Súlyos bírságot kaphatnak az autósok: ráfázhat, aki a hóláncon akar spórolni

Pénzcentrum2018. február 3. 10:02

Hólánc spray? Olcsó megoldás, de nagy havazás esetén nem sokat ér. Nem beszélve arról, hogy a hóláncot semmiképpen nem lehet megspórolni, ha olyan európai országban autózunk, ahol az kötelezően előírt eszköz, ennek híján azt külföldön, általában a hazainál drágábban kell megvásárolni. Az se tévesszen meg senkit, ha éppen nincsen hó az utakon, mivel számos helyen ősztől tavaszig előírás, hogy a hóláncot a kocsiban kell tartani.

Bár a téli gumi a legtöbb téli helyzetben elegendő tapadást biztosít, előfordulnak olyan körülmények, amikor az úttartás bizonytalanná válik. Amennyiben az abroncsok nem érintkeznek közvetlenül a talajjal - mert az utat hó, vagy jég borítja - szükségessé válhat egy olyan eszköz felszerelése, ami belekapaszkodik a felületbe, így biztosítva a megfelelő tapadást. Erre találták ki a hóláncot, amellyel még tükörjégen vagy kemény, fagyott havon is irányíthatóvá válik a gépjármű.

A Bárdi Autó szakértői szerint minden esetben az autó kerekéhez megfelelően illeszkedő hóláncot kell választani és kizárólag havas-jeges úton használhatjuk, száraz útfelületen tilos közlekedni vele. Ha fennmarad, akkor az útburkolatot és a futóművet is károsíthatja. Ezért is büntetik például Ausztriában a károkozás lehetséges mértékétől függően 35-től akár 5 ezer euróra. de kevesen tudják, hogy Magyarországon is szükség lehet rá, mert vannak utak, ahol tábla jelzi, hogy nálunk is kötelező a használata.

A hóláncok ára azok méretétől és technológiájuktól függ. Kisebb, tehát 14 colos felni átmérőjű autóknál egy Európában gyártott modell már 15 ezer forinttól elérhető, míg egy nagyobb, 18 colos automata feszítős lánc ára az 50 ezer forintot is elérheti. Aki csak ritkán használná és nem szeretne ennyit költeni, az már 6-7 ezer forintért is talál megbízható forrásból származó, jó minőségű terméket. A feltűnően olcsó, 1-2 ezer forintba kerülő, bizonytalan eredetű vagy gyártmányú hóláncokat kerülni kell, könnyen szakadnak, így éles helyzetben nem jelentenek megoldást.

A vétel után érdemes normál körülmények között felszerelni a hóláncot, hogy megtanuljuk a felszerelés módszertanát. Egy jó minőségű hóláncot bárki fel tud szerelni, nincs szükség hozzá szakemberre. A lényeg, hogy azt mindig a hajtott kerékre tegyük. A hólánccal legfeljebb 50 km/h-val szabad közlekedni (a magyarországi KRESZ ennyit engedélyez), de a szakemberek szerint érdeme sinkább csak 20-31 km/h-s sebességgel haladni.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Extrém hó esetén - például, ha síelni megyünk - a hóláncon kívül egyéb eszközöket is érdemes magunkkal vinni: hóseprűt, téli szélvédőmosót, jégkaparót, jégoldót, zárjégoldót, vontatókötelet, indítókábelt. Fontos, hogy az induláskor ellenőrizzük a hűtőfolyadékot.

 

 

Címkék:
utazás, közlekedés, bírság,