Pénzcentrum/Portfolio • 2018. január 23. 18:30
Az elmúlt napok hírei között találhatunk több olyat is, ami a fővárosi repülőtérrel kapcsolatos újdonságokról szól például, hogy újabb csúcsot ért el az utasforgalom, vagy hogy megnyitották a legújabb reptéri szállodát januárban. Ezek a speciális szegmenst képviselő reptéri szállodák valamelyes eltérnek a hagyományostól, amelyek főként a városnéző turistákra alapoznak. A hotelpiac ezen szűk részének működésére voltunk kíváncsiak, így megkérdeztük az egyik repülőtéri szállodát, hogy milyen a vendégkörük, illetve milyen mutatókkal dolgoznak. Továbbá megnéztük azt is, hogy melyik nemzet turistái költenek a legtöbbet hazánkban.
Szárnyal a reptér
Magyarország turizmusa jócskán felpörgött az elmúlt évben, mi sem mutatja ezt jobban, mint hogy új csúcsot ért el a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalma 2017-ben, az utasforgalom túllépte a 13 milliót, ami 15 százalékos növekedésnek számított a korábbi évhez képest. A tavalyi év tavaszától kezdődően minden hónapban legalább egymillió utast regisztrált a reptér, kiemelt hónap volt az augusztus, amit magyarázhat akár a július végén megrendezett vizes vb, a Forma1 Magyar Nagydíj, a Sziget fesztivál, de rengetegen érkeztek a VOLT Fesztiválra, és a Balaton Soundra is. Ezek mind elképesztő számú külföldi látogatót vonzanak ilyenkor.
További újdonság volt, hogy megnyitotta kapuit január elején az első közvetlen terminál összeköttetéssel rendelkező repülőtéri szálloda, az ibis Styles Budapest Airport Hotel. Nem ez az első hotel azonban, ami reptéri szolgáltatásokkal, vagyis többek között térítésmentes transzferszolgáltatással vagy közeli fekvéssel, hangszigetelt szobákkal, fénystoppos függönyökkel és megnyújtott, illetve non-stop bejelentkezési idővel várja a vendégeket. Szintén repülőtéri hotelnek minősül a 2006-ban nyílt Budapest Airport Hotel Stáció és a 2008-as Airport Hotel Budapest (illetve részben idetartozik a Hotel Ferihegy, ami a repülőtér régi elnevezését vette fel).
Kikből élnek ezek a szállodák?
A repülőtéri hoteleket választó vendégek motivációjáról Fancsali Gábort, a Budapest Airport Hotel Stáció értékesítési és marketing igazgatóját kérdeztük meg, aki elmondta, hogy sokan gondolják, hogy ezek a szállodák főként az esti járattörlésekre alapozzák a bevételüket. Az átlagos tartózkodási idő 1,2-1,3 éjszaka a reptéri szállodákban, de ez az időtartam lehet valamivel hosszabb, ha valamilyen kiegészítő szolgáltatást is nyújtanak, például wellness részleg, ami miatt náluk ez a szám átlagosan 1,7 éjszaka.
Miért is akarna egy néhány napos városnézésre érkező turista a város szélén megszállni? Erre a felvetésre valószínűleg az a válasz, hogy semmiért, azonban mégis sokkal bővebb a használói köre egy repülőtéri szállodának, mint ahogy elsőre gondolnánk. Persze járattörléskor is elsőként ezekben a hotelekben helyezik el az utasokat a légitársaságok.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A további legtöbbször előforduló foglalások okai, illetve a vendégkör:
- Gyakoriak az egyéni vagy csoportban utazó egy éjszakára maradó külföldi vendégek, akik késői esti járattal érkeznek, vagy következő nap koraival indulnak tovább, így ésszerű döntés lehet számukra közel megszállni a repülőtérhez
- Vidéki utasokkal is lehet számolni, akik messze laknak Budapesttől és a felszállás előtt vagy érkezés után maradnak egy éjszakára
- Meghatározó részt tesznek ki az összes repülőtér gazdasági térségéhez tartozó cég vendégei, munkatársai (földi kiszolgálók, légitársaságok)
- Közeli szállítmányozó és egyéb cégek munkatársai, akik jellemzően több éjszakát is maradnak.
- Céges rendezvények vendége
- Fővárosi rendezvények ideje alatt, ha a belvárosi szállodák megtelnek
- Érdekesség egyébként, hogy a Budapest Airport Hotel Stáció vendégkörének viszonylag nagy aránya, mintegy 30 százaléka nem külföldi, vagyis meghatározó részt képviselnek a reptéri dolgozók, illetve az itthoni céges rendezvények vendégei az összesített adatokban.
Fancsali Gábor azt is hozzátette, hogy a légitársaságok a fapados járatok személyzetének minimum háromcsillagos, legkedvezőbb árfekvésű hotelt választják, míg a hagyományos légitársaságok minimum négycsillagos szállást keresnek a dolgozóik számára. Egységes azonban az az elv, hogy előnyben részesítik a reptérhez közeli szálláshelyeket, annak ellenére, hogy a személyzet inkább a város belső részét preferálja, városnézéssel eltöltve a várakozási időt.
Mennyit költenek a külföldiek?
A repülővel érkező turisták 2016-ban átlagosan 22 ezer forintot költöttek naponta egy főre számolva. Ez az érték a szomszédból érkező osztrák vendégeknél volt a legmagasabb, átlagosan 35 ezer forint naponta, de ezen kívül az amerikai, a cseh és az ausztrál vendégek is jóval az átlag felett költöttek hazánkban.