Az éttermek legnagyobb trükkje: lehúzás az étlapon

Pénzcentrum2014. augusztus 19. 11:30

Számos trükkel próbálják meg befolyásolni az éttermek azt, hogy mely (drága) fogásokat válasszuk ki az étlapról. A menük megtervezésére ma már külön szakembereket is alkalmaznak a vendéglátóhelyek. Vajon miért van a legdrágább étel a menü elején, és mi kerül a jobb felső sarokba? Mit is takar valójában a különleges napi ajánlat?

Az emberek ritkán mennek úgy étterembe, hogy előre tudnák, hogy mit is szeretnének majd enni, vagy mennyit terveznek költeni. Így számos olyan trükkel tudnak minket befolyásolni a döntésünkben, amelyekkel egyáltalán nem vagyunk tisztában

- mondja William Poundstone, a The Myth OF Fair Value című könyv szerzője. A menük tervezésének pszichológiájával foglalkozó író szerint a vendéglátóhelyek ma már külön szakembereket alkalmaznak az étlapok összeállítására azért, hogy minél több pénzt hagyjunk náluk.

"Kötelező borravaló": milliárdokat fizetünk ki szervizdíjként - KATT!

A séf különleges ajánlata

De mi is olyan különleges a napi ajánlatokban? Sokaknak ismerős lehet a jelenet: leülünk az étteremben, megkapjuk az étlapot, majd a pincér egy olyan étel ajánlásába kezd, amely talán nincs is benne a menüben. Ha szerencsések vagyunk, akkor a konyhafőnök ajánlata valami olyasmiből készült, ami aznap megragadta a szemét a piacon vagy a bevásárlás során - írja a Daily Mail.

Ugyanakkor igen gyakran előfordulhat az is, hogy a fogás különlegessége pusztán abban rejlik, hogy ezen kaszál a legnagyobbat az étterem. A vendéglátósok  pedig tisztában vannak vele, hogy mennyivel jobban fog fogyni az adott fogás, ha a pincérek külön felhívják rá a figyelmet.

A vendéglátóhelyek azt is nagyon jól tudják, hogy a vendégek többsége túl félénk ahhoz, hogy megkérdezze a napi ajánlat árát.


Trükközés az árakkal

Az Egyesült Királyságban is egyre elterjedtebb például, hogy az árak mellett nem tüntetik fel a font jelét. Így például "£16" helyett csak annyi van feltüntetve a steak mellett, hogy "16". Ez pedig nem véletlen: egy amerikai tanulmány szerint a dollár jelek étlapokról való elhagyása után az nyolc százalékkal nőttek az eladások. Erre az a magyarázat, hogy minél több helyet szentelnek valaminek az étlapon, annál többen és több figyelmet fordítanak rá.

Az is gyakori trükk, hogy az ételeket a menü közepére helyezik el ahelyett, hogy az árakat egy oszlopba sorolva, egymás alatt tüntetnék fel a jobb oldalon.

Ha minden ár egymás alatt tűnne fel, akkor könnyen össze lehetne őket hasonlítani, amelyet a vendéglátóhelyek a legkevésbé sem szeretnének.

Az sem véletlen, hogy egyre kevesebb étlapon kötik össze pontokkal az ételek nevét a hozzájuk kapcsolódó árral.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Egy másik fontos trükk, amikor az étterem a nagyon drága fogásokat a felsorolás elejére helyezik. Így a többi fogás - még a magasabb árúak is - olcsóbbnak fognak tűnni. Az éttermek nem is tervezik, hogy ezekből a kimagaslóan drága fogásokból túl sokat adnának el.

A magyar éttermek gyomorforgató trükkjei - KATT!

Puszta pszichológia: az emberi figyelem és memória

Számos tanulmány született arról is, hogy egy listáról leginkább annak az elején és végén található dolgokra fogunk emlékezni. Azt is kihasználják az étlapok tervezésénél, hogy először mindig a jobb felső sarokba nézünk, akár dupla, akár egyoldalas a menü. Így nem véletlen, hogy a legjövedelmezőbb fogásokat a jobb felső sarokba helyezik el. Azért, hogy a szemünk megakadjon egy-egy olyan tételen, amiből az étterem sokat szeretne eladni, további praktikákat is bevetnek: más betűtípussal, színnel, illusztrációval vagy keretezéssel emelik ki a többi közül.

Egy pszichológiaprofesszor szerint az emberek akkor is több pénzt hagynak ott az ebéd vagy vacsora során, ha az étlap nehezen áttekinthető. A szavaknak is nagy hatása lehet: minél részletesebb a leírás a fogáshoz, annál jobban élvezzük és szívesebben is rendelünk belőle.

 

Címkék:
utazás, étterem, vendéglátás, trükk, szervizdíj, ebéd,