Pénzcentrum • 2013. március 27. 09:32
Mintegy 4 ezer taxis alvállalkozó ellehetetlenülését eredményezné, ha a fővárosi közgyűlés szerdán a jelen formájában fogadná el a taxirendelet tervezetét − mondta el a Napi Gazdaságnak Horváth Csaba, a RT 5 Taxi Holding Kft. ügyvezető igazgatója.
A tervezet szerint csak tíz évnél fiatalabb, 2550 centiméter tengelytávú, 430 literes csomagtartóval és 60 kilowatt teljesítményű motorral rendelkező járművel lehetne taxizni − így jó néhány, ma még futó márka októbertől kikerülne a flottákból. A taxisok autóinak nagy része nem felelne meg a szigorú előírásoknak. Előfordulhat, hogy egy taxis egy-két éve hitelre vásárolta járművét, amit a rendelet hatálybalépése után "kidobhat", pusztán azért, mert például a csomagtartó mérete nem felel meg az elvárásoknak.
A taxisok elfogadhatónak tartanák, ha például a járművekkel kapcsolatos szigorú elvárások a belépőkre vonatkoznának, a már piacon levők pedig átmeneti felkészülési időt kapnának, és nem csupán néhány hónap állna rendelkezésükre az igazodáshoz A vállalkozóknak további - akár több százezres - költséget jelent a járművek egységes arculatának és szabadjelzésének kialakítása.
A fővárosi taxirendelet tervezete szerint a jelenlegi maximált tarifákat fix árak váltanák fel, az alapdíj 300-ról 480 forintra, a kilométerdíj 240-ről 280-ra, a percdíj pedig 60-ról 70-re emelkedne. A díjemelés legalább negyvenszázalékos utasforgalom-csökkenést hozna, ami tovább nehezítené az egyébként is súlyos helyzetbe kerülő taxisok életét − mondta Horváth.