Pénzcentrum • 2014. január 23. 11:04
A mai napon kezdetét vette az M4-es metró sötétüzemi, azaz még utasok nélkül zajló tesztidőszakának NKH által ellenőrzött szakasza, melynek keretében a teljes automata rendszernek és a szerelvényeknek is valamennyi, a magyar a hatóság által előírt és a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott biztonsági kritériumnak meg kell felelniük annak érdekében, hogy a március végére tervezett utasforgalmi próbaüzem megkezdődhessen, adta hírül a főváros.
Ez alatt a hozzávetőleg kéthónapos időszak alatt is lehetnek még kisebb fennakadások, finomhangolások, de már semmi olyan rendellenesség nem történhet, ami a leendő utasok biztonságát veszélyeztethetné, csak ebben az esetben kaphat ugyanis a teljes vonal használatbavételi engedélyt.
Budapest új metróvonalának vonatvezérlő, áramellátó, biztonsági és kommunikációs rendszerét a Siemens és egyes vizsgálatok tekintetében az Alstom munkatársai már október óta, a megbízó pedig - a vállalkozókkal párhuzamosan - december eleje óta folyamatosan teszteli. Ebbe a folyamatba kapcsolódott most be a Nemzeti Közlekedési Hatóság az utolsó, kéthónapos időszakra.
A vonatvezérlő rendszer felügyelete a járműtelepen található forgalomirányító központból zajlik. Az ellenőrzött tesztek során megfelelően kell működniük többek között a biztosítóberendezéseknek, az ajtóknak, a fékeknek, a menetrendi vezérlő- és vonatfelügyeleti berendezéseknek, nem lehet rendszeres, a megengedettnél nagyobb túlfutás, az egész rendszer működésére ható kommunikációs hiba, ahogy a menetrend tarthatóságának, a járműkísérői beavatkozások és a menetkimaradások számának is a hatóság és a megbízó által közösen előírt határértékeken belül kell maradnia.
A sötétüzemi tesztek utolsó szakaszában már valamennyi biztonsági előírásnak maradéktalanul meg kell felelni, azaz kisebb fennakadások, finomhangolások még lehetnek, de olyan esemény már nem következhet be, ami a hatóság által előírt és a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott biztonsági szabványoknak megfelelő határértékeket meghaladja, azaz biztonságkritikus és a leendő utasok közlekedését veszélyeztetheti. Leegyszerűsítve: az utasforgalmi próbaüzem kezdetére a vonalnak meg kell felelnie az üzembiztonság és az üzemszerű működés feltételeinek, majd ezt követően vehetik igénybe az utasok az új metróvonalat.