Rengeteg magyar melóst keresnek a sztrádák mentén: kevesen vállalják, de megéri

Pénzcentrum2019. március 5. 05:55

Egyre csak tankolnak a magyarok, mintha nem lenne holnap,és ez a hazai kutak forgalmán is meglátszik: ez különösen igaz az autópályák mellett üzemelő töltőállomásokra. Megkérdeztük a nagyobb hálózatokat, miket tapasztaltak. Emellett kiderítettük, mennyit visz haza havonta egy alkalmazott a hazai benzinkutakon. Egy pályamenti étterem tulajdonosa is nyilatkozott a Pénzcentrumnak, aki szintén hatalmas forgalombővülésről számolt be. Náluk inkább a munkaerőhiány, és a fluktuáció okoz problémát - a cukrászuk például nemrég elment inkább díszletépítőnek egy filmforgatásra.

Ahogy a legtöbb ágazatban, a töltőállomásokon, éttermekben is csúcson pörög a hazai fogyasztás: ez pedig különösen igaz a magyar autópályák mentén üzemelő egységekre. Érdekesség, hogy mostanában már nem csak a benzint, dízelt vesszük, de sokan a bevásárlást is a benzinkúton intézik el. Mindezek után könnyen felmerülhet a kérdés, hogy van-e még feljebb az említett szektorban: a foglalkoztatottság és a fogyasztás is elérte a csúcspontot, innen már csak lejjebb lehet? Megkérdeztük a hazai nagyobb kúthálózatokat, hogy nekik mik a tapasztalataik. A MOL, a Shell és a Lukoil is elküldte válaszait, az OMV egyelőre még nem reagált a Pénzcentrum megkeresésére. Emellett beszéltünk a legrégebbi sztrádaétterem tulajdonosával is.

5 éven belül már nem csak benzinből élnének

A Shellnek jelenleg 15 töltőállomása van a magyarországi autópályák mentén. Az állomásokat szerződéses partnereik működtetik, minden állomáson átlagosan 20 ember dolgozik. Ugyanakkor azt nem árulták el, hogy pontosan mennyi benzint értékesítettek, ez ugyanis üzleti titok. De annyit azért elmondtak, hogy  általánosságban kisebb mértékű emelkedést látnak a kiskereskedelmi üzletágban, beleértve az autópályák melletti töltőállomásokat is.

A Shellnél a töltőállomások felújításába fektetünk be, valamint új shopformátumokat vezetünk be. A felújított shopok többnyire nagyobb forgalmat generálnak, ami annak a megújult ételkínálatnak köszönhető, ami előtte nem volt elérhető ezeken az állomásokon

- írták.

Az autópályák melletti töltőállomások forgalma többnyire stabil, de bővíteni nem szeretnék a meglévő kútállományt: "inkább a vásárlói élmény tökéletesítésére törekszünk a meglévő állomásainkon. Az egyik fő üzleti ambíciónk, hogy 2025-re a bevétel 50 százalékát a nem-üzemanyag típusú eladásból (shopból, ételkínálatból, autómosóból, egyéb szolgáltatásokból) érjük el."

Szívem legfőbb reménye, hogy feltűnik messze a fénye

Szűkszavú válaszában a MOL sem árulta el a pontos eladási számokat. Mint írták: több mint 450 töltőállomást üzemeltetnek Magyarországon, ezek közül 38 található az autópályák mentén. A bővülést illetően folyamatosan vizsgálják a lehetőségeket.

A jelenlegi lefedettség azt biztosítja, hogy az ember félóránként találkozhat egy MOL-kúttal, értékesítési ponttal

bármerre is jár Magyarországon.

A benzinesek nézik inkább a forintokat

A Lukoil kutakat üzemeltető Normbenz Magyarország Kft.-nek jóval kevesebb töltőállomása van a pályák mentén: ezekből kettő az M3-as Gödöllő és Mogyoród közötti szakaszán, a jakabpusztai pihenő két oldalán található, kettő pedig az M7-es autópálya Tárnokhoz közeli szakaszán helyezkedik el. A négy töltőállomáson összesen közel negyven fő dolgozik.

Mint írták, az ő kútjaikra is sokan járnak: mivel mind a négy az autópályák budapesti agglomerációba tartozó szakaszain működik.

Ennek megfelelően vásárlóink részéről nagy az igény a tankoláson túli szolgáltatások iránt is. Ezen az útvonalon ingázók ezrei teszik meg napi rendszerességgel az otthonuk és a munkahelyük közötti utat, körükben így különösen népszerűek a tankolás és akár nagyobb bevásárlások összekapcsolását lehetővé tevő Despar-élelmiszerüzletek, amelyek forgalma megnyitásuk óta folyamatosan nő

-írták.

Szerintük ennek oka egyrészt a kedvező árszínvonal - a Spar-sajátmárkás termékeit a Spar-üzletekben megszokott áron kínálják, másrészt a széles választék. "Kifejezetten népszerűek emellett a töltőállomásainkon elérhető étkezési lehetőségek, az M3-ason üzemelő kútjainkon Marché éttermek, illetve az M7-es északi oldalán tavaly ősszel megnyitott Panos gyorsétterem" - tették hozzá.

Konkrét számokat ők sem árultak el, de kicsit bőbeszédűbbek voltak az érintett kutak forgalmáról: mint mondták, ezt nagyban befolyásolja például az üzemanyagok árának változása. Az árnövekedés általában a forgalom visszaesésével jár, míg az árcsökkenés hatására nő a fogyasztás. Érdekesség, hogy mindez nagyobb mértékben igaz a benzinre, a dízelesek annyira nem foglalkoznak az árral.

Másrészt számolnunk kell a forgalom szezonális változásával is, ugyanis nyáron a szabadságolások, de akár a hétvégi szabadidős programok miatt is többen ülnek autóba, és tesznek meg hosszabb utakat. Ennek hatására több üzemanyag fogy a nyári hónapokban az év egyéb időszakaihoz képest az autópálya melletti töltőállomásainkon

- fogalmazott a Lukoil kutak üzemeltetője.

Van, akinek kell már a dízel, van, aki beéri egy vízzel

Nem csoda, hogy jól megy a benzinkutaknak, hiszen rengeteg naftát tesznek a magyarok a járműveikbe. Januárban kiderült, hogy 2018-ban például 7,4 százalékkal tankoltunk többet a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagvállalatainak benzinkútjainál. Összesen 3,72 milliárd liternyi üzemanyagot vásároltunk az elmúlt évben: nagyot nőtt a benzinfogyasztás, azon belül pedig a prémiumkategória iránti kereslet - a 98-asból ugyanakkor estek az eladások. A benzinből 1,42, a gázolajból 2,31 milliárd liter fogyott.

Ennyit visz haza egy kutas

Mint láthattuk, rengeteg embert foglalkoztatnak az autó pályák mellett üzemelő töltőállomások, így azt gondoltuk, érdemes utánajárni, hogy mennyit is visz haza egy-egy dolgozó. Az egyik nagy álláshirdetési portálon találtunk is munkalehetőségeket: egy XI. kerületi MOL-kútra például shop eladó-kútkezelő munkakörbe várják a jelentkezőket. A munkaidő 12 órás műszakokra van osztva 6-18, illetve 18-6 óráig. A hirdetésben bruttó 220-240 ezer forintos bejelentett fizetést ígérnek. Továbbá az értékesítések után jutalom és bónusz is jár, és a borravaló is magas, így akár nettó 200-250 ezret is meg lehet keresni a hirdetés szerint. Egy III. kerületi MOL-kútra is keresnek kútkezelőt. Itt fizetést nem jelöltek meg, csak annyit, hogy napi 8 órát kell dolgozni, és két műszak van.

Nincs irreálisan támasztott nyelvi, végzettségi vagy tapasztalati elvárás

- emelték ki.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

A VIII. kerületi Teleki térre is keresnek kútkezelőt. Ugyan a hirdetésben nem írják, melyik cégről van szó, de a térkép szerint erre csak egy OMV-kút van, így vélhetően ez lesz az. Tapasztalatot, nyelvtudást nem kérnek a jelentkezőktől, a nettó fizetési keretet pedig 270 ezer forintban jelölték meg. Szintén OMV-hez várják a jelentkezőket kútkezelő állásra a XV. kerületben is, itt a fizetéshez minimum 300 ezer forintot írtak havonta - nem tudni, hogy ez nettó, vagy bruttó összeg. A Kacsóh Pongrác úti OMV-n is szükség lenne kútkezelőre: havi 15-16 munkanapot kell vállalni nappalos vagy éjszakás műszakban, cserébe nettó 280-300 ezer forintos havi bért kínálnak.

Hódít a mindenmentes kajálás

Nem csak a töltőállomásoknak, hanem az autópálya melletti éttermeknek is elég jól fut a szekér, legalábbis erről számolt be a Pénzcentrumnak a sztrádák mellett legrégebb óta üzemelő M7 Bistro tulajdonos ügyvezetője.

A forgalom az utóbbi évtizedekben lekövette a gazdaság teljesítményét: növekvő gazdasági mellett több vendég érkezett, míg a válságok alatt csökkent a vendégek száma, illetve a költésük is. Így történt ez a legutóbbi, 2008-as válság után is, amikor jelentősen csökkent a vendégek száma és a forgalom is: a válság hatására a bevétel mintegy 25%-kal csökkent, majd 2012 környékén kezdett ismét emelkedni és 2015 környékén értük el a válság előtti bevételt, illetve vendégszámot

- emlékezett vissza Szakály Attila, aki szerint az utóbbi három évben jött a bumm. Jelentősen nőtt a vendégek száma és a forgalom is: az M7-es székesfehérvári pihenőjében található étterem bruttó forgalma csak az elmúlt 12 hónap során több mint 10 százalékkal nőtt. Általánosságban pedig az is elmondható, hogy a bérek növekedése a költésekben is megjelent: emelkedik az egy vendégre jutó költés.

Michelin-csillagos salátával támad az OMV
Balzsamecetes-mustáros Cézár saláta, kacsamáj páté briósban, tonhalsaláta és pulled pork: miután több mint 162 ezer, Palágyi Eszter által tervezett prémium szendvicset vásároltak meg a töltőállomásokon, az OMV idén márciussal megújította a koncepcióját. A gourmet szendvicsek mellett most már a Michelin-csillagos Costes séfjének salátái közül is választhatunk - közölte a kúthálózat.

A saláták mellett két új gourmet szendviccsel is találkozhatunk az OMV töltőállomásokon: a Kacsamáj páté sós-köményes briósban, lilahagyma-lekvárral, rukkolával és céklacsírával ízesítve egyszerre nyújt lágy és pikáns ízélményt. Emellett a BBQ királyaként ismert omlós malacsült is elérhető tavasztól a kínálatban: a Pulled pork coleslaw ágyon szendvicsben a foccaciába rakott tépett sült sertés húst cheddar sajt, amerikai káposztasaláta és kovászos uborka egészíti ki.


A vendégek vagy többet - levest, főételt, desszertet - vásárolnak, vagy könnyebben döntenek egy-egy drágább fogás - például libacomb - mellett. Emellett az elviteles forgalom is bővül, egyre jellemzőbb, hogy - főleg a Balaton környékére, hétvégére utazók - az M7 Bistroban ebédelnek és a hétvégi főétkezésekre dobozolva kérnek ételt elvitelre.

- ismertette a tulajdonos-ügyvezető.

Az utazó magyarok az egészséges étkezésről sem akarnak lemondani: az egészségtudatos táplálkozás iránti növekvő igény a kiskereskedelem mellett az étteremben is tetten érhető, egyre többen keresnek laktóz-, vagy gluténmentes, illetve vegán fogásokat. Erre az M7 Bistro a kínálat szélesítésével reagált, jól fogynak ezek a termékek.

Áfacsökkentéssel sem lett könnyebb

Az áfacsökkentés hatása csak rövid ideig jelentett könnyebbséget, mivel a szűkülő munkaerőpiac és a rohamosan növekvő bérek következtében az elmúlt években a 2015 előtti időszakhoz képest lényegesen többször és nagyobb mértékben kellett bért emelni, továbbá a 4 százalékos turizmusfejlesztési hozzájárulás is többletterhet jelent.

Az étterem a 2018-as év során mintegy 20 fős állandó létszámmal üzemelt, őket heti szinten kb. 5-10 fős egyszerűsített foglalkoztatású létszám egészíti ki. Számos területen foglalkoztatunk részmunkaidős, illetve főleg a nyári csúcsszezonban szezonális jelleggel munkatársakat.

A munkaerőhiányt természetesen az M7 Bistro is tapasztalja, ugyanakkor szerencsésnek is mondhatjuk magunkat, mivel az étterem magas minőségű működéséhez elengedhetetlen pozíciókban - séf, szakács, cukrász - évek óta stabil csapattal dolgozunk, egyik cukrászunk már közel 30 éve dolgozik nálunk, séfünk pedig 10 éves ausztriai fine dining éttermekben szerzett tapasztalattal a háta mögött dolgozik nálunk

- mondta Szakály Attila, aki szerint a legnehezebb munkaerőt a mosogatói, vagy takarítói állásra találni. Az elmúlt hetekben ugyanakkor a korábbinál több - és relevánsabb munkatapasztalattal rendelkező - jelentkező volt az egyik állásportálon folyamatosan futó hirdetésükre.

Ez szembemegy a tavalyi tapasztalatukkal, mivel korábban inkább az volt jellemző, hogy az ősszel - télen felvett dolgozok tavasszal más munka után néztek és nem ritka a teljes szektorváltás. Tavaly májusban például az egyik ígéretes, pék-cukrász pozícióban dolgozó kolléga elment inkább díszletépítő munkásnak az egyik Magyarországon forgatott brit filmes produkcióba.

Mindenképp bért kell emelni

Bár tavaly 13 százalékkal csökkent az áfa, összességében az éttermek kénytelenek voltak árakat emelni. Erről Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára azt mondta, hiába csökkent 18 százalékról 5-re a kereskedelmi vendéglátás áfája, a munkaerőhiány jelentősen megdrágította a vendéglátóhelyeket. Hiszen a dolgozók megtartása érdekében a tulajdonosok kénytelenek emelni a béreken, ennek költségét pedig a vendégekre hárítják a vállalkozók.

Ahhoz, hogy a jó munkaerő ne vándoroljon el külföldre, komolyabb béreket kell fizetni

- mondta.

Hiába dolgoznak 59 ezren a vendéglátásban, 5 ezerrel többen, mint tavaly, még így is agyjából 3 ezren hiányoznak a szakmából. A munkáltatók arra készülnak, például a szakács és a pincér jövőre is hiánycikk lehet. Az árakat pedig az is felhajtotta, hogy többen, többször mentek étterembe idén. Ugyanis tizedével gyarapodott a vendéglők forgalma egy év alatt a KSH szerint.

Címkék:
utazás, fizetés, étterem, benzinkút, autópálya, tankolás, álláshirdetés, forgalom, egészséges budapest program, omv kutak, éjszakás műszak,