Jönnek a gigadugók: káosz vár Buda központjára

Portfolio2014. november 24. 15:02

Sokan nem hitték el, hogy valaha is eljön ez a pillanat: ma végre aláírták a kivitelezési szerződést, így még az idén elkezdődhet Buda legfontosabb terének és közlekedési csomópontjának felújítása. Cikkünkből mindent megtudhat a Széll Kálmán (Moszkva) tér nagy átalakulásról!

Mikor?

A mai szerződéskötés után a tér bontási munkálatai várhatóan még az idén megkezdődnek, de a forgalom korlátozásával járó munkák csak 2015 februárjában indulnak el. A villamosvágányokhoz és -megállókhoz kapcsolódó munkálatoknak 2015 végéig be kell fejeződnie, ez az európai uniós pénzügyi támogatás feltétele. Várhatóan 2016 tavaszára készül el Buda legforgalmasabb terének teljes átalakítása.

Mit?

  • Megszüntetik a rendezetlen bódékat, egységesítik a tér építészeti arculatát és növelik a zöldfelületek arányát.
  • Akadálymentes kapcsolatokat hoznak létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcső és lift épül a díszburkolatot kapó Várfok utca autóbuszmegállói felé.
  • Átalakulnak az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók, megteremtik a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.
  • Csökkentik az autóbusz-parkolók területének nagyságát, valamint helyet biztosítanak a jelenleg a Széna térről induló buszok egy részének. (A helyközi buszok másik része 2016-tól remélhetőleg az őrmezői intermodális csomópontból indul majd, így a II. kerületi városképromboló buszpályaudvar megszűnhet.)
  • Átépítik a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot.
  • A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá teszik a teret.

Mennyiből?

A teret érintő villamoshálózat a Budai fonódó villamoshálózat projekt európai uniós forrásainak felhasználásával, a tér egyéb kiviteli munkáinak finanszírozása pedig fővárosi, illetve állami forrásokból történik. A tér teljes felújítására mintegy nettó 5,2 milliárd forint áll rendelkezésre. (A beruházáshoz szorosan kapcsolódik a Budai fonódó villamos projekt Széll Kálmán téri ága, melynek költségvetése 12,5 milliárd forint.)

Hatalmas dugók lesznek?

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a szerződéskötéskor elmondta, hogy az átépítés során mindenképp kell forgalomkorlátozásokra a számítani, a tér azonban a tervek szerint mindvégig használható marad. 2015 tavaszától lehet majd komolyabb lezárásokra számítani, amiket igyekeznek összehangolni a Budai fonódó villamos projekt Ben rakparti ágának építési munkálataival.

  • A 4-és 6-os villamosok hosszabb ideig nem járnak majd Bel-Budán (a Margit híd és a Széll Kálmán tér között) a fonódó villamos építési munkálatai, valamint a nagykörúti villamosok új Széll Kálmán téri végállomásának felhúzása miatt.
  • A térre a többi irányból (Szilágyi Erzsébet fasor, Krisztina körút) érkező villamosok ideiglenes végállomásokat kapnak a tér sarkaiban a vágányépítési munkálatok idején. A tér villamosközlekedése így megmarad, bár az átszállás és a sétálás elkerülhetetlen lesz.
  • A szerződésben foglaltak szerint az M2-es metróvonal mindvégig áthalad a tér alatt, azonban a "legyező" átalakítási munkái miatt jövő nyáron néhány hétköznap este, illetve hétvégén megállás nélkül hajtanak majd át a szerelvények a Széll Kálmán téren. Ebben az időszakban állomáspótló autóbusz fog közlekedni a Batthyány tér és a Déli pályaudvar között.

Bővebben a felújításról

Bel-Buda legfőbb csomópontja, a Széll Kálmán tér már régóta rászorul egy teljes felújításra. Jelenleg nem több, mint vágányok és buszmegállók halmaza, ahol az utasok még a következő járatuk indulásáig sem szívesen időznek. Ha elkészül a tér felújítása, mely a Fővárosi Önkormányzat és a BKK egyik kiemelt beruházása, akkor végre egy élhető közterületté válhat.

A felújítást már hosszú évek óta ígérik, azonban a mostani szerződés az első pont, ahol végre körvonalazódni látszik a tér új formája. 1995-ben még földalatti plázát álmodtak a térre, az azonban sem koncepcionális, sem pénzügyi szempontból nem volt megvalósítható. 2011-ben kezdtek el aktívan foglalkozni a projekttel és 2012 decemberében hirdették ki a tervpályázat eredményét. A nyertesek, az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. feladata ezek után az volt, hogy - akár más pályaművek elemeit felhasználva - a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészítsék a tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A közbeszerzési eljárást 2014 januárjában írták ki és májusban a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.-WIS Holding Zrt. konzorciumot hozták ki győztesnek az 5,3 milliárdos ajánlatukkal. A döntését mindkét vesztes fél megtámadta a KDB-nél a szerződéskötési moratórium alatt: a Hídépítő Zrt. a kizárás jogosságát és a nyertes alkalmasságát vitatta, a SWIETELSKY Magyarország Kft. - Strabag Általános Építő Kft. pedig a nyertes pályázat érvényességét és a BKK eljárását is kifogásolta. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azonban múlt pénteken véglegesen kijelentette: a BKK jogszerűen járt el a Széll Kálmán tér felújítására vonatkozó tenderrel kapcsolatban. Ennek ellenére a tender megtámadása több mint fél éves csúszást okozott a felújításban.

A felújítás eredményeként megkönnyítik az átszállásokat a buszvégállomások és villamosmegállók átépítésével, valamint mozgólépcsővel és lifttel is elérhetővé teszik a Várfok utcát. Jelenleg 18 buszvonal érinti a teret, melyből 15 ott végállomásozik, a vonalhálózatot átszervezik, hogy ez a szám csökkenjen és a tervek szerint logikusabban helyezik el őket a kevesebb gyaloglás érdekében. A villamoshálózat átalakítása során megszüntetik a csak helyet foglaló régi villamoshurkot, valamint helyet biztosítanak a már épülő budai fonódó villamosnak és a fogaskerekű tervezett meghosszabbításának.

A zöldfelületek növelése mellett kerékpársávok és új szolgáltatóközpontok épülnek, hogy az utasok ne csak egy kellemetlen várakozásként éljék meg a Széll Kálmán téren eltöltött időt. A tér építészeti arculata is egységessé válik, ami szintén régóta esedékes. A tervek szerint csökkentik az autóbusz-tárolók által elfoglalt hely nagyságát, valamint átépítik az amellett lévő közúti csomópontot. Ezzel és a zöldfelületek növelésével végre kevésbé érezik majd magukat egy autópálya közepén a térről a Fény utca felé átkelők, akik a II. kerület központja felé igyekeznek.

Címkék:
utazás, városfejlesztés, moszkva tér, vitézy dávid, strabag, fogaskerekű felújítás, széll kálmán terv,