Orosz Márton • 2013. szeptember 3. 05:32
Az idei évben is jól pörögtek a kuponos, bónuszos utazások. A piac legnagyobb szereplői a Pénzcentrum.hu körképében elmondták, hogy sikerrel zárták az idei szezont, minden eddiginél többen választották az akciós utakat. Volt, akinél a teljes utazási csomagokat keresték, volt, ahol az apartmanok, míg máshol a kimondottan olcsó szállások lettek népszerűek.
2012-ben a nyaralási szezonra robbantak be igazán az utazási piacra a kuponos/bónuszos cégek, és - mint az a Pénzcentrum.hu-nak nyilatkozó közösségi vásárlói oldalak beszámolójából kiderül - az idei évre sem tört meg a lendület. Sokan egyáltalán nem foglalkoznak már az utazási irodák ajánlataival, inkább csak a különféle akciós lehetőségeket keresik.
A kuponos üdülések felpörgésének viszonylag egyszerű a magyarázata: a fizetőképes kereslet csökkenésével egyidejűleg egy egyre tudatosabb vásárlókör válik meghatározóvá, amely azt a terméket, szolgáltatást választja, amely - szerinte- a legjobb ár-érték aránnyal bír. Éppen ezért a közösségi vásárlási oldalak kínálatában soha nem látott számban jelentek, jelennek meg turisztikai szolgáltatásokat nyújtó cégek, legyenek azok akár kis panziók, apartmanok, nagy szállodák vagy szállásközvetítők. Egy-egy ilyen oldal kínálata már a komolyabb utazási irodákkal is felveszi a versenyt.
Már a szezon elején beszóltak a kuponos cégeknek
A korábbi évekhez hasonlóan a turisztikai csúcsszezon indulása előtt ismét támadások kereszttüzébe kerültek a közösségi vásárlói oldalak. Balogh Károly, a Magyar Turisztikai Desztináció Menedzsment Szövetség elnöke tavasszal úgy nyilatkozott, hogy a kuponos akciókkal becsábított turistákból nem lesz visszatérő vendég, miközben ezek a vevők alacsonyabb áron vásárolják meg a szolgáltatást, amennyit az valóban ér. "A kuponos akciókkal önmagukban még nem lenne baj, akkor ha csak kiegészítő módszerként szolgálnának. A baj az, hogy a holtszezonban a szállodák azért állnak rá a kuponos értékesítésre, mert egyszerűen nincs másként érkező vendégük" - fogalmazott. Ez a helyzet szerinte azt eredményezte, hogy minden korábbinál nagyobb, önpusztító árverseny kezdődött a belföldi turisztikai piacon, amely szerinte újabb csődhullámot indíthat el.
A bónuszos/kuponos cégek leginkább azzal védekeznek, hogy a kedvezményt választó vendégek a későbbiekben beszámolnak ismerőseiknek, barátaiknak pozitív tapasztalataikról, a későbbiekben pedig jó eséllyel normál áron is visszatérnek az adott szállodába (ha ott már korábban jól érezték magukat).
A Pénzcentrum.hu a szezon zárultával a piac három nagy szereplőjét, a Bónusz Brigádot, a Kupon Világot és a Lealkudtuk.hu-t kérdezte tapasztalataikról, a nyári forgalomról, a legkedveltebb úticélokról, arról, hogy miért reklamáltak a legtöbbször az utazók, és hogy mire számítanak a következő hónapokban.
Bónusz Brigád: bejöttek a teljes utazási csomagok
Tovább tart a növekvő tendencia, a fokozódó érdeklődés a bónuszos utazások iránt, egyre többen választják az utazás ezen formáját, ami az idei nyári szezonban különösen látványos volt - mondta el lapunknak Schmidt Richárd, a Bónusz Brigád kereskedelmi igazgatója. Ez azt jelenti, hogy a Bónusz Brigád markánsan tudta növelni az utazási ajánlatok számát és az utazási bevételeket is a tavalyi évhez képest.
A kereskedelmi igazgató az újdonságok között kiemelte, hogy megjelentek a teljes utazási csomagot kínáló ajánlataik, ahol az utazás, a szállás és az ellátás is a csomag részét képezi.
A 2012-es nyári szezonhoz viszonyítva (2012. május 1-augusztus 31-e közötti időszakot vizsgálva) 2013. nyarán 130 utazási ajánlat jelent meg a Brigádon, ami harmadával több mint tavaly. Az idei nyáron az utazási ajánlatok forgalma több mint 160 millió forint volt, ami 28 százalékkal haladta meg tavalyi forgalmukat.
Az idei nyár során több mint 7 ezer utazás ajánlatot vettek meg a Brigád tagok, vagyis közel 15 ezren utaztak bónusszal. A sláger-desztinációkat belföldön továbbra is a kedvelt úticélnak számító wellness utak jelentik: Eger, Hajdúszoboszló, Tapolca, Hévíz és természetesen a Balaton. Az összes utazást figyelembe véve egy út átlagos ára 59 900 forint volt. A Bónusz Brigád egyik legdrágább ajánlata a szezonban egy mallorcai, 2 főre szóló, 8 napos, repülős utazás volt, amit 249.900 Ft-ért hirdettek meg az eredeti 415.800 Ft-os eredeti ár helyett. Ebből 12 darabot adtak el.
A brigádtagok továbbra is nagyon kedvelik a külföldi utakat, de tendenciát nézve a forgalom alakulása a belföldi utak esetén nagyobb növekedésű volt arányaiban. Bevételi arányt nézve a Brigádon értékesített utak közel kétharmada belföldre szólt.
Mint azt Schmidt Richárd elmondta, az idei évben az elhelyezéssel illetve az étkezésekkel kapcsolatosan merült fel a legtöbb reklamáció, de köszönhetően régi, jól bejáratott partnerkapcsolataiknak, ezek gyorsan rendezésre kerültek.
Idén ugyanakkor bevezették, hogy minden felhasználójuk értékelheti a partnert, akitől a szolgáltatást igénybe vette, és fordítva. Ezáltal nagyon hasznos visszajelzéseket tudnak adni partnereinknek a vásárlók elégedettségéről, illetve a konkrét javaslatokról, tapasztalatokról, de a partnereik is a vásárlóról. Ezt, a vásárlók által adott pontozásos értékelést közzéteszik minden ajánlatukon az oldalon, ezáltal is megkönnyítve a döntést.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A kereskedelmi igazgató szerint tendenciának számít, hogy az őszi szünetben sokat mennek még egy családi nyaralásra valamilyen melegebb európai országba, erre a Bónusz Brigádnál is készülnek, ezzel együtt arra számítanak, hogy a téli/tavaszi szintre emelkedik majd vissza a meleg- vagy gyógyvizes wellness utak iránti kereslet. Az őszi hosszú hétvégéken úgyszintén a belföldi utak iránti kereslet növekedésére számítanak, és nagyobb kínálattal készülnek, valamint szeptember végétől indulnak a síutak, melyek a várakozások szerint szintén a tél slágerei lesznek, főleg ausztriai helyszínekkel.
Kupon Világ: az apartmanok iránt nőtt az érdeklődés
A korábbi évek és az idei szezon tapasztalatai is azt mutatják, hogy vásárlók leginkább a 3 és 4 csillagos szállodákat szeretik, és ez mind a külföldi, mind a belföldi ajánlatoknál is megfigyelhető, bár ezek mellett megjelent egy növekvő érdeklődés a különböző apartmanok iránt is - tájékoztatta lapunkat Shehryar Piracha, a Kupon Világ ügyvezető igazgatója.
Az ügyvezető kiemelte, hogy az általános infláció és minden szolgáltatás árának növekedése ellenére idén is sikerült áraikat a múlt évi szezon átlagárainak szintjén tartani. Ezzel egy céluk, a relatív árcsökkentés megvalósult, Shehryar Piracha úgy látja, ez is lehet az idei nyár sikerének egyik kulcsa. Mindemellett a magasabb árfekvésű ajánlataik is népszerűnek bizonyultak, köztük az idei nyár legdrágább hotel ajánlata, az Abacus Hotel 74.900 forintba került a Kupon Világ kedvezményével, de mégis 179 kupont ütöttek le vásárlóik a honlapon.
A Kupon Világ tapasztalatai szerint idén összességében sokkal kevesebb vásárlói panasz érkezett, mint a korábbi években. Ez részben annak köszönhető, hogy fejlesztették az ügyfélszolgálat hatékonyságát, valamint komoly hangsúlyt fektettek ajánlataik minőségének folyamatos ellenőrzésére. A tapasztalatok szerint a jelenleg felmerülő problémák többsége figyelmetlenségből fakad, mikor "az oldalon és a kuponokon is feltüntetett megkötések elkerülik a vásárlók figyelmét".
Lealkudtuk.hu: volt ajánlat, amit 2-3 nap alatt elvittek
Némileg a várakozások felett alakult a szezon, köszönhetően az átlagnál melegebb nyári időszakoknak - mondta el a Pénzcentrum.hu-nak Orova Balázs, a Lealkudtuk.hu-t is üzemeltető Allegro Group HU Kft. B2C üzletág-igazgatója. A kuponos oldalnál a megelőző év azonos időszakához viszonyítva nagyjából 20 százalék körüli növekedést tapasztaltak, az elmúlt 3 nyári hónapban a Lealkudtuk.hu csaknem 600 millió forintos forgalmat bonyolított (ez az összeg az oldal teljes forgalmára értendő, tehát az utazások mellett a különböző szolgáltatásokra, termékekere is) - ez pedig az egy évvel korábbihoz képest is nagyon jó eredménynek számít.
Mint megtudtuk, az abszolút sláger idén is a Balaton volt, és az átlagnál melegebb időjárásnak köszönhetően óriási érdeklődés övezte az ajánlatokat. Nem ment ritkaságszámba az sem, hogy egyes ajánlatokat már a meghirdetést követő 2-3 nap múlva le kellett állítani, olyan gyorsan megteltek, elsősorban az olcsóbb szállodák.
Orova Balázstól megtudtuk, hogy a vásárlók átlagosan 20-30 ezer forintért vettek kuponos utat Lealkudtuk.hu-nál. A nagyon drága ajánlatokat természetesen nem feltétlen övezte akkora lelkesedés, mint az olcsóbbakat, de volt például olyan északi-parti szálloda, amelynek az 50 ezer forintos voucheréből 150 darabot adtak el egyetlen hét alatt. A korábbi évekkel ellentétben idén jóval több külföldi ajánlatot találhattak az érdeklődők az oldalon, ezek közül Horvátország és Törökország voltak a legnépszerűbbek.
Az üzletág-igazgató elmondta azt is, hogy ebben a szezonban kevesebb reklamáció érkezett, többségük elsősorban az időpontok egyeztetésének nehézsége miatt történt, ugyanakkor az ilyen típusú problémából is kevesebb volt idén, köszönhetően az új rendszerüknek, amely mutatja az aktuális foglalási adatokat.
A Lealkudtuk.hu-nál arra számítanak, hogy az általános trendek szerint ősszel némileg visszaesik majd a kereslet, viszont a téli utazásoknak köszönhetően november-december táján újabb fellendülés várható.