Pénzcentrum • 2017. október 5. 13:30
November elején elkezdődik az elkövetkező évek legnagyobb fővárosi közlekedési beruházása, az M3-as metró vonalának halaszthatatlan felújítása. Első, várhatóan egy évig tartó ütemében az Újpest-Központ és Lehel tér közötti szakaszt zárják le. A metró munkanapokon kora reggeltől estig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, a Lehel tértől Újpest felé pótlóbuszokkal lehet eljutni.
Idén novemberében elkezdődik az M3-as metróvonal halaszthatatlan felújítása, amely több ütemben mintegy három évig tart majd. A metróvonal-felújítás célja, hogy elkészültével kényelmesebben, modern, megújult állomásokon és vonalon keresztül, felújított metrószerelvényeken utazhassanak.
A Budapesti Közlekedési Központ 2017 szeptemberében tartott társadalmi egyeztetést az elsőként felújítandó északi, Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz várhatóan egy évig tartó lezárásának idejére kialakított forgalmi rendről. A BKK megvizsgálta, hogy várhatóan miként rendeződik át a forgalom az érintett hálózaton és mindezek alapján lakótérségekre lebontva részletes mobilitási tervet dolgozott ki.
A több évig tartó felújítási munka előkészületeként október 15-én (vasárnap) az első járatindulástól reggel 8 óráig a teljes M3-as vonalon, valamint az október 28-29-i hétvége mindkét napján Újpest-Központ és a Deák Ferenc tér között pótlóbusz közlekedik majd. Ezzel kapcsolatban a BKK hamarosan részletesebb tájékoztatást ad.
Pótlóbusz és alternatív útvonalak
Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti szakasz lezárása idején az M3-as metró munkanapokon a reggeli üzemkezdettől estig rövidített útvonalon, Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik. Esténként, valamint szombaton és vasárnap a metró helyett a teljes vonalon pótlóbusz jár majd.
Az Újpest-Központ és a Lehel tér közötti metrószakaszon kizárólag alacsonypadlós metrópótló buszok közlekednek, amelyek a lezárt metróállomásokat érintik. Egyes pótlóbuszokkal - az Újpesti lakótelep jobb kiszolgálása érdekében - nem Újpest-Központig, hanem egészen az Árpád Üzletházig lehet utazni. A pótlóbuszok gyorsabb haladását, előnyben részesítését a teljes vonalon forgalomtechnikai módosítások - például buszsáv - segítik majd, továbbá egyes végállomáson és fontosabb csomópontokban esetleges torlódások, vagy járatsűrítési igények esetén forgalomba állítható tartalékbuszok is várakoznak majd. A pótlóbuszok csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd. Fontos tudni azonban, forgalmukra a városi felszíni közlekedés sajátosságai is hatással lesznek, azaz menetidejük a metróéhoz képest megnövekszik.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A BKK megerősíti az észak-pesti térségben a metró lezárt szakaszát elkerülő kötöttpályás közlekedési lehetőségeket: a 12-es villamos hétköznap 12B jelzéssel a Lehel térig meghosszabbítva, háromkocsis szerelvényekkel közlekedik majd. A 14-es villamos a szokásosnál sűrűbben és hétvégén is nagyobb befogadóképességű szerelvényekkel jár. A villamosok menetideje pedig - lámpaprogramja áthangolásának köszönhetően - két perccel csökken majd a Lehel tér és Újpest-Központ közötti szakaszon. Mindennek köszönhetően Észak-Pest felől a 12-14-es villamosvonalon csúcsidőben 3-4 perces közös járatsűrűséget kínálva jelentősen javul a belvárosba vezető utazás ideje.
- Szintén az újpesti és angyalföldi térség belvárosi utazási kapcsolatát javítja a Keleti pályaudvarig közlekedő, ezáltal az M1-es, M2-es és az M4-es metróra is közvetlen átszállási lehetőséget nyújtó 20E és a 30-as járatcsalád gyakoribb, 5 helyett 3-4 percenkénti indulása.
- Az Óbuda felől a belvárosba utazók számára kieső Árpád hídi metrókapcsolatot a 34-es és a 106-os busz pótolja: mindkét buszjárat útvonalát a Lehel térig hosszabbítják meg. A III. kerület Vörösvári úti, Bécsi úti környékéről a 19-es és a 41-es villamosjárattal a budai fonódó villamoshálózaton, a kerületi északi feléből, illetve a Szentlélek tér vonzáskörzetéből a H5-ös HÉV-vel, arról az M2-es metróra átszállva is megközelíthetik a belvárost.
- Rákospalota és Újpalota felől is sűrűbb követéssel közlekedik majd az 5-ös, illetve a 7E busz.
Mind a metrópótló busszal közlekedőknek, mind az alternatív útirányt választóknak hosszabb, 10-15 perccel megnövekedő utazási időre kell számítaniuk.