Pénzcentrum • 2018. október 24. 05:43
Több millióan vettek már jegyet idén a MÁV automatáiból, és egyre jobban bízunk az elektronikus fizetésben - a BKK után az állami vasúttársaság is megküldte a Pénzcentrumnak az automatás jegyértékesítési adatait. Az állami vasúttársaság jelenleg 165 darab jegykiadó automatát üzemeltet, és a jövőben még többet terveznek üzembe helyezni, többek között EU-forrásokból. Ezekből várhatóan nem csak a fővárosba, hanem az ország többi részébe is jut majd.
Arra a kérdésünkre, hogy mennyibe kerül beüzemelni és fenntartani egy ilyen gépet, a MÁV azt írta, hogy a 2013-ban beszerzett 110 darab automata a beszerzési költsége automatánként nettó 7,5 millió forint volt, a telepítés költsége a helyszíni adottságoktól függ, de automatánként átlagosan néhány százezer forint. Az üzemeltetés költsége ezeknél az automatáknál darabonként havonta 70-80 ezer forint, ami tartalmazza a karbantartás, a készpénz- és papírlogisztika költségét is.
Szívesen használjuk a bankkártyát
Tájékoztatásuk szerint idén január és szeptember között több mint 5 millió jegyet vásároltak automatákból, ez 16 százalékkal több, mint 2017 hasonló időszakában - tavaly valamivel több, mint hatmillió jegyet adtak el összesen.
A tendencia hasonló, mint a BKK-automaták esetében volt: a magyarok egyre jobban bíznak az elektronikus fizetésben, így a MÁV-nál is folyamatosan növekszik a bankkártyás vásárlások száma, szerintük főképpen a PayPass-os fizetés egyszerűsége miatt.
- hívta fel a figyelmet a MÁV.
2017-ben az összes utas 12 százaléka utazott automatából vásárolt jeggyel, ami 2018 január-szeptember között 2 százalékponttal, 14 százalékra nőtt. A belföldi jegyekből származó bevételen belül már 11 százalékos az automaták részesedése.
Jól fogynak a kiegészítő jegyek is
A legkeresettebb termék az automatáknál a menetjegy, idén 77 százalékban ilyet vettek a készülékekből. Ezt követik a feláras szolgáltatások (IC pót- és helyjegy, gyorsvonati pótjegy), amelyek az összes automatás eladás 21 százalékát tették ki. Egy-egy százalékban vettek bérletet és kerékpárjegyet, 0,3 százalékban adtak el élőállat jegyet az automaták.
A vasúttársaság a BKK-hoz hasonlóan úgy látja, sokat javítottak az utasok konfortérzetén az automaták: a nagy utasforgalmú állomásokon csúcsidőben egyértelműen csökkent a pénztári sorban állás ideje. Az automaták lehetővé teszik, hogy a pénztári nyitva tartással sokkal inkább az utasforgalmi csúcsok kiszolgálására tudjanak koncentrálni.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Kedvezményekkel ösztönzik az önkiszolgálást
Kiemelték, hogy nem csak automaták telepítésével próbálják enyhíteni a pénztárak leterheltségét, csökkenteni a várakozási időt: 2008 óta működik az internetes jegyvásárlási rendszer, az abból vásárolt jegyek már közel 2 éve a telefon képernyőjén vagy otthon kinyomtatva is bemutathatók. Idén nyár óta pedig a Vonatinfó okostelefonos alkalmazásból is lehet e-vonatjegyet vásárolni - tették hozzá.
A kényelmi szemponton túl az önkiszolgáló jegyértékesítő rendszerek használatát kedvezmények nyújtásával is igyekszik még vonzóbbá tenni a MÁV-START: a pénztári árhoz képest 5 százalékkal olcsóbban lehet vasúti jegyeket automatából, vagy automatából kinyomtatva online vásárolni. Az otthon kinyomtatható, illetve telefon, tablet képernyőjén bemutatható e-vonatjegyek ára pedig 10 százalékkal kedvezőbb, mint a pénztári ár. Mindezek hatására 2018-ban az utasok közel ötöde automatából, interneten vagy a Vonatinfóból vásárolt jeggyel utazott - írták.
Az összesítések szerint az önkiszolgáló csatornákon keresztül január elsejétől szeptember 30-ig vásárolt e-vasúti menetjegyekre az utasoknak nyújtott kedvezmények összértéke meghaladta az 650 millió forintot. A tavaly decemberi menetrendváltáskor bevezetett 5, 10, 20 százalékos kedvezmények ugyanakkor jelentős, 275 millió forintos többletet eredményeztek a MÁV-START menetdíjból származó árbevételében.
Az utasok körében ugyanis egyre nagyobb népszerűségnek örvend az online vásárlás, és ezen belül az e-vonatjegy. Idén közel 6,6 millió jegyet vásároltak online (ideértve a Vonatinfó mobilapplikációs jegyvásárlási lehetőséget is), ebből majdnem 5,7 millió volt az e-vonatjegy. Az elektronikus vásárlás esetében 67, az e-vonatjegyeknél 101 százalékos a növekedés az előző évhez hasonló időszakához képest. Az internetes jegyvásárlási rendszerben 10-ből 9 esetben az e-vonatjegyet választják az utasok, akik felfedezték és megszerették a kényelmes és gyors mobilapplikációs jegyvásárlást is, mivel a Vonatinfó használatával időt lehet megspórolni a pénztárak előtti sorban állás elkerülésével.