Pénzcentrum • 2013. december 11. 08:31
Több pénz kell a Széll Kálmán tér átszabására: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a kiviteli tervek elkészülte óta pontosította a műszaki tartalmat és a költségbecslést - írja a Népszabadság.
A cikk szerint nyilvánvalóvá vált, ami korábban is köztudott volt: a teljes körű megújuláshoz nem elegendő a feladatra korábban elkülönített kormányzati és fővárosi forrás.
A BKK forrásátcsoportosítással, támogatási szerződések módosításával, feladatok törlésével teremtené elő a hiányzó pénzt. A központ gyors áldást vár a tervre, lévén a kivitelezési pályázatot már szeptemberben, de legalábbis novemberben ki kellett volna írni a határidős támogatási szerződések miatt.
A tér átalakítását célzó koncepciópályázaton győztes Főmterv Zrt., illetve az építészeti konzulensként bekapcsolódó Finta Stúdió programja legalább ötmilliárdba került volna, de egy hasznos minimálprogramot már hárommilliárdból kihozhatónak tartottak. A BKK és a városvezetés viszont váltig állította, hogy elég lesz rá 1,5 milliárd.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésére készített előterjesztésben viszont már az szerepel, hogy a "Széll Kálmán tér rekonstrukciója 4,8 milliárd forintból valósítható meg teljes körűen, a budai fonódóhoz való kapcsolódás további csaknem 2 milliárdos feladat". Csakhogy a jóváhagyott költségvetési soron továbbra is 1,9 milliárd szerepel.
A hiányzó 2,9 milliárdot a tartalékból szedné össze a BKK az előterjesztésben bemutatott pénzszerzési stratégia révén.
JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Széll Kálmán tér átalakításáról a Fővárosi Közgyűlés 2011. augusztus 31-ei ülésén született döntés. A cikk állításaitól eltérően, már ekkor, tehát 2011-ben is 3-5 milliárd forint szerepelt a tervezés és a kivitelezés első ütemének tervezett költségeként, mely állami és fővárosi, valamint - a teret érintő budai észak-déli villamoskapcsolat kialakítását szolgáló projekt révén, ezen felül - uniós források felhasználását jelenti.
Fontosnak tartjuk hangsúlyozni, hogy a folyósítási ütemezés részeként a Kormány fokozatosan, évről-évre biztosítja a tér átépítésének forrását. Ebből adódóan első lépésként 2011 végén 1,5 milliárd forint állami és fővárosi forrás lett lekötve. A beruházás a tervezett módon, a 2014-es költségvetésben szereplő előirányzattal kapja meg a teljes támogatási összeget. Mivel az eredeti költségterv 3-5 milliárdról szólt, mindenki számára jól látható, hogy a jelenlegi 4,8 milliárd forintos összköltség ezen belül marad. A Budai fonódó villamosközlekedés költségeit külön uniós keretből finanszírozzuk, a téren átvezető vágány ebből a keretből épül meg."