Tényleg ezért ilyen olcsók a fapadosok? A légitársaságok trükkjei

Pénzcentrum2017. március 22. 05:45

Csak kapkodja a fejét az, aki most tervezi a nyaralását. Szuperolcsó repülőjegyek, sok (európai) desztináció érhető el Budapestről vagy Debrecenből fapados légitársasággal. Persze vannak, akik bizonytalanok, és nehezen veszik rá magukat, hogy diszkont járattal repüljenek: a Pénzcentrum mutatja, mi az, ami miatt ilyen olcsó a repülés manapság.

Folyamatos akciók, kedvezmények, néhány ezer forinttól induló repülőjegyek. Az ember csak kapkodja a fejét, ha utazni szeretne. Azok, akik rendszeresen repülnek fapados járattal, jól tudják, hogy ha betartják az alapvető szabályokat, valóban ilyen olcsón utazhatnak. Nem véletlen, hogy a hosszú hétvégék első napjain nagy sorok vannak a Liszt Ferenc repülőtér biztonsági átvizsgálásánál: mi magyarok egyre többet repülünk, és egyre több, fapados járattal elérhető úticél vár minket Budapestről vagy Debrecenből, Finnországtól Portugáliáig, Írországtól Izraelig.

A legfrissebb adatok szerint 35 ország, és 100-nál is több repülőtér érhető el közvetlen fapados járattal Budapestről.

Loading...


De hogy lehet, hogy ilyen olcsón tudunk repülni? Mi a titok, mit tudnak a diszkont légitársaságok? A Pénzcentrum most néhány olyan "trükköt" mutat, amivel ezek a cégek folyamatosan le tudják törni az árakat, csökkenteni tudják a költségeket, és olcsón tudják adni a repülőjegyeket azoknak, akik időben és okosan vásárolnak.

Sok az új gép

A fapados légitársaságok általában új, alig néhány éves repülőgépeket használnak. Ezeknek jobb a fogyasztása, mint régebbi társaiknak, jobb a helykihasználtságuk - tehát több ülés fér el rajtuk -, alacsonyabb a szervizköltségük - tehát olcsóbb fenntartani őket.

A kisebb repterekre mennek

A legtöbb európai nagyvárosnak nem csak egy, hanem akár 2-3 repülőtere is van. Ezek sok esetben távolabb vannak a városközponttól (így számolnunk kell ezzel az útiköltséggel is), viszont olcsóbbak a légitársaságok számára. Arra is érdemes figyelni, hogy sok diszkont járat a kora reggeli, vagy késő esti órákban indul.

Magas a kihasználtság

Valószínűleg kevesen utaznak olyan fapados gépekkel, amelyek ne lennének szinte teljesen tele. A Wizz Air, a Ryanair, vagy az az Easyjet gépei általában 85-90 százalékos helykihasználtsággal működnek, azaz szinte mindig eladják az összes jegyet.

Trükkös árazás

A fapadosok bonyolult, automatizált rendszereket használnak akkor, amikor meghatározzák aktuális áraikat. Ezek a rendszerek figyelnek a szezonalitásra, látják, hogy mekkora az érdeklődés egy-egy járat iránt, és figyelik azt is, hogy a konkurens cégek mennyiért adják a jegyeket.

Gyorsaság

Ezeket a járatokat úgy szervezik meg, hogy nagyon rövid időt töltsenek a reptereken. Sokszor leszállás után maximum egy órával már indulnak is vissza: így kevesebbet kell fizetniük az adott repülőtérnek.

Gyalog a repülőhöz

Ezekhez a járatokhoz sok esetben nem busszal vagy folyosón, hanem gyalog kell mennie az utasnak - ezzel is spórolnak a cégek. Budapesten egyébként hamarosan felszámolják a ferihegyi bádogvárost, azaz a könnyűszerkezetes csarnokot, ahol a fapadosok utasainak eddig várakozniuk kellett.

Kevés a kényelem

Aki utazott már diszkont légitársasággal, tudja, hogy alig van olyan ülőhely - jellemzően a drágább business osztályok -, ahol igazán kényelmesen lehet utazni. Szűkös székek, kevés hely a lábnak, nem dönthető háttámla: általában ez az ára az olcsóságnak. Fontos hozzátenni, hogy a legtöbb desztináció Budapestről maximum 3 órányi utazásra van, így nem kell sokáig bírnunk a kényelmetlenségeket. Sok gépen zsebek sincsenek a háttámlákon - így a takarítás is gyorsabb.

Csomag, beszállókártya

A cégek ahol tudnak, spórolnak a munkaerővel: az  is spórolás, ha mi utasként online foglalunk, és otthon nyomtatjuk ki (töltjük le az okostelefonunkra) a beszállókártyát. A legtöbb társaságnál csak a (kis) kézipoggyászt tartalmazza a jegyár, a nagyobb, feladott csomagokért fizetnie kell az utasnak.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Drágaság a gépeken

A fedélzeti ellátás természetesen nincs benne az olcsó jegyárakban. Aki megéhezik, inna egy kávét vagy üdítőt, igencsak borsos árat fizethet repülés közben. A gépeken persze vásárolhatunk is - parfümöt, órákat, ajándéktárgyakat, stb. -, ezeken is van hasznuk a társaságoknak.

Mit tehetünk utasként, hogy valóban olcsón utazzunk?

Az alacsony árak akkor lesznek valóban alacsonyak, ha betartjuk a fapadosok "játékszabályait".

Amikor lecsapunk egy olcsó jegyre, döntsük el, hogy viszünk-e magunkkal további poggyászt. Ha később vásároljuk meg, esetleg a repülőtéren, biztosan sokba fog kerülni.

Nézzünk utána alaposan, hogy megfelelő méretű-e a kézipoggyászunk - ha ugyanis a reptéren derül ki, hogy nagyobb a megengedettnél, az több tízezer forintunkba is kerülhet.

Csináljuk meg az online checkint, nyomtassuk ki otthon a repülőjegyet.

Utólag lehetőleg ne változtassunk az utazás részletein - ez szinte mindig pénzbe kerül.

.

Loading...

Címkék:
utazás, olcsó, repülés, légitársaság, fapados,