Pénzcentrum • 2018. május 3. 18:00
2018 áprilisától az automata vészhívó rendszer kötelező felszerelés lesz minden új típus esetében. Ezzel a funkcióval csökken a reakcióidő, ezáltal kevesebb halálos baleset következhet be, a telematikai egységnek köszönhetően a kapcsolódás alapfelszereltséggé válik a járművekben.
Több mint 20 évvel azután, hogy az első fejlett telematikai rendszerrel felszerelt autók legördültek a gyártósorról, a kapcsolódás 2018 áprilisától alapfelszereltség lesz minden új típus jóváhagyása esetében Európában. Ezentúl minden olyan új autóba, ami 2018 áprilisa után kap típusjóváhagyást az Európai Unióban, kötelező lesz beépíteni az eCall automata vészhívó rendszert, függetlenül a gyártótól, a modelltől és az árkategóriától. A Continental technológiai vállalat 1996 óta fejleszt telematikai egységeket, és örömmel fogadta az Európai Unió döntését az eCall-lal kapcsolatban - írja közleményében a vállalat.
- mondta el Johann Hiebl, a Continental Info-szórakoztatás & Kapcsolódás üzletágának vezetője.
Az eCallnak köszönhetően a járműveket olyan fedélzeti vészhívó rendszerrel szerelik fel, amely automatikus vészjelzést küld a legközelebbi, megfelelő felszereltséggel rendelkező közbiztonsági egységnek, megjelölve a jármű pontos helyzetét. A rendszer az európai standard vészhívó számot, a 112-t használja. Az Európai Bizottság úgy véli, hogy ezzel a reakcióidő városi környezetben akár 40 százalékkal csökkenhet, és akár 50 százalékkal vidéken.
Az automata eCall rendszert a légzsák vezérlőegységének jelzése aktiválja, de manuálisan is indítható vészhívás, például ha a sofőr súlyos balesetet lát. Az európai szabvány értelmében egy minimális adatmennyiségnek el kell jutnia az adott közbiztonsági egység részére. Ez az adat 140 byte hosszú, és az adott vészhelyzettől függően az információk közül olyan releváns adatokat tartalmaz, mint a vészhívás ideje, az autó típusa és helyszíne, a meghajtás típusa, az utasok száma, a haladás iránya, az aktiválás módja és egyéb részletek.
Az eCall funkcióhoz szükséges hardvert az autóban a beépített telematikai egység jelenti, ami elsősorban egy modemből (hálózati kapcsolódást biztosító készülék), egy műholdas helymeghatározó antennából (pl. Galileo), és a járművel való kapcsolódást biztosító elektronikából áll, valamint lehetőség szerint van tartalék akkumulátora is.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
- tette hozzá Hiebl.
A jármű kapcsolódása olyan új funkcióknak és szolgáltatásoknak ad teret, mint a jármű elektronika szoftverének frissítése, amely a kereskedő felkeresése nélkül, egy vezeték nélküli felületen keresztül történik, valamint a távoli és előzetes járműdiagnosztika. Mivel a mai járművek akár 100 millió sornyi kódot is tartalmaznak, az eCall mellett ezek a funkciók a modern telematikai egységek alapvető funkciói közé tartoznak, és a holisztikus kapcsolódás megalkotásának kulcsfontosságú tényezői. Emellett a kapcsolódás a közlekedésbiztonság növeléséhez is hozzájárul, mivel a járművek képesek egymással információt cserélni a V2X (a jármű és minden más közötti kapcsolat) kommunikációs technológia segítségével, és figyelmeztetik egymást az út közben felmerülő lehetséges veszélyekről.