, a gumi erősen megkopik és életveszélyessé válik a vele való közlekedés jeges utakon.
Csereérettek a gumik, de nincs rá pénzed?
Akármennyire is igyekszel spórolni, azért azt be kell látni: egy autót felgumizni még akkor sem olcsó mulatság, ha jutányos áron szerzed be az abroncsokat, de 250 ezer forintból akár egy új szett felnit is tudsz venni a gumik mellé! A Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátora szerint ekkora összeget, 2 éves futamidő esetén, már havi 12 784 forintos törlesztővel felvehetsz az OTP-nél, de nem sokkal marad el ettől a Budapest Bank 13 165 forintos törlesztőt ígérő konstrukciója sem. További bankok ajánlataiért (illetve a konstrukciók pontos részleteiért) keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát.