Jól átverték a kuponos utazókat

Pénzcentrum2013. október 14. 12:02

"Középkategóriás, tiszta, felszerelt szobák" - így jellemezte siófoki szálloda-ajánlatát nemrég egy hazai kuponos oldal. Kiderült: átverés volt az ajánlat. Kérdés, ki ilyenkor a felelős.

Siófoki nyaralás helyett sok kuponos utazónak elúszott a pénze, ugyanis egy nem létező szállodába foglaltak szobát.

Az egyik károsult a TV2 Tények c. műsorában elmondta: augusztusban utaztak volna négyen, két felnőtt és két gyermek. utazás előtt három nappal azonban telefonon értesítették őket arról, hogy "nem készült el a szálloda". A károsult 86 ezer forintot utalt át a kuponos cég részére.

Kiderült: a beígért szálloda soha nem létezett, pontosabban a helyén egy lepukkant hotel áll, amelynek szobái teljesen üresek, matraccal, hálózsákkal lehet bennük aludni, 1000 forint/fő/éj áron. Az ügyben a rendőrség is nyomoz, ismeretlen tettes ellen, a fogyasztóvédők is vizsgálódnak. A kuponos oldal nem tartja magát hibásnak, szerintük a szálloda üzemeltetője őket is átverte. Állítólag többen visszakapták már a befizetett pénzt, a pórul járt vásárlók csoportja azonban nem tud ilyen esetről.

Sokszor nem könnyű élni fogyasztói jogainkkal, ha kuponos céggel szerződünk

Sok olyan weboldallal találkozhatunk, amelyek hatalmas akciókat, leárazásokat, kedvezményes vásárlási lehetőséget kínáló kuponokat árusítanak. Nem árt ezeknél körültekintetően eljárni, ugyanis egyre gyakrabban talékozhatunk olyan problémás esetekkel, amikor a fogyasztók a több tízezer forintért megvásárolt kupont később nem tudják beváltani-felhasználni, ráadásul a kuponos cég minden felelősséget elhárít ilyenkor, azaz a vásárló bottal ütheti a pénze nyomát - állítja a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

A kuponos vásárlás lényege, hogy a fogyasztó egy kupont vásárol rendszerint interneten egy kereskedőtől, amely arra jogosítja őt, hogy egy másik vállalkozás termékét vagy szolgáltatását jelentős kedvezménnyel vegye igénybe vagy vásárolja meg. A széleskörű kínálat között például olyan népszerű szolgáltatások szerepelnek, mint a kedvezményes szállodai wellness hétvége, az egészséggel összefüggő vagy szépségápolási szolgáltatások, illetve egyéb szabadidős tevékenység.

Több esetben azonban nem teljesül e cégek ígérete, a fogyasztók kárt szenvednek és falba ütköznek, amikor jogaikat érvényesíteni akarják.


A fogyasztóvédők szerint a problémák egyik forrása, hogy a kuponos vállalkozások általános szerződési feltételeikben általában kizárják vagy korlátozzák felelősségüket abban az esetben, ha az ígért szolgáltatást a fogyasztó végül mégsem tudja igénybe venni a harmadik fél (például a szálloda) magatartása miatt. Hiába áll ugyanis a fogyasztó szerződéses kapcsolatban a kuponos céggel, amikor az igénybe venni kívánt valódi szolgáltatást részére már a harmadik fél, azaz a másik vállalkozás nyújtja (vagy csak nyújtaná). Ha pedig a panaszos magával a kedvezményes árú szolgáltatást vagy terméket nyújtó vállalkozással szemben fordul jogai érvényesítéséért, úgy ez esetben panasza rendszerint a szerződéses kapcsolat hiányára való hivatkozással kerül elutasításra, ezzel pedig a kör bezárult.

A FEOSZ azt javasolja, hogy körültekintően járjunk el, mielőtt szerződést kötnénk az adott kuponos akciókat értékesítő vállalkozással, és részletesen olvassuk át annak szerződési feltételeit. Ezekből ugyanis megtudhatjuk, hogy például vállal-e bármilyen garanciát a harmadik fél hibás teljesítése esetére a kuponos szolgáltató avagy sem, illetve milyen mértékben korlátozza felelősségét.

JÓL JÖNNE 2,8 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 809 920 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 62 728 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 12,86%), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 62 824 forintos törlesztőt (THM 12,86%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A tudatos fogyasztói magatartással tehát nagyobb eséllyel előzhetjük meg a későbbi kellemetlen meglepetéseket. Ezzel függ össze az is, hogy ha például kedvezményes áron szeretnénk nyaralni valahol, először az utazásszervező- és utazásközvetítő irodák ajánlatait böngésszük át: az engedéllyel rendelkező utazási vállalkozások esetében ugyanis részletesen meghatározásra került azok felelőssége hibás teljesítés ellen, emellett jogszabályban biztosított vagyoni biztosítékkal rendelkeznek. Korántsem biztos, hogy ez igaz azokra a vállalkozásokra is, amelyek szolgáltatásaihoz kedvezményes áron való hozzájutását egyes kuponos cégek hirdetik.

A fogyasztók ezt könnyen ellenőrizhetik a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal internetes honlapján, ahol az engedéllyel rendelkező utazási vállalkozások listája mellett megtalálják azon utazásszervezők és utazásközvetítők jegyzékét, amelyek jogerősen egy évre eltiltásra kerültek a tevékenység folytatásától. Amennyiben tehát a kupon tárgya kedvezményes áron nyújtott utazási szolgáltatás és a rajta feltüntetett vállalkozás nem szerepel az engedéllyel rendelkező szolgáltatók listájában, ez esetben ne kössünk vele szerződést - javasolják a fogyasztóvédők.

Az interneten kupont vásárló fogyasztók emellett jó, ha tisztában vannak jogaikkal: az átvételtől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől, ez esetben pedig az online kifizetett vételár visszajár a részükre.

A szerződés ugyanis ekkor távollevők között kötött szerződésnek minősül a fogyasztót pedig speciális jogok illetik meg. Először is a vállalkozást ekkor szigorú tájékoztatási kötelezettség terheli, így többek között információt köteles nyújtani már a szerződéskötés előtt a nevéről és címéről azonosításra alkalmas módon, valamint a vásárolni kívánt áru vagy szolgáltatás, azaz a kupon lényeges jellemzőiről, a fizetendő ellenértékről az összes járulékos költséget is beleértve, továbbá a fizetés, a szállítás vagy a teljesítés egyéb feltételeiről és az indokolás nélküli elállási jogról.

Ha ez az írásos tájékoztató nem szerepelt a vállalkozás internetes honlapján vagy azt a szerződéskötés előtt nem bocsátotta a fogyasztó rendelkezésére, úgy az indokolás nélküli elállásra nyitva álló 8 munkanapos határidő három hónapra hosszabbodik meg, amelyet a kupon átvételének napjától kell számítani. Amennyiben pedig a vállalkozás mégis teljesítené három hónapon belül a tájékoztatási kötelezettségét, akkor a fogyasztó számára az elállásra nyitva álló nyolc munkanapos határidő attól a naptól kezdődik, amikor az írásbeli vagy tartós adathordozón átadott tájékoztatót kézhez kapta. Lényeges, hogy amennyiben a fogyasztó él indokolás nélküli elállási jogával, úgy a kupont vissza kell juttatnia saját költségén a vállalkozásnak, a kereskedő pedig a fogyasztó által kifizetett összeget haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül köteles visszatéríteni.

A szövetség hangsúlyozza: a tudatos fogyasztói döntéshozatal és a megfelelő körültekintés rendkívül fontos, így szerződéskötés előtt mindenképp érdemes tájékozódni. Ha mindezek ellenére pedig később vitánk támadna egy hasonló weboldal üzemeltetőjével, akkor pedig forduljunk a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez, amely gyorsan és ingyenesen jár el az ügyben.

A FEOSZ állásfoglalása kitér arra is, hogy szükséges a felelősségteljes vállalkozói magatartás is, így például a jónevű és fogyasztóbarát kuponos vállalkozásoknak a fellépése azon hasonló gazdasági tevékenységet végző cégekkel szemben, amelyek egyértelműen a fogyasztók kárára működnek, ezáltal is csorbítva a szakma jóhírét.

Címkék:
utazás, kupon,