Hamarosan startol a BuBi: minden, amit tudnod kell róla

Pénzcentrum2014. április 1. 13:09

Pontos dátum még nem ismert, de elvileg ebben a hónapban indul a budapesti közbringarendszer, a MOL BuBi. Néhány dokkolóállomást, melyek telepítése márciusban kezdődött, már biciklikkel is felszereltek. Az indulás előtt összegyűjtöttük, mit érdemes tudni a fővárosi közösségi közlekedési rendszer új eleméről.

Mikor?
A rendszert a támogatási szerződés 2011-es aláírásakor még 2013 márciusában tervezték üzembe helyezni, ehhez képest 2014 márciusában kezdődött meg a dokkolóállomások telepítése. Elvileg áprilisban elindul a MOL BuBi.

Hol?
A belvárosban, valamint a Városligetben, összesen 9 kerületben, első körben 75 gyűjtőállomást telepítenek, mintegy 1100 kerékpárral. Tervek szerint később a város további részeit is bekapcsolnák a rendszerbe, például Zuglót és Óbudát.

Mennyiből?
A projekt összköltsége 1,06 milliárd forint, a megítélt európai uniós támogatás pedig 900 millió forint, ami 85%-os támogatási intenzitást jelent.

Mi a cél?
A kerékpáros közlekedés részarányának növelése a belvárosi közlekedésben, a kerékpáros kultúra fejlesztése, valamint a lég- és zajszennyezettség csökkentése.

Milyenek a gyűjtőállomások?
Az állomásokon található a kerékpárok rögzítését szolgáló dokkoló szerkezet és a kezelő- és információs felületet tartalmazó terminál. A terminálokon lehet majd kiválasztani a használni kívánt kerékpárt, intézni a fizetést és tájékozódni a többi gyűjtőállomás foglaltságáról, elhelyezkedéséről. A regisztrált tagok elektronikus azonosítás után férnek hozzá a kerékpárhoz, az alkalmi felhasználók kaució ellenében. Különböző nagyságú gyűjtőállomások lesznek, a kisebbek 15, a közepes méretűek 22, a nagy gyűjtőállomások 30 kerékpár egyidejű elhelyezését teszik majd lehetővé. Az állomások telítettségéről a terminál, a rendszer weboldala és az okostelefonos alkalmazás ad majd információt. A kerékpárok gyűjtőállomások közötti újraelosztását a rendszer üzemeltetője speciális utánfutóval ellátott teherautóval, illetve speciális utánfutóval ellátott elektromos kerékpárokkal végzi majd.

Hogyan lehet használni?
A kerékpárokat kétféle módon lehet igénybe venni. Az egyik: személyes regisztrációval és egyszeri díj befizetésével. Az így kapott kártya hasonló, mint egy bérlet a többi közösségi közlekedési eszközön. A másik lehetőség a bankkártyával történő regisztráció és fizetés a terminálnál - ekkor kauciót is kell fizetni. A használat 30 percig mindkét felhasználói csoport számára díjmentes lesz, azt követően a díja meredeken emelkedik. Pár órát meghaladó időre már nem éri meg igénybe venni

Biztonságos?
A dokkolóállomásokon térfigyelő rendszer, a kerékpárokban pedig beépített nyomkövető biztosítja a lopás- és rongálásvédelmet. A rendszer használói csak addig felelősek a kerékpárok épségért, amíg azokkal közlekednek.

Mire jó?
Segíti a közlekedést a sűrűn lakott, zsúfolt belvárosi utcákban, ahol a felszíni közlekedés lassan halad. Egyirányú utazásokat is lehetővé tesz, mivel bármelyik gyűjtőállomáson le lehet tenni a biciklit. Hivatalosan megkíméli a belvárosban közlekedőket a gyaloglástól és ezzel kényelmes utazást biztosít. A gyakorlatban azonban, mivel a járműveket csak a dokkolóállomásokon lehet majd lerakni, a tényleges úticél eléréséhez ugyanúgy gyalogolni kell majd. Ezzel a projekt tervezői is számolnak, az állomások eléréséhez szükséges átlagos gyaloglási idő 3,5-4 perc.

Kiknek jó?
Azoknak, akiknek nincs saját biciklijük, mégis szeretnének rövid távolságokat kerékpáron megtenni a belvároson belül. Azoknak, akik egyaránt a belvárosban élnek és dolgoznak, kézenfekvő lehet a rendszer használata. Szintén előnyös lehet a BuBi azoknak, akik a központtól messze, a külvárosban laknak, de naponta járnak a belvárosba (tanulni, dolgozni, stb...). Ők lakóhelyüktől a legközelebbi (elsősorban kötött pályás) tömegközlekedési eszköz megállójáig tekerhetnek, majd a belvárosban a járműről leszállva igénybe vehetik a BuBit úticéljuk eléréséhez. Minden belvárosi metróállomáshoz és pályaudvarhoz telepítettek gyűjtőállomást, viszont a kihasználhatóság érdekében szükséges, hogy a külvárosokban minden fontosabb kötöttpályás állomás rendelkezzen B+R parkolóval, jelenleg azonban csak néhány ilyen létesítmény található a külvárosban. Az előzetes felmérések szerint a legtöbben a tömegközlekedés alternatívájaként tekintenek a közbringarendszerre, nagyon kevesen cserélnék le autójukat a belvárosban egy BuBis bringára.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Mennyire lehet kerékpározni a belvárosban?
A belvároson számos kerékpárút keresztül halad, a fő közlekedési tengelyek közül azonban egyedül a budai Duna-part, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Kiskörút, valamint az Andrássy út rendelkezik kiépített kerékpárúttal. Egyéb fontos utak, mint a Nagykörút, a Rákóczi út vagy az Üllői út nem alkalmasak a kerékpározásra. A főbb utakon ennek a problémának a megoldása érdekében, ahol lehetséges, a buszsávokat akarják kerékpározhatóvá tenni, a kisebb forgalmú utakon pedig az egyirányú utcák kétirányúsítása van napirenden, kizárólag a kerékpárosok számára.

Mennyiért?
Az árstruktúra a rövid utazásokat részesíti előnyben. Az első félóra ingyenes, a hosszabb használat ára viszont meglehetősen magas. (Igaz, a gyűjtőállomásokkal lefedett belvárosi területen nem is nagyon lehet 30 percnél hosszabb ideig célirányosan tekerni.)

Előzetes információk szerint az éves díj 18 900 forint lesz, ráadásul csak személyes szerződéskötés után kaphatják meg a felhasználok a szükséges BuBi-kártyát. Lehetőség van még féléves szerződéskötésre is, ráadásul ennél a két konstrukciónál nem kell kauciót fizetni.

Az alkalmi felhasználók 24 órás, 72 órás, 96 órás, illetve hetijegyet vehetnek, rendre 500, 1000 és 2000 forintért. Ők az érintőképernyős termináloknál, a Mol BuBi honlapján vagy okostelefonon fizethetnek kártyával, azonban kaucióként 25 ezer forintot elkülönítenek a számlájukon, amit csak akkor kapnak vissza, ha épségben lerakják a kerékpárt egy dokkolóállomáson.

Az 500 forintos használati díjat a 31. perctől számolják fel és az félóránként növekszik. A 90. percig 1000 forint, utána progresszíven emelkedik. Többféle kedvezmény ösztönöz a féléves-éves bérlet vásárlására. A bérletek árából lekerekezhető 5000 forintnyi használati díj, tehát tíz alkalommal ki lehet csúszni a félórás limitből, az éves BKK-bérlettel rendelkezők pedig féláron kaphatják meg az éves BuBi bérletet.

Olcsóbb, mint az alternatívák?

A hagyományos kerékpárkölcsönzésnél mindenképp rugalmasabb és olcsóbb lesz. Emellett a marketingstratégia szerint a közösségi, az autós és a taxival történő közlekedésnél rövidtávon (2,21 km) kedvezőbb feltételei vannak a BuBinak.

Nem egyszerűbb saját biciklit venni?
A belvárosban lakók gyakran azért idegenkednek a biciklizéstől, mert közterületeken hosszú távon nem biztonságos a kerékpárok tárolása,a lakásokban pedig körülményes. Nekik ésszerű alternatíva lehet a BuBi. Azoknak viszont, akik a belvároson kívül laknak, de attól nem túl messze, nem jelent nagy könnyebbséget a rendszer. A legközelebbi terminálig igénybe kéne venniük valamilyen egyéb közlekedési módot, aminek költsége van, így ha már biciklizni akarnak, egyszerűbb egy sajátra beruházni. A saját biciklivel szemben mindenképp előnye azonban a közbringának, hogy nem kell a kerékpárok javíttatásával bajlódni, az az üzemeltető dolga.

Címkék:
utazás, bubi, mol, elektromos teherautó, mol bubi állomások,