Életveszély az utakon: ezek a legveszélyesebb autómárkák most a piacon

Pénzcentrum2019. január 12. 06:57

Rengeteg a baleset hazánkban, és a lakosság egy jelentős hányada olyan autókkal jár, amelyekben nem lehet komolyabb sérülés nélkül megúszni a csattanást. Pedig vannak olyan autók, amik jól szerepeltek a törésteszteken, és a magyar pénztárcáknak sem olyan vészes az árfekvésük.

Még a 2017-es, borzasztó statisztikákat is túlszárnyalhatja a közúti balesetek száma Magyarországon: bár még 2018 utolsó negyedévének adatait nem ismertette a KSH, de az év első háromnegyedében már 12 419 balesetet regisztráltak, ami csaknem 300-al több, mint 2017 hasonló időszakában.

Ez különösen annak fényében aggasztó, hogy hiába bővül a hazai autópiac, a magyarok javarészt öreg kocsikat hajtanak: a KSH statisztikái szerint a 2006-2007-es években mért 10,3 éves minimumról mára a gépjárművek átlagos életkora több mint 14 év. És sajnos minél öregebb verdát hajtasz, annál valószínűtlenebb, hogy ép bőrrel úszol meg egy balesetet. Nem azért, mert régen nem voltak annyira biztonságosak az autók, hanem a kor előrehaladtával a korrózió egyszerűen meggyengíti azokat a részeket, amelyek hivatottak elvezetni egy esetleges ütközés energiáját.

Az alábbi videóben például egy svéd biztosító mutatta meg, hogy mire megy egy 2004-es Mazda 6-os a törésteszten - emlékezzünk, a magyarok is átlagban hasonló ilyen évjáratú kocsikat nyüstölnek. Az eredmény elég sokkoló: gyakorlatilag esélytelen, hogy az első ülésen ülők könnyebb sérülésekkel ússzanak meg egy frontális ütközést. A vélhetően a rozsdásodás, meggyengült merevítő szerkezet miatt a Mazda egész eleje elcsavarodott, így pedig a sofőr feje pont nem a légzsákba csapódott, hanem a kormánynak, majd az A-oszlopnak. Az oldalról jövő ütközésben is eléggé gatyára ment az autó: a videón az is látható, hogy a szétrozsdásodott küszöb nem áll a helyzet magaslatán, szinte semmit nem fog fel a mindössze 50-el érkező, oldalsó becsapódásból, elég nagyot kap a sofőr - emlékezetőül: Magyarországon ennyi a sebességhatár a lakott területegen, ha a táblák másképp nem rendelkeznek!

Ennek tükrében érdemes feltenni a kérdést: érdemes-e spórolni a magunk és a családunk biztonságán?

Szerencsére nem kell vaktában vásárolnod, ha egy biztonságos kocsira vágysz: az Euro NCAP folyamatosan vizsgálja, hogyan bírják a gyűrődést az Európában forgalmazott autók. A szervezet három teszten pontozza a kocsik biztonsági szintjét: frontális ütközés, oldal ütközés fallal és oszloppal és gyalogossal való ütközés. Az NCAP-töréstesztek az egész kontinensen mértékadónak számítanak: több gyártó is áttervezte modelljeit, miután azok igencsak leszerepeltek. Az egyik leghíresebb példa a Rover 100-as modell, amely egyetlen csillagot kapott az ötből az első utasok biztonságára - a teszt után már alig vettek ilyen kocsit Európában. Hát, a videó alapján valóban olyan, mintha a kasztni papírból, vagy mondjuk szívószálból lenne:

Szigorúak a tesztek

Szerencsére a szervezet honlapján évekre lebontva visszakereshetőek a teszteredmények, így könnyen megtalálhatod, hogy a kiszemelt verdát hogyan értékelték. Mi most az utóbbi öt év legjobbjain megyünk végig, és mutatunk pár olyat is, amelyeket inkább kerülj el.

Bár a 2018-as top 10-es listát az általánosságban is remekül teljesítő Volvo uralta, a svéd gyártó legjobbja, az XC40 csak a negyedik helyre fért be tavaly. A győztes a Mercedes A-osztálya volt, amely 96 százalékon teljesített az első ülésen utazók védelmében: a tesztkörülmények között gyakorlatilag nem lehet súlyos sérüléseket szenvedni. A hátsó ülésen utazók is kitűnő védelmet kapnak ebben a kocsiban, és a vészfékező rendszer is kitűnően vizsgázott, ahogyan a speciális, gyalogosvédelmi rendszer is. Mivel ez egy új modell, viszonylag zsebbenyúlós, ha egy 2018-as A-osztályost szeretnél venni: 7 és 16 millió között mozognak a piacon.

A második helyen egy japán hibridautó, a Lexus ES végzett, éppenhogy lemaradva az A-osztálytól. A frontális ütközéseknél ugyanis a Lexus egy fokkal rosszabb volt a Mercinél, az anyósülésen elhelyezett bábu alsóteste, medencéje komoly sérüléseket szenvedett. A gyerekek ebben a kocsiban is teljes biztonságban vannak: maximum pontot kapott a hátsó utasok védelmére. A gyalogosok esélyei is elég jók, ha egy ilyen Lexus ütné el őket: ebben a kategóriában is majdnem maximális pontot kapott. Ugyanakkor a Lexus ES-ek nagyjából 15 millióba kerülnek.

KATT! A teljes 2018-as listát itt találod!

A tavalyi év legrosszabb autója az Euro NCAP tesztjén a Fiat Panda volt, amely első ülésén ülve komoly mellkasi sérülésket lehet szenvedni, valamint a fej és a nyaksérülések is esélyesek egy ütközésnél. A hátsó ülésen ülő gyerekek védelméről szóló teszten a Fiat nulla pontot kapott, és a gyalogosok sem lehetnek nyugodtak - ehhez képest 2,7-4 millió forintot kóstál a piacon.

Az olasz autónál csak egy fokkal volt jobb az új Jeep Wrangler, amely azért egy csillagot össze tudott szedni, de a frontális ütközések ennél is elég kockázatosak. A 2018-as Jeepet 11-19 millió forintért vesztegetik.

Magyar pénztárcából is lehet jót venni

A szűkebb pénztárcájúaknak sem kell feltétlenül lemondaniuk a biztonságról, hiszen ahogyan fentebb is írtuk, a szervezet honlapján a régebbi modellek eredményei is fellelhetők, azok között is lehet szemezgetni. Például 2013-ban elég jól, 5 csillagosra teljesített a Suzuki SX4-es, amelyet már nagyjából 3-3,5 millió forintért meg lehet vásárolni Magyarországon. Ebben az első üléseken sem kell komoly sérüléssel számolni, és a gyermekek is biztonságban vannak.

Hasonlóan ötcsillagos a 2013-as Skoda Octavia, amelyet már 2 millió alatt is meg lehet venni itthon. Az elöl és a hátul utazók sem szenvedtek kritikus sérüléseket a teszten, és a gyalogosoknak is viszonylag jó esélyük van megúszni a komolyabb sérüléseket - legalábbis a teszt szerint.

Szintén a "megengedhető" kategóriába tartozik a Volvo V40-ese. Ahogyan már fentebb is említettük: biztonság tekintetében a svédek igen magas színvonalat képviselnek. A 2013-as V40 is hozza a számokat: majdnem maximális pontszámot kapott az első ülésen utazók védelmére, és 100 százalékra értékelték a biztonsági extráit és tisztességesen helytállt a gyereküléses teszten is. A 2013-as V40-est 2,3-4,5 millió forint között lehet megvásárolni.

Megfizethető áron van még a Ford C-Max is, amely 2010-ben kapott 5 csillagot az Euro NCAP-tól. Már 1,3 millió forinttól meg lehet venni, és a legdrágábbak sem kerülnek többe 3 milliónál. Ezzel szemben a kocsi elég biztonságos: az első és a hátsó üléseken sem kell aggódni, ha be van kötve mindenki, és a gyerekek is ülésben ülnek. Ugyanakkor a gyalogosvédelemre csupán az elérhető pontok 50 százslékt szerezte meg a Ford.

Hasonló árkategóriában mozog a 2009-ben öt csillagot elért Toyota Prius is. A típus előnye a biztonságon felül, hogy már a hibrid verzió is elérhető belőle, a jobbakért 2,5-3 milliót kell fizetni.

Már akár másfél-kétmillióért is megkaphatsz egy szintén 2009-es, szintén ötcsillagos német autót, a Volkswagen Golfot. A típus hatos szériájának legdrágább darabjai sem kerülnek 3,5 milliónál többe. A Golf 97 százalékos értékelést kapott az első ülésen utazók védelmére, a gyereküléses törésteszten pedig 84 százalékra vizsgázott. Nem egy pakolós, családi batár, de a biztonság tekintetében kitűnő választás!

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Kétmillió forint alatt megveheted a 2010-es Suzuki Swiftet is, amelynek szintén a maximális csillagszámot adták a szakemberek. Az első utasok védelmére igen meggyőző, 94 százalékos értékelést kapott a "mi autónk", a gyereküléses próbán pedig 84-et ért el. Emellett a gyalogosvédelem és a biztonsági felszereltség is a jó kategóriába tartozik.

Használt autó hitelre? Egy forint nélkül is belevághatsz

Felmérések szerint a magyarok jellemzően 5 évente váltanak autót, ilyenkor pedig 3 millió forintot szánnak a cserére. Persze a legtöbben nem engedhetik meg maguknak, hogy tisztán önerőből vásároljanak ennyi pénzért, ilyenkor jöhet kapóra egy személyi kölcsönből, amelyből szintén finanszírozhatjuk a beruházást.

Miért lehet most jobb ötlet kölcsönből finanszírozni az autóvásárlást, mint mondjuk 6 évvel ezelőtt? Mert a hihetetlenül alacsony kamatkörnyezet miatt a hitelkamatok is mélyen vannak, azaz a korábbi évek törlesztőihez képest most csak annak töredékét kellene fizetni havonta

Ráadásul a különböző akciók miatt akár tovább is csökkentheted a kamatokat. A bankok több esetben is kamatkedvezményt adnak: ha magas fizetéssel rendelkezel, vagy kifogsz egy szezonális akciót, esetleg vállalod, hogy a fizetésedet a hitelező bank számlájára utaltatod.

Ezekre figyelj, ha hitelhez nyúlsz

Ha hitelre veszel autót, a legfontosabb kérdések egyike, hogy mennyibe kerül a kölcsön, amit felveszel. A példa kedvéért megnéztük a Pénzcentrum személyi köcsön kalkulátorával, hogy milyen elérhető ajánlatokból válogathatsz, ha

  • 1 500 000 forintos kölcsönre van szükséged,
  • vagy 3 000 000 forintra.

Nos, a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján - 1,5 millió forintos hitelösszeg, és 60 hónapos futamidő esetént - az egyik legjobb konstrukciót a K&H Bank nyújtja, náluk 30 050 forintos törlesztőt ígér a 8,46%-os THM. De nem sokkal marad el ettől a CIB Bank ajánlata sem, ahol 30 327 forintos törlesztővel számolhatunk havonta. Emellett érdemes még megemlíteni a Raiffeisen Bank, az ERSTE Bank, valamint a Budapest Bank konstrukcióit is.

A 3 millió forintos hitelösszegel végzett példaszámításhoz 84 hónapos futamidőt választottunk. A törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján ebben az esetben az egyik legjobb konstrukciót, havi 46 ezer forintos törlesztőrészlettel szintén a K&H Bank nyújtja, de nem sokkal marad el ettől a Budapest Bank 46 171 forintos törlesztőt igérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, és az UniCredit Bank nagyobb összegre vonatkozó konstrukcióit is.

Fontos megjegyezni, hogy ezen hitelösszegek és futamidők mellett a konstrukciók többsége fix kamatozású.

Tehát nem kell félni attól, hogy a futamidő alatt esetleg megugrik a törlesztő. De nem csak a kiszámítható kamatozás, illetve az olcsósága miatt az egyik legkedveltebb autóvásárlásra használható hitel a személyi kölcsön. Az alábbiak mind e termék mellett szólnak:

  • Rugalmas, szabadon elkölthető bármire. Ha megvetted a kocsit és még marad, rendezheted belőle akár a téli- vagy nyári gumit, de akár a papírokat is.
  • Könnyen igényelhető: elég egy jövedelmigazolás és a személyes okiratok.
  • Akár 7 millió forintot is felvehetsz.

A személyi kölcsön legnagyobb előnye azonban mégis az lehet sokak számára, hogy az igényléséhez nincs szükség semmilyen önerőre. Ez azt jelenti, hogy nem kell az autóvásárlásnál önrészt fizetnünk, akár a vételár 100 százalékát rendezhetjük a kölcsönből. Sőt, fedezetre sincs szükség, így az autó végig a mi tulajdonunkban marad.

Lízing vagy autóhitel? Melyik lehet a nyerő?

A személyi kölcsön mellett a másik népszerű finanszírozási konstrukció a lízing. A két megoldás között jelentős különbségek vannak: pénzügyi lízingelésnél az autó nincs a tulajdonunkban egészen addig, amíg a futamidő végén ki nem fizetjük a törlesztőrészletek után a maradványértékét a kocsinak, de választhatjuk azt is, hogy inkább egy új jármű lízingelésébe kezdünk és visszaadjuk, amit eddig használtunk és fizettünk érte havonta.

Lízingelésnél jellemzően önrészt kell fizetnünk, bizonyos esetekben pedig fedezetet is kérhet a lízingelést bonyolítót tulajdonos. A lízing ugyanakkor több autógyártónál is igen jó kamatozás mellett érhető el, amelyek némely esetben még jobbak is lehetnek, mint a személyi kölcsönök kamatai.

Kérjük szakértő segítségét!

Átböngészve a nagyobb használtautó-portálok kínálatát gyorsan feltűnhet, hogy 3 millió forintból 10 év alatti, modern biztonsági berendezésekkel felszerelt autót vásárolhatunk, ami akár több mint 5 évig is kiszolgálhat minket. Természetesen a vásárlás előtt alaposan vizsgáljuk meg az autó műszaki állapotát, akár egy szakértő segítségével. Ha kell, vigyük el egy tesztkörre is, és figyeljünk a motor hangjára, nézzük meg, hogy minden simán megy-e fékezésnél és váltásnál.

KATT! Autóhitel kalkulátor - Találd meg a legjobb kölcsönt vásárláshoz!

Persze az óvatosság nem csak az autó műszaki állapotával kapcsolatban indokolt. Alaposan gondold át, hogy milyen forrásból és hogyan fogod fizetni a fenntartás költségeit, hiszen a kiadások nem állnak meg a vételár rendezésénél, ráadásul a törlesztőrészletet is fizetned kell majd a megadott futamidőn keresztül. A személyi kölcsön ebben is segíthet, de egyéni helyzetedtől és igényeidtől függ, hogy melyik finanszírozási megoldás lehet számodra a legjobb. Azonban mindenképpen érdemes alaposan átnézned az ajánlatokat választás előtt, akár lízingre, akár személyi kölcsönre esik a választásod.

Címkék:
utazás, baleset, új autó, autóvásárlás, autók, törésteszt, euroncap, halálos baleset, frontális ütközés, kh biztosító, fiat panda, hibridautó,