Pénzcentrum • 2012. május 30. 17:05
Nemcsak a közvélemény, hanem a fővárosi képviselők előtt is homályos még a jövőre bevezetni kívánt személyforgalmi behajtási díjrendszer - dugódíj - mikéntje és hogyanja. Somfai Ágnes LMP-s képviselő a május 9-i közgyűlésen intézett kérdéseket Tarlós Istvánhoz, melyre a május 30-i közgyűlés előtt kapta meg a válaszokat.
Létezik olyan megoldás, amely nem igényel fővárosi költségvetési hozzájárulást. Mivel a dugódíj bevezetése a 4-es metró EU-s támogatásának is feltétele, így a társfinanszírozással történő megvalósítás is elképzelhető.
Mivel a dugódíj hatására várhatóan átalakulnak, megváltoznak az autózási szokások, szükséges a kapcsolódó infrastruktúra - PR parkolók, tömegközlekedési járatok sűrítése, stb. -, de ezekre csak ütemezetten kerülhet sor, a rendelkezésre álló források függvényében.
A dugódíj várható struktúrája - a korábban elhangzottaknak megfelelően - a közösségi közlekedési tarifákhoz fog kapcsolódni. A pontos mértékének meghatározását segítő döntéstámogató tanulmány már készül. Ennek részét képezi egy költség-haszon elemzés is, mely az elmúlt 5 év trendjeire, illetve friss forgalomszámlálási adatokra támaszkodik. A díjszinttől és díjstruktúrától függően éves szinten 15-30 milliárdos bevétel és 6-7 milliárd forintos működési költség prognosztizálható.
Lehetnek kedvezmények is
A díjfizetési bevezetésének egyik, de nem a leghangsúlyosabb eleme a bevétel-generálás, így az esti, éjszakai órákban, illetve hétvégeken, munkaszüneti napokon várhatóan nem kerül alkalmazásra. Alternatívaként felmerülhet azonban, hogy a terheltebb forgalmú időszakokban a hétvégére eső napok is bevonásra kerüljenek a rendszerbe.
A zónát a Hungária gyűrű - Budai körút által határolt területen belül tervezik kialakítani, erősítette meg a főpolgármester is válaszában. A nagyobb terület számos nehézséget vet fel, mind a megfelelő tömegközlekedés, mind az ellenőrzés tekintetében.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A lehetséges kedvezmények körét a lehető legszűkebbre kívánják szabni. A nemzetközi gyakorlathoz hasonlóan külön elbírálás alá esik a zónán belül lakók, vagy más speciális csoportok kedvezményének kérdése.
Mivel a dugódíjjal a forgalom zsúfoltsága mellett a légszennyezést is mérsékelni kívánja a Főváros, az elvi lehetőség megvan a környezetkímélő - például tisztán elektromos meghajtású - gépjárművek preferálására. A már említett döntéstámogató tanulmány a csak időalapú, valamint az idő és környezetvédelmi besorolás szerinti differenciálást is vizsgálja.