Pénzcentrum • 2013. július 12. 14:08
Az új szakaszokkal együtt idén összesen több mint 11 kilométerrel növekszik a fővárosban azon buszsávok hossza, amelyeket az autóbuszok és a kerékpárosok közösen használhatnak. Az újonnan kijelölt szakaszokat az úttestre felfestetett sárga kerékpáros piktogram és a besorolás rendjét jelző kék színű kerékpáros piktogrammal ellátott tábla jelzi. Az intézkedés biztonságosabbá és szabályosabbá teszi a kerékpározást többek között az Alkotás utcában, a Soroksári úton és a Hegyalja úton.
A BKK közútkezelői hatáskörben 2012-ben tíz helyszínen jelölt ki közös busz- és kerékpársávot összesen 6,5 kilométer hosszan, idén pedig tizenöt meglévő buszsávot nyitott meg a biciklisek előtt, illetve egy közös busz- és kerékpársávot hozott létre. Július 15-től a város összesen huszonhat pontján használhatják a kerékpárosok is az autóbuszsávokat. A közösen használt sávok összhossza ezúttal 11 kilométerrel bővül 7 fővárosi kerületben. A közösen használt forgalmi sávokban javul a kerékpárosok biztonsága: a kerékpárosok az út szélén vezetett buszsávban haladhatnak, ellentétben az ezeken a szakaszokon életben lévő szabályozással, mely szerint a bicikliseknek lényegében buszsáv és az első forgalmi sáv között egyensúlyozva kellett végighaladni.
A BKK tapasztalatai szerint a már megnyitott buszsávokban a kerékpárosok érdemben nem akadályozzák az autóbuszok közlekedését, és a járatok menetideje is tartható maradt. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy a közös busz- és kerékpársávokat elsősorban a rutinosabb, gyorsabb kerékpárosok használják, akiknek az adott utcában van az úti célja, vagy az adott útszakasz biztosítja a legrövidebb eljutási lehetőséget, másrészt a sokszor megálló és utast cserélő autóbuszok és a kerékpárosok átlagsebessége között nincs nagy különbség. A hosszú, kiemelkedően nagy autóbusz-forgalmú és sok gyorsjáratot befogadó buszsávokban (pl. Rákóczi út - Kossuth Lajos utca, Nagykőrösi út) továbbra sem megengedett a kerékpározás. Ezeken a helyeken a közeli párhuzamos utcákban biztonságos a kerékpározás.
Fontos tudni, hogy a kerékpározás továbbra is csak azokban az autóbuszsávokban megengedett, ahol a besorolás rendjét jelző táblán a nyílban az autóbusz piktogram alatt a kerékpár piktogram is megjelenik. (KRESZ 117/c. ábra). Ezt az úttestre festett kerékpár piktogramok is kiegészítik.
Július 15-től az alábbi tíz helyszínen használhatják a kerékpárosok és az autóbuszok a közös forgalmi sávot:
1. III. kerület, Vörösvári út, városközpont felé, Körte utca - Flórián tér között - 870 méter;
2. IX. kerület, Soroksári út, városközpont felé, Kén utca - Koppány utca között - 1185 méter; Vágóhíd utca - Boráros tér között, 1010 méter; városhatár felé, a Beöthy utca és Szabadkai utca között - 2080 méter;
3. X. kerület, Körösi Csoma út, városközpont felé, Szent László tér - Kápolna utca között - 330 méter;
4. X. kerület, Vajda Péter utca, városközpont felé, Könyves Kálmán körút előtt - 250 méter;
5. XII. kerület, Krisztina körút, Szilágyi Erzsébet fasor felé, Csaba utca- Széll Kálmán tér között - 110 méter;
6. XII. kerület, Alkotás utca, Déli pályaudvar felé, Hegyalja út - Déli pályaudvar között - 1350 méter;
7. XII. kerület, Hegyalja út, városközpont felé, Alkotás utca - Avar utca között,450 méter; városhatár felé Alkotás utca előtt - 40 méter;
8. XIII. kerület, Szent László utca, városközpont felé, Mór utca - Mohács utca között - 310 méter;
9. XIV. kerület, Dózsa György út, Kerepesi út felé, a Kerepesi úti csomópont előtt - 60 méter;
10. XVII. kerület, Pesti út, városközpont felé, Csabai utca - Ferihegyi út között - 230 méter;
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
2013-ban már az alábbi hat helyszínen jött létre közös busz- és kerékpársáv:
- II. kerület, Budakeszi út, városközpont felé, a Hűvösvölgyi út előtt - 500 méter;
- II. kerület, Pusztaszeri út, Szépvölgyi út felé, Boróka utca - Alsó Zöldmáli út között - 300 méter;
- II. kerület, Hűvösvölgyi út, városközpont felé, a Budenz utca - Budagyöngye között - 620 méter;
- VIII. kerület, a Vajda Péter utca, városhatár felé, Villám utca előtt - 70 méter;
- XIX. kerület, Kisfaludy utca, Üllői út felé, József Attila utca - Üllői út között - 260 méter;
-V-VI. kerület, Bajcsy-Zsilinszky út, észak felé, Andrássy út - Podmaniczky utca között, 820 méter; délfelé, Podmaniczky utca- Deák Ferenc tér - 970 méter