Pénzcentrum • 2017. június 19. 14:05
Mióta bevezették Budapesten a legújabb taxisrendeletet, eltűntek a reptéri fixtarifák, és a hatóságilag megszabott kilométerárak alapján viszik-hozzák a taxisok a reptér és a város között a az utazókat. Van azonban tömegközlekedési és más alternatívája is, hogy olcsóbban juss ki a reptérre. Mutatjuk a lehetőségeidet.
2013 szeptemberében lépett hatályba a fővárosi taxisrendelet, amely szigorú szabályok közé szorította a taxizást Budapesten. Az utasok szempontjából pozitív változásnak volt tekinthető, hogy megváltoztak a taxikkal szembeni minőségi követelmények, tehát a korábbiaknál csak újabb és jobb felszereltségű gépjárművekkel engedélyezték a taxizást.
A rendelet másik előnye volt, hogy kötelezővé tette a bankkártya-elfogadást az autókban, ami nemcsak a kényelem miatt fontos, hanem adót is nehezebb elkerülni, ha nem kizárólag készpénzben folyik az üzlet.
Az utasok szempontjából pozitív változások mellett ugyanakkor a főváros bevezette a hatósági (tehát fix) tarifát, mely megdrágította a taxival való utazást, valamint a reptéri fuvarokra vonatkozó kedvezményes tarifáknak is búcsút inthetett Budapest.
Jelenleg a fővárosban taxival utazni minimum 450 forintba kerül, ez az alapdíj. Ezen felül kilométerenként 280 forintot, percenként pedig 70 forintot kell fizetni. Fontos, hogy a percdíj csak abban az esetben ketyeg, ha 15 kilométer/óránál lassabban halad (vagy dugóban rostokol) a taxi.
Ahhoz, hogy összehasonlítsuk a különböző kijutási módszereket, meghatároztunk egy fix időt és távolságot. Napközben mennénk a reptérre a budapesti Deák Ferenc térről, mégis csak ez a város kvázi középpontja.
Az utvonaltervezo.com weboldal taxi viteldíj kalkulátora alapján a Deák és a reptér közötti távolság 20,6 kilométer, amit napközben 27 perc alatt lehet megtenni.
A kalkulátor alapján ez az út 6 208 forintba kerül. Szűkösen bár, de elvileg egy négyfős családnak elég tud lenni egyetlen taxi, tehát ennyiért a teljes család ki tud jutni a reptérre.
Metró, busz (+vonat)
Első körös alternatíva, ha ugyanezt az utat tömegközlekedéssel tesszük meg. Itt két opciónk is van.
Az egyik, hogy metróval kimegyünk a Kőbánya-Kispest megállóig, ahol a 200E buszra szállva mehetünk a reptérig.
A másik lehetőség, hogy elmetrózunk a Nyugati pályaudvarig, ahol vonatra szállunk, majd a Ferihegy vasútállomás megállónál átszállunk a már említett 200E buszra.
A metró és busz kombinációjával egy átszállójegyet használnánk fel, mely 530 forintba kerülnek, és a BKK Futár útvonaltervezője alapján az út 48 percig tart.
A vonatos megoldással előbb
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- el kell mennünk a Nyugatiig metróval (5 perc),
- el kell sétálnunk a metrótól a vonatokig (5 perc),
- ahonnan elvonatozunk Ferihegy megállóig (19 - 23 perc) és
- a végén már csak egy rövid 200E buszos utazás van hátra, ami 15 percig tart.
Ez a módszer tehát összesen 44-48 percet vesz igénybe, de két várakozási időt még hozzá kell adni. Hétfőnként reggel hat és kilenc között 16 olyan vonat indul a Nyugatiból, amely megáll Ferihegy megállónál, így átlagosan 11 perc várakozási idővel számolhatunk. A reptéri 200E busz pedig 7-8 percenként közlekedik havonta, így a Ferihegy vasútállomásnál való átszállásra átlagosan 4 percet számolhatunk.
Ezzel a két várakozási idővel 59-63 percre nő a menetidőnk.
A költségeink viszont nem túl magasak:
- egy metrószakaszjegy 300 forintba kerül,
- a vonatjegy másodosztályon 370 forint,
- ehhez hozzájöhet a gyorsvonati pótjegy, mely plusz 150 forint, valamint
- egy buszjegy, ami 350 forintba kerül.
A túra költsége tehát összesen 800 vagy 950 forint, attól függően, hogy személy- vagy gyorsvonattal tettük meg a Nyugati pályaudvar - Ferihegy vasútállomás viszonylatot.
Aki pedig nem szeretne tömegközlekedéssel bajlódni, de a borsos taxitarifát sem szeretné kifizetni, annak több lehetősége is van:
Minibusz
Az egyik, hogy a reptér hivatalos minibusz szolgáltatását veszi igénybe. Ez 4 400 forintba kerül és egy óra alatt ér ki a reptérre a Deákról, amit viszont érdemes beleszámolni, hogy a repülőgép tervezett indulási idejéhez képest három órával korábbra kell rendelni a fuvart, így potenciálisan lesz két óránk a céltalan lődörgésre a reptéren.
"Kocsibérlés sofőrrel" = taxi fehér rendszámmal
A másik taxi- és tömegközlekedés-helyettesítő megoldás az erősen szürke zónában játszó autóbérlés sofőrrel, ami az utas szempontjából pont úgy működik, mint a taxi (tehát címre jön és az autót nem kell megosztani más utasokkal).
Ilyen szolgáltatásokat könnyen találhatunk, ha beírjuk a keresőbe, hogy "reptéri transzfer". Kiérni a reptérre ezzel is körülbelül fél órát vesz igénybe, bár a taxikkal ellentétben buszsávot ezek az autók nem használhatnak, így 5 percet rászámolhatunk nyugodtan a menetidejükre, hivatalos versenytársaikkal szemben. Az ár szolgáltatófüggő, de jellemzően 4 500 forint körül alakul a Belvárosból.
Azt, hogy melyik módszerrel menjünk a reptérre, erősen befolyásolhatják egyéni körülményeink.
Egy pluszköltségünk viszont akkor is jelentkezik, ha tömegközlekedéssel megyünk, de van Budapest bérletünk. Ha a Nyugatiból gyorsvonattal utazunk Ferihegy vasútállomásig, akkor pótjegyet kell váltanunk, ami 150 forintba kerül.