Pénzcentrum • 2019. január 18. 14:30
Egyre többen választják a kötöttpályás közlekedést, legalábbis ez derült ki a MÁV által közölt adatokból. A vasúttársaságnál arról is érdeklődtünk, hogy mi okból vannak fennakadások egyes elővárosi vonalakon, ugyanis olvasóink gyakori késésekről számoltak be. Ennek kapcsán több okot is felsorolt a MÁV.
Megküldte válaszait a MÁV csütörtöki cikkünk kapcsán, amelyben kiszámoltuk, milyen közlekedési eszközzel mennyi idő bejutni Budapestre az agglomerációból. Az elővárosi közlekedés kapcsán a többi között arra voltunk kíváncsiak, hogy általánosságban milyen késéssel üzemelnek ezek a vonalak, és azt is szerettük volna megtudni, hogy hányan szállnak elővárosi vonatokra.
Több olvasónk is panaszkodott arra, hogy a MÁV 71-es vonalán (Budapest-Vácrátót-Vác) gyakoriak kisebb-nagyobb a késések. Erre reagálva a vasúttársaság közölte: az említett szakaszon 2018-ban az összes járatra vetített fajlagos késés 3,3 perc volt. Összehasonlítva az utolsó negyedéves adatokat, 2018-ban 5 százalékkal többen utaztak 2017-hez képest, tavaly egész évben több mint 3,1 millióan vették igénybe a vasutat ezen a viszonylaton.
Egy másik vonalon, a Budapest-Vác-Szob viszonylat elővárosi szakaszán - egy másik olvasónk ezt a vonalat is problémásnak mesélte - tavaly a hosszabb eljutási idő fajlagosan 2,16 perc volt. 2017 utolsó negyedévet összehasonlítva 2018 hasonló időszakával, 2 százalékos az utasfő-emelkedés, a teljes utasszám pedig közel 12,6 millió volt, amellyel egyúttal ez a szakasz az ország legnagyobb forgalmú agglomerációs vonala (kis különbséggel második helyen a Budapest-Cegléd-Szolnok (100a) vonal áll) - közölte a MÁV sajtóosztálya, amely szerint épp ezért ezen két elővárosi vonalon (70 és 100a) KISS emeletes motorvonatokat állít forgalomba a vasúttársaság 2019 végétől.
Forgalmi okok miatt késnek
Mint írták, a fővárost Váccal összekötő vonalakon a hosszabb menetidők főbb okai az ideiglenes sebességkorlátozások, a csatlakozásra várás és más pontatlan vonat miatti vonatforgalom-szabályozás. Valamennyi budapesti elővárosi vonal figyelembevételével a vonatok átlagosan 87százaléka pontosan közlekedett, a hosszabb menetidő fajlagosan 2,6 perc volt az állami cég adatai szerint. A Maglódot is érintő Budapest-Újszász-Szolnok (120a) vonalon ez a szám 2 perc volt. 2017-ben közlekedő több mint egymillió személyszállító vonat közlekedési ideje 159 év volt egy év alatt.
Rengetegen utaznak vonattal
A 2018-as teljes éves elővárosi utasszámokról márciusban tud teljes összesítést adni a vasúttársaság.
- írták.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Az év végi adatok alapján a legjelentősebb utasforgalom-emelkedés az elővárosban a Budapest-Déli-Tatabánya szakaszon volt, ahol tavaly 24 százalékkal választották többen a kötöttpályás közlekedést, egész évben közel 4,8 millióan utaztak.
Az esztergomi és a székesfehérvári vonalon 22-22 százalékos a növekedés, mindkettőn rekordszámú vásárolt menetjegyet - előbbi esetében 3,9, utóbbinál 9,4 millió utas. A kunszentmiklós-tassi vonalon - a modern FLIRT motorvonatok közlekedésének is köszönhetően - szintén jelentős, 21százalékos volt az emelkedés 2017 és 2018 negyedik negyedévét összehasonlítva, tavaly - teljes évre vonatkoztatva - közel 1,9 millió utazást regisztráltak. A MÁV sajtóosztálya megjegyezte, ezen utasszám adatokban nincsenek benne a jogszabály alapján díjmentesen utazók, pl. 65 év felettiek, 6 év alattiak, határon túli magyarok, díjmentesen utazó diákcsoportok, valamint a fővároson belül Budapest-bérletet használók. Az egyes vonalaknál kimutatott számok azokat az utasokat jelzik, akik viszonylatos menetjeggyel vagy bérlettel utaztak az adott vonalon.
Kiemelték, a szolgáltatási színvonal fejlesztése a jövőben sem áll meg: Az új járműbeszerzések révén az elővárosban szinte teljes mértékben modern motorvonatok szállítják majd az utasokat. A vasúttársaság azt várja a Kelenföld-Százhalombatta és a Budapest-Hatvan vonalszakasz teljes felújítása után, hogy stabilabb, kiszámíthatóbb lesz a menetrend, a nagyobb pályasebesség révén csökken az elővárosi vonatok menetideje, az átmeneti kényelmetlenségek után pedig magasabb színvonalú szolgáltatást vehetnek igénybe az utasok és az áruszállító vasúti társaságok.