Na ezt biztosan nem tudtad a 4-es metróról

Pénzcentrum2014. március 28. 12:00

A több évnyi építkezés után végre megnyílik a főváros negyedik metróvonala, mely új kapcsolatot teremt átépített és felújított közterületek között. Ennek kapcsán interaktív infografikánkból megtudhatsz mindent, amit csak az új vonalról érdemes.


Az új metróvonal a három budapesti nehézmetró (2-es, 3-as és 4-es vonalak) közül a legrövidebb, valamint a legkevesebb megállóval, a legrövidebb peronnal és a legrövidebb szerelvényekkel rendelkező lesz. A hivatalos menetrend alapján egyben a leglassabb is lesz, legalábbis ez jön ki, ha elosztjuk a vonalhosszt a menetidővel. Ennek oka feltehetően a sűrű megállókiosztás, ami miatt sok kritika érte a 4-es metrót. A másik két vonalhoz képest valóban sűrűbben helyezkednek el az új vonal megállói, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a 4-es metró végig a belvárosban fut. A 2-es és a 3-as metró belvárosi szakaszain hasonlóan rövid az átlagos megállóköz. Gondoljunk csak bele, milyen közel van egymáshoz a Deák tér és a Ferenciek tere.

Az akadálymentes közlekedés jegyében a 4-es metró vonalán közel annyi mozgólépcső épült, mint a többi metró vonalon összesen. (Ebbe persze beletartoznak az átszállást biztosító mozgólépcsők is a Kálvin téren és a Keleti pályaudvarnál.) Emellett az új vonal lesz az első, ami teljesen akadálymentesen épült, ezt összesen 22 lift biztosítja.

A 4-es metró mintegy 8 perccel rövidíti le a jelenleg a 7E és 107E buszok által hivatalosan 22 perc alatt megtett Keleti pályaudvar-Kelenföld vasútállomás útvonalat. A két csomópont között eddig is létezett egy kevéssé ismert és használt kötöttpályás összeköttetés - a vasút révén. A szombathelyi gyors 2 óránként biztosítja ezt a kapcsolatot, időnként kiegészülve a győri gyorssal és néhány InterCity vonattal. A hivatalos vasúti menetrend szerint 13 perc a menetidő, azaz ugyanannyi vagy 1 perccel rövidebb, mint a 4-es metróé. (A BKK oldalára felkerült hivatalosan menetrend 13 perccel számol, a korábbi kommunikáció azonban 14 perces menetidőt tartalmazott. Az utasforgalom megindulása után kiderül majd, melyik a reális.) Természetesen a 3 percenként járó metrónak nem valós alternatívája az átlag 1 óránként járó vonat, igaz Budapest-bérlettel mindkettő igénybe vehető.

A metró használatának ösztönzése érdekében jelentősen átalakul a város autóbusz- és trolibusz hálózata. Sokaknak biztosan hiányozni fognak a Rákóczi út és a Bartók Béla út gyorsjáratai és nehéz lesz megszokni, hogy az eddig jól bevált átszállási pontok (Ferenciek tere, Blaha Lujza tér) helyett újakat (Kálvin tér, Rákóczi tér) lesz majd célszerű használni. Az új vonal azonban mindenképp segít majd a gyors és kényelmes városon belüli utazásban, különösen a nyári melegben válhat igazán közkedveltté a föld alatti utazás, a légkondicionált szerelvényeknek köszönhetően.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el,  havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

 

2015 tavaszától pedig, ha a terveknek megfelelően kiszedik a vezetőfülkéket, nem csak az állomások építészete vonzza majd az utasokat, hanem a szerelvények végéből élvezhető egyedülálló látvány is.

 

Címkék:
utazás, Budapest, tömegközlekedés, 4-es metró, 4es metro,