Portfolio • 2015. október 12. 14:05
Sokáig erősen kétséges volt, hogy sikerül-e uniós pénzt szerezni az M3-as metró vágányainak komplex felújítására, de most úgy tűnik, számíthatunk a brüsszeli forrásra. "Kihirdetés előtt áll az a kormányhatározat, amely az M3-as metróvonal infrastruktúrájának rekonstrukcióját 125 milliárd forinttal szerepelteti az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program 2015. évi fejlesztési keretében" - közölte a Világgazdasággal az NFM.
A 15 százalékos hazai társfinanszírozást tartalmazó tétel a projektre folyósítható maximális támogatás, a kedvezményezett a tényleges bekerülési értéktől függetlenül legfeljebb ekkora összeggel számolhat támogatásként. A tényleges költségekre jelenleg még pontos becslés sem adható, a valós kiadások legkorábban a kivitelezési közbeszerzési eljárások eredményes lezárása után lesznek felmérhetőek. A teljes költségvetést befolyásolja az úgynevezett megtérülő rész mértéke is (az üzemeltető BKV Zrt. számára a működtetésből származó, előre kimutatható bevételek), amelyre uniós forrásokat nem lehet igénybe venni - közölte a lappal az NFM.
A felújítás a tervek szerint három szakaszban és két ütemben valósulna meg. Az első ütemben az északi (Újpest-Központ - Lehel tér) és déli szakaszt (Nagyvárad tér - Kőbánya-Kispest), a második ütemben a középső (Lehel tér - Nagyvárad tér) szakaszt építenék át. A felújítandó szakasz munkálatait teljes zárás mellett végeznék, az utasokat pótlóbuszok szállítják. Az első időszakban a vágányzár az északi és déli szakaszt érintené, a középső szakaszon járna az M3-as metró. Vizsgálják annak a lehetőségét is, hogy az északi és déli szakaszok lezárásával párhuzamosan a középső szakaszon, az éjszakai üzemszünet növelése mellett elkezdődhetnek-e bizonyos munkafolyamatok. Ez azzal járna, hogy bizonyos alacsonyabb forgalmú időszakokban a metró teljes vonalán pótlóbuszok közlekednének.
A korábbi években a pályaállapotok romlása miatt nagyszámú sebességkorlátozást rendeltek el, a BKV közlése szerint ezeknek jelentős részét a 2014-2015. évi síncsereprogram eredményeként átmenetileg sikerült feloldani. "A felújítással a vonali menettartamokat is kismértékben - körülbelül egy perccel - csökkenteni lehet majd, a sebességkorlátozások bevezetése előtti időszakban érvényes mértékig" - tette hozzá a közlekedési vállalat.