Pénzcentrum • 2018. július 27. 16:00
A nyaralási szezonban sokan döntenek úgy, hogy inkább szürkületben vagy éjszaka indulnak útnak annak érdekében, hogy elkerüljék a dugókat, illetve a hőségben való vezetést, és hogy fél nappal se rövidüljön a pihenés. Az előnyök mellett azonban érdemes számításba venni az éjszakai vezetéssel járó kockázatokat is.
A nyaralási szezonban sokan döntenek úgy, hogy inkább szürkületben vagy éjszaka indulnak útnak annak érdekében, hogy elkerüljék a dugókat, illetve a hőségben való vezetést, és hogy fél nappal se rövidüljön a pihenés. Az előnyök mellett azonban érdemes számításba venni az éjszakai vezetéssel járó kockázatokat is, hiszen a hosszú távú, sötétben való vezetés jelentős rutint igényel. Az Arval flottakezelő tapasztalatai szerint az éjszakai vezetés során a balesetek kockázata megtöbbszöröződik, ezért a járművezetőknek ilyenkor a szokásosnál is jobban fel kell készülnie.
Máshogy reagálunk sötétben
A vezetéshez szükséges környezeti információk nagy részét a szem dolgozza fel, így nem csoda, hogy a sötétben való vezetés, főleg rutin hiányában, nehéznek bizonyulhat. Az emberi szem ugyanis alapvetően nem alkalmas éjszakai aktivitásra, ebből adódóan pedig ilyenkor főként csak a veszélyt érzékeli - sok esetben már későn. Éppen ezért korlátozott fényviszonyokban több időt igényel, hogy agyunk felismerje a lámpák jelzéseit, a padkáról lelépő gyalogosokat vagy az útra tévedő vadakat. Emiatt érdemes még nagyobb követési távolságot tartani, hogy időben reagálhassunk az esetleges vészhelyzetekre.
Van segítség
A fényszórók helyes használata és magasságállítása, a műszerfal csökkentett megvilágítása, valamint a helyes táplálkozás azonban sokat segíthetnek az éberség megőrzésében. Mielőtt hosszabb útra indul a sofőr éjjel, érdemes kerülnie a magas szénhidrát-tartalmú ételeket, amelyek álmossá tehetik, illetve fokozhatják a sötétség miatti tompaságot, míg a fehérjében gazdag ételek hozzájárulhatnak a szellemi frissesség megőrzéséhez.
Azonban, ha úgy érzi, hogy fárad, mindenképp tartson pihenőt, esetleg aludjon egy keveset, hogy frissen folytathassa az utat. A vezetés biztonságának fokozása érdekében a legújabb járműveket már fáradtságérzékelővel szerelik fel, hogy kiszűrjék a rizikós eseteket, hiszen sok éjszakai baleset köszönhető a volán mögötti elalvásnak, a lelassult reakcióidőnek.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
"Tapasztalataink szerint a leggyakoribb probléma az, hogy a sofőrök rosszul mérik fel autóvezetői képességüket" - mondja Kovách Kristóf, az Arval értékesítési igazgatója. "A hiányosságok pedig éjszaka még hatványozottabban előjöhetnek. Különösen gyakori a nem megfelelő sebességválasztás, a fényjelző berendezések helytelen használata, illetve a hirtelen fékezés, amelyek mindegyike hozzájárulhat az autó feletti kontroll elvesztéséhez."
Szokatlan gondok
A vadveszély táblára sokan csak legyintenek, hiszen napközben a legtöbb hazai vad a bozótos vagy az erdő mélyén tölti az időt, távol az emberektől. Éjszaka azonban aktívabbá válnak, emiatt sem szabad "rutinból" vezetni a sötétben a már ismert útvonalakon. Sokan a fényjelző berendezéssel igyekeznek figyelmeztetni az útra tévedő őzeket, szarvasokat vagy vaddisznókat, pedig a hirtelen fény csak elvakítja őket. Kovách Kristóf szerint ez egy gyakori kérdés a vállalat vezetéstechnikai tréningjein: "Mi azt javasoljuk, hogy ha a sofőr meglátja az őzeket vagy a szarvasokat az út mentén, fékezzen, fokozott óvatossággal közlekedjen, és dudáljon, hogy az állatok jobban érzékeljék, merről jön a veszély. Kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatokat is, nehogy elveszítse a sofőr az autó feletti kontrollt."