Pénzcentrum • 2013. április 9. 17:32
Elfogadta a taxirendeltetet a Fővárosi Közgyűlés 19 igen, 2 nem szavazattal, 10 tartózkodás ellenében. Bevezetik a fix 280 forintos tarifát, a taxik alapszíne egységesen sárga lesz, a kocsik legfeljebb 10 évesek lehetnek.
2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgoztuk a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri, Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján előkészítettük az új taxirendelet-tervezetet, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.
Az új rendelet értelmében a Budapesten szolgáltatást nyújtó taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek 2013. szeptember 1-jét követően fokozatosan meg kell felelniük. Akinek a rendelet kihirdetésekor már működő taxijárműve az új rendelet műszaki paramétereinek a csomagtér, a tengelytáv vagy a motorteljesítmény tekintetében nem felel meg, 2015. július 1-jéig használhatja még régi taxiját, az évenkénti vizsgáztatás mellett.
Európa
és a világ számos nagyvárosa is felismerte a taxik, mint közforgalmú
közlekedési eszközök arculatának egységes szabályozásának
szükségességét. Ennek fényében az új taxirendelet célja az egységes
fővárosi taxiarculat és szabadjelző megtervezése - beleértve a
tájékoztatási elemeket a járművek belső terében és a jármű külsején -,
és a szolgáltatási előírásokban való rögzítése.
A közforgalmú
közlekedés arculati koncepciójának részeként a személytaxikra
vonatkozóan is az egységesítés szempontjai az irányadók, hogy azok jól
megkülönböztethető, homogén járműcsoportot alkossanak Budapest utcáin. A
kialakítandó arculat elsődleges célja nem csak esztétikai, hanem egy
olyan magasabb szolgáltatási színvonal biztosítása az utasok számára,
amely alapját képezheti a megbízható városi közlekedésnek.
A
rendeletben megengedett azonban az, hogy a fuvarszervező társasággal
szerződéses kapcsolatban álló személytaxis vállalkozás a fuvarszervező
védjegyoltalom alatt álló szabadjelzőjét, illetve a jármű mindkét első
ajtaján logóját használhassa. A rendelet értelmében a taxik alapszíne
egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.
A Fővárosi Közgyűlés utoljára 2000-ben módosította a személytaxi-szolgáltatás díjának mértékére vonatkozó rendelkezéseit. Azóta vannak érvényben az akkori egyeztetéseknek megfelelő maximált hatósági áras taxi tarifák Budapesten. A tarifa ügyében a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, az érdekképviseletek és fuvarszervező társaságok közös konszenzusos javaslata került rögzített hatósági árként beépítésre a rendeletbe. Megszűnik a visszaélésekre alkalmat adó éjszakai tarifa, mely az utasok számára különösen előnyös, hisz az éjszakai drágább kilométerdíjak is megszűnnek.
A rendelet a
személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg,
tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a
személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott
egyeztetések eredményére.
A rendelet értelmében a budapesti személytaxi szolgáltatás hatósági ára a következőképpen alakul:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 173 855 forintot 20 éves futamidőre már 6,54 százalékos THM-el, havi 141 413 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a K&H Banknál 6,64% a THM, míg a CIB Banknál 6,68%; a MagNet Banknál 6,75%, a Raiffeisen Banknál 6,79%, az Erste Banknál pedig 6,89%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az új taxirendelet tartalmi elemei
- indirekt létszámkorlátozás minőségi elvárások útján,
- a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
- a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
- legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor, (2018. év január 1-jétől legalább EURO 5-ös motor). A gyári hibrid gépkocsik teljesítményadatait a beépített összhajtómotor-teljesítmény figyelembevételével kell megállapítani.
- A taxi gépkocsik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.
- működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
- október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
- dohányzási tilalom,
- kötelező bankkártya-elfogadás,
- egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
- egységes arculat, megengedve a fuvarszervezők védjegyoltalom alatt lévő logójának, szabadjelzőjének korlátozott használatát,
- szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
- egységes rögzített hatósági ár, azaz egy tarifa a taxaméterben,
- fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
- pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.
A
fentiek ellenőrzésére a Fővárosi Közgyűés döntése nyomán a BKK új
taxiellenőrzési rendszert alakít ki, amellyel a visszaélések
visszaszoríthatóak lesznek. Az utaskényelmi szempontokra való
figyelemmel került meghatározásra a tengelytáv, a motorteljesítmény és a
csomagtér minimális mérete, amelynek döntő többségben középkategóriás
autók felelnek meg.
A főváros környezetvédelme érdekében szükséges volt meghatározni a járművek környezetvédelmi besorolását. A szolgáltatás minőségét javítja a gépkocsi komfortjának meghatározása és a fizetési lehetőségek bővítésének előírása, továbbá az egészség megőrzését segíti elő a dohányzás tilalma.
A rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, és bevezetése fokozatosan, a kiadott éves taxiengedélyek lejárta szerint 2014. augusztus 31-ig történik az új arculat, műszaki előírások, életkor, stb. tekintetében. Az új tarifák egyidejűleg, 2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba. Egyes műszaki feltételek esetében (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) a rendelet kihirdetésekor szabályosan forgalomban lévő budapesti taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak, de az egységes arculat, az életkor, a tarifa és más előírások alól nem.