Jómodorra tanítana a BKK új szabályzata

Pénzcentrum/Index.hu2015. augusztus 4. 17:35

Kiszivárgott a BKK új utazási szabályzatának tervezete, amely szerint nehezebb lesz az utazás mozgássérültként vagy babakocsival. Más szabályok is változnak, így ha megvalósul a tervezet, akkor ne is számítsunk arra, hogy a cég válaszol trágár üzeneteinkre - írja az Index.

2015. augusztus 3-án, hétfőn a Budapesti Közlekedési Központ honlapjára egy hibás munkaközi dokumentum került fel. Az ügyben a BKK vezetése belső vizsgálatot kezdeményezett arra vonatkozóan, hogy felsővezetői jóváhagyás nélkül hogyan kerülhetett ki a munkaközi anyag. Azt is szükséges tisztázni, hogy a szakértő-előkészítő felelős szakmai álláspontját tükrözte ez a tervezet, vagy pedig provokációról van szó. A BKK Üzletszabályzatának módosítása folyamatban van, az erre vonatkozó javaslatot a még szükséges belső egyeztetések és vezetői jóváhagyások után tesszük közzé - olvashattuk a társaság közleményében.

BKK: Bocsánat, ez nem a végleges terv

A Budapesti Közlekedési Központ kedd reggel közleményt adott ki, amely szerint a honlapjukra "technikai és adminisztratív hiba miatt hibás munkaközi dokumentum került ki". Azt is közölték, hogy az üzletszabályzat módosítására vonatkozó javaslatot "a még szükséges belső egyeztetések és vezetői jóváhagyások után" teszik közzé.

A dokumentum több ponton egészen elképesztő szabályokat sorol fel. A legkomolyabban a metrózás szabályai változnak azok számára, akik babakocsival, kisgyerekkel, vakvezető kutyával közlekednek, vagy akik mozgásukban korlátozottak.

A mozgólépcsőket a babakocsisok csak akkor használhatják, ha a babakocsi szállításához 2 felnőtt kísérő van jelen, és a kapaszkodásban nincsenek akadályozva. De ekkor is kötelező a gyermeket a babakocsiból kivéve, "lehetőleg a gyermek hordozására szolgáló eszközben vinni, a babakocsit pedig lehetőleg összecsukva kell szállítani a mozgó lépcsőn"

- olvasható a dokumentum 20. oldalán. Ezzel pedig igen nehéz helyzetbe hozhatja a rendelkezés az egyedülálló szülőket, de azokat az anyukákat is, akik napközben ügyeket szeretnének intézni.

Azokon a metróállomásokon, amelyeken van lift,

a mozgáskorlátozott utasok, a babakocsival, vakvezető- vagy nagytestű kutyával közlekedő személyek a mozgólépcsőt nem vehetik igénybe, a peron és a felszín közötti közlekedéshez a felvonót kötelesek használni

Ez elvileg rendben is van, egyfajta könnyítést szolgálhat - bár ha tömegesen muszáj lesz használniuk, akkor az akár torlódáshoz, kényszerű várakozásokhoz is vezethet.

Ennnél is figyelemreméltóbb azonban a tervezetnek az a passzusa, amely arról rendelkezik, hogy mit kell tenniük ott, ahol nincs lift:

a fent felsorolt személyek a mozgólépcső igénybevételéhez minden esetben kötelesek előzetes engedélyt kérni az állomási forgalmi személyzettől.

Szerencsére nemcsak személyesen lehet ezt kérni (ez nehéz is lenne mondjuk az állomás mélyében, ahonnan először fel kellene menni a személyzethez), hanem "az állomás területén elhelyezett segélykérő készülékeken keresztül" is.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

Az engedélykérés azonban nemcsak olyan formális mulatság, mint a belvárosi buszok menetrendje. Ugyanis a szabályzat tervezete szerint

amennyiben az állomáson az igénybe vett lépcsőn felül 1 lejt- és 1 hegymeneti mozgólépcső üzemeltetése nem biztosítható, az utas kérését nem tudjuk teljesíten.

Vagyis ha kevés a mozgólépcső, akkor nem metrózhat a babakocsis, kutyás, mozgáskorlátozott utas.

A mozgáskorlátozottak utazását átfogóan is korlátozzák, új pontként kerül be a tervezetbe, hogy "a biztonságos utazáshoz tartozó elhelyezkedési és rögzítési feltételt a fogyatékkal élőknek is teljesíteniük kell a többi utas és saját egészségük védelme érdekében. Az utazás akkor kezdhető meg, ha az egyéb mozgást segítő eszköz befér a mozgássérülteknek kialakított helyre, ott biztonságosan rögzíthető, valamint

a mozgáskorlátozott és egyéb mozgást segítő eszközének együttes tömege nem haladja meg a 250 kg-ot.

Az új szabályzat megszüntetné azt, hogy a HÉV-en és a ferihegyi reptéri járaton Budapest 24 típusú jegyet is lehessen venni. A tervezet szerint kikerül a szabályzat metrós részéből az, hogy a mozgólépcsőn lehetőleg jobb oldalon kell utazni, és a bal oldalt szabadon kell hagyni a haladó
utasok számára.

Vannak enyhítések is:

  • Az új szabályzat-tervezet tartalmaz némi enyhítést is. Ha például egy buszon, villamoson, trolin vagy HÉV-en a jegyérvényesítő automaták elromlottak (a közelünkben több is), arra az esetre bekerül egy olyan kitétel, hogy ha ésszerű távolságon belül, figyelembe véve a zsúfoltságot is nem található működő jegykezelő készülék, akkor az ellenőrzést végző személy számára jegyének átadásakor az utasnak kötelessége jeleznie, hogy jegyének érvényesítése érdekében az adott helyzetben általában elvárható gondossággal járt el. Magyarul: próbált lyukasztani, de a közelben nem tudott, és nem akart átgázolni a 4-6-oson ácsorgó tömegen, míg talál jó lyukasztót.
  • Szintén enyhítésnek számít, hogy az a mostani szabály, miszerint ha van bérletünk, de otthon felejtettük, akkor 2 napon belül kell bemutatunk, 5 napra nő és kikerülne az a korlátozás is, hogy ezt csak évente kétszer tehetnénk meg. Ugyanakkor kifejezetten erős szigorítás, hogy míg most, ha megbüntettek egy BKV-járaton, azzal a csekkel már egész nap ingyen lehetett utazni, most a következő járműre már kell jegyet érvényesíteni.
  • Az üzletszabályzat tervezete emellett több ponton átírná a jegyek és bérletek visszaváltásának, cseréjének és ellenőrzésének szabályait, módosítaná a pótdíjfizetést, részben új szabályokat írna elő a diákkedvezményekre, valamint arra, hogy milyen kézipoggyász szállítható díjtalanul. És végül a jó modorra is külön hangsúlyt fektet a BKK, az új tervezet szerint az ügyfélpanaszok kezelése során a válaszadást a BKK akkor is mellőzi, ha az észrevétel tágár vagy sértő kifejezéseket tartalmaz.

Címkék:
utazás, bkk, bkv,