Ennyivel kerül majd többe a megtett úttal arányos autópályadíj

Pénzcentrum2011. szeptember 15. 08:31

Jóval többe kerülhet az autósoknak a megtett úttal arányos autópályadíj. Így ameddig a kormány halogatja a bevezetést sokat spórolhatnak az autópályákat használók - írja a Népszabadság.

Jelenleg a személygépkocsikkal útra kelők a négynapos úthasználatért 1650 forintot hagynak az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) kasszájában. Mindez azonbvan alapjaiban változna meg, ha a személygépkocsik az általuk megtett út alapján számított díj befizetésével járulnának hozzá az autópályák üzemeltetéséhez, fenntartásához.

A legkisebb kategóriában az elképzelések szerint a megtett úttal arányos díjakat csak fokozatosan vezetnék be. Az új díjszedő rendszer bekapcsolásának évében a négynapos matrica szűnne meg. Helyette az alkalmi sztrádahasználók 2009-es árakon számolva nettó hatforintos kilométerenkénti tarifáért hajthatnának az autópályákon.

Ez azonban még nem a végállomás. A kilométerdíjak évente aktuális emelésével párhuzamosan az új díjrendszer használati kötelezettségét is kiterjesztenék. Méghozzá úgy, hogy egymás után szüntetnék meg a meglévő átalánydíjas fizetési lehetőségeket. A négynapos címke után a tíznapos, majd egy évvel később a havi tűnne el. Néhány év elteltével pedig az éves matrica is lekerülne az ÁAK kínálatából.

A napilap egy példával illusztrálta az új rendszer drágaságát: A Gödöllőről Budapestre ingázó autósoknak mindez azzal járhat, hogy az M3-as autópálya rövidke szakaszának használatáért alkalmanként legkevesebb mintegy 120-160 forintot fizetnek majd az új díjrendszerben. Ez az összeg azonban csak egy útra szól. Vagyis a fővárosban dolgozó, autóval utazó gödöllői lakosok forgalmi adó nélkül naponta 240-320, havonta 4800-6400, egy évre pedig akár 57,6-76,8 ezer forintot is fizethetnek majd az M3-as használatáért. Szemben azzal, hogy 2011-ben a havi matricával 4500, az évessel 40 ezer forintért annyit autózik a magyar gyorsforgalmi úthálózaton, amennyit bír.

Címkék: