Pénzcentrum • 2019. március 13. 11:00
Nem egyszerű a szezonkezdés a magyar bicajosoknak: nem elég, hogy súlyos ezrekért rakják rendbe a kerékpárokat a tavaszi szezonra, még a szerelőknél is hosszú sorok állnak. Sok cég márciusra már nem is nagyon tud vállalni szerelést.
Indul a kerékpárszezon, mindenki drótszamárra pattan: a bicikliszerelők is megérzik a jó időt, sok járgányt kell karbantartani a téli álom után.
- írta például egy belvárosi szerelő Facebook-oldala, de máshol is tömegek várják a karbantartást. Egy óbudai szervízben is tele a naptár:
- mondta az egyik szervizes.
Nem olcsó móka a bringás évkezdés
Az interneten keresgélve hamar kiderült, hogy sok cég már előre összeállított csomagokkal készült a szezonkezdésre. Egy úgynevezett "nagygenerál" például 14 ezer forintba kerül az egyik kerékpárszervízben. Ebben benne van a
- kerékagyak, kormánycsapágy, középrész szétszedése tisztítása, zsírzása, beállítása
- váltórendszer beállítása
- fékek beállítása
- küllők meghúzása, kerekek centrírozása
- lánc olajozása
- esetleges bowdencserék
Ellenben a villagenerál-,és műszaki tisztítás nincs benne az árban, és az egyéb egyéni igényekről is külön kell megállapodni.
Ha nincs akkora baj a bicajoddal, választhatod a kis generált is, amely 5 ezerbe kerül: ennyiért beállítják a fékeket, a kerékagyat, a kormánycsapágyat és a középrészt is, valamint a kereket is kicentírozzák.
Máshol sem olcsóbb a szerelés: egy XIII. kerületi szerelőnél például a kis generál már 7 ezer forint, a nagy pedig 19. Emellett van full szervízcsomag is, amely már tényleg az utolsó csavarra is kiterjed, ez 26 ezer forint. Mint írják a honlapon, a tavaszi átnézésre bőven elegendő a kisgenerál, legalábbis azoknak, akik ritkán bicajoztak az elmúlt szezonban. Akik munkába jártak vele, vagy többször nagyobb túrákra is elővették hétköznapi használat mellett, azoknak ajánlott a közepes csomag.
Tehát egy kétgyerekes család bringaflottáját súlyos tízezrekért rakják rendbe.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mire figyelj, ha otthon csinálnád?
Természetesen nem kell súlyos ezreket kifizetni a szerelőnek, ha valakinek van egy kis műszaki érzéke, házilag is fel tudja készíteni a bicajt a tavaszi szezonra. Összeszedtük, mire kell odafigyelni.
Nézd át a kormányt, illetve a fékeket. Ellenőrizd a fékbetétek állapotát: ha kopottak, cserélni kell, ha össze-vissza, vagy túl nagy távolságra állnak a felnitől, féktárcsától, állítsd be őket. Bár a szinte teljesen elkopott fékkel is lehet lassítani, de sokáig nem érdemes így használni, mert előbb utóbb kopik vele minden, drágábban cserélhető dolog is. A fékbovdenek bekötésére, illetve a bovden egységére is figyelj oda, ha már csokorként állnak a szálakcseréljük le.A kormány környékén semminek nem szabad kotyognia, és a kormánynak is érezhető ellenállás nélkül kell fordulnia. Ellenőrizd a stucni csavarjait, anyáit húzd meg, ha nem feszül eléggé.
Ha nyikorog a lánc, nem elég csak WD40-nel megolajozni. Tüneti kezelésnek oké, de hosszú távon nem az igazi. A láncot érdemes néhamegfürdetni Brigéciolban, hogy tényleg tiszta legyen a lánc.. Szezonkezdéskor ellenőrizd a lánc állapotát is, ha megnyúlt, cserélni kell. Gyakran a lánckerekekkel együtt, hiszen egymást nyúzzák.
Jobb esetben csak fel kell pumpálni a kerekeket a szezonkezdéskor, az abroncsokba érdemes 3-5 bar körüli nyomást tenni. A küllőket is érdemes megnézni, hogy elég feszesek-e: ha nem, meg kell őket húzni.
Ezek mindenképpen legyenek meg
Mielőtt útnak indulsz a bringával, mindenképpen ellenőrizd a kötelező felszereléseket a bringán: csengő, prizma legalább az első kerékre - kettő kell belőle, de a fényvisszaverő oldalfalú gumi kiváltja a borostyánszínű küllőprizmát - lámpa elöl hátul, illetve prizma elöl hátul. Lámpából nem elég a csak pislákoló lámpa, muszáj olyat venni, amely messziről is jól látható, viszont a bringás hordhatja magán, vagy a hátizsákján is.
Lámpából városban megteszi egy kisebb, villogós, LED-es is, de valóban sötétben, közvilágítás nélküli helyeken ezekkel semmire nem megyünk, oda kell a nagy teljesítmény. Ugyan nem minden esetben kötelező, de kibírható kényelmetlenséget okoz a biciklis sisak, így érdemes mindig hordani.